Nie tak dawno, w sierpniu 2016 roku Port Gdańsk wzbogacił się o nietypowe połączenie żeglugowe z Arabią Saudyjską oraz Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi. Tymczasem początek 2017 roku przyniósł kolejne ważne wydarzenie dla portu - ustanowienie regularnego serwisu drobnicowego ze Stanami Zjednoczonymi armatora Spliethoff, będącego czołowym przewoźnikiem morskim specjalizującym się m.in. w transporcie ładunków drobnicowych, ale także ładunków typu project cargo oraz heavy lifts.
Statki z częstotliwością co najmniej raz na miesiąc wyruszać będą z Gdańska do Stanów Zjednoczonych zawijając kolejno do takich portów jak Antwerpia, Baltimore, Jacksonville, Nowy Orlean, Houston. Opcjonalnie po drodze odwiedzać będą również porty wschodniego wybrzeża Meksyku.
Kwestie agencyjne w ramach nowo utworzonej linii leżeć będą w gestii firmy Transfennica należącej do grupy Spliethoff. Jak deklaruje armator, serwis obsługiwać będzie w Gdańsku drobnicę konwencjonalną, ale także realizować będzie tzw. dostawy inwestycyjne, opcjonalnie przewóz kontenerów.
Pierwsze zawinięcie, które miało miejsce 19 stycznia przy nabrzeżu Oliwskim było niezwykle ciekawe zarówno z punktu widzenia samych operacji logistycznych, jak również rodzaju ładunku, którym były luksusowe jachty motorowe produkowane przez pomorską stocznię będącą jednym z wiodących producentów jachtów luksusowych w Europie. Jachty przybyły do portu barkami, z których załadowane zostały na statek i przetransportowane drogą morską docelowo do portu West Palm Beach na Florydzie.
Był to kolejny przykład potwierdzający, że polskie produkty znajdują swoich odbiorców w najodleglejszych zakątkach globu, natomiast Port Gdańsk staje się coraz częściej tym węzłem logistycznym za pośrednictwem którego realizowany jest eksport polskiego handlu zagranicznego na poza europejskich destynacjach.
Ładunek został zabukowany przez Sevenstar Yacht Transport - siostrzaną firmę z Grupy Spliethoff, będącej światowym liderem w dostawie jachtów, organizującym rocznie transport ok. 2000 tego typu jednostek pływających działając na rynkach całego świata, w tym w krajach rozwijających się Azji, Południowej Ameryki oraz Afryki.
Operacje przeładunkowe trwały 2 dni i ostatecznie zakończone zostały 20 stycznia.
rel (Port Gdańsk SA)