Żegluga

Przekop Mierzei Wiślanej był jednym z postulatów Prawa i Sprawiedliwości podczas kampanii wyborczej. Rząd zapowiada jak najszybsze rozpoczęcie budowy kanału żeglugowego. Co do tej pory wiadomo o planowanej inwestycji?

Inwestycja ma być priorytetowym zadaniem nowego Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Mieszkańcy wciąż mają wiele wątpliwości i boją się, że budowa pozbawi ich źródła utrzymania, jakim jest turystyka.

1. Kiedy?

Przekop ma powstać jeszcze w tej kadencji rządu Prawa i Sprawiedliwości. Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa, podkreślał na antenie Radia Gdańsk, że ocena inwestycji zaczyna się zmieniać, szczególnie wśród samorządowców. - Opór przed tym trochę słabnie. Samorządy, które sprzeciwiały się przekopowi, teraz zmieniają zdanie. Chcemy to przeprowadzić szybko, ale pewnych skrótów nie da się zrobić. Sprawa przekopu na pewno przyspieszy. Chcemy, żeby prace budowlane rozpoczęły się już w tej kadencji.

2. Gdzie?

Już od 2008 roku Urząd Morski w Gdyni na zlecenie poprzedniego rządu prowadził prace nad dokumentacją inwestycji. Ustalono, że miejscem przekopu będzie tzw. Nowy Świat w okolicach miejscowości Przebrno. Jest oddalony o około trzy kilometry od centrum Krynicy Morskiej. Odbywają się tu obozy letniskowe dla dzieci i młodzieży.

3. Za ile?

Fundusze na budowę przekopu Mierzei Wiślanej będą pochodzić z krajowego budżetu. Inwestycja ma kosztować blisko 900 milionów złotych.

4. Powstaje specjalny raport

Politycy mają teraz zająć się dalszym przygotowaniem raportu, który odpowie na pytanie, czego potrzeba do jak najszybszego rozpoczęcia prac. Zgodnie z przygotowywaną od ośmiu lat dokumentacją, budowa przekopu mogłaby rozpocząć się w 2020 lub 2021 roku. Rząd Prawa i Sprawiedliwości chciałby jednak, żeby termin był znacznie szybszy.

5. Plan przekopu to nie jest nowy pomysł 

O budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną zabiegają od kilku lat środowiska związane z Elblągiem. Wcześniej pomysł był częścią programu inwestycyjnego Platformy Obywatelskiej. W 2014 roku rząd Ewy Kopacz przyjął nowy projekt inwestycyjny kraju na lata 2014-2022, który między innymi zawierał właśnie plan budowy przekopu.

5. Co na to mieszkańcy?

Mieszkańcy Krynicy Morskiej, jedynego miasta na Mierzei Wiślanej, boją się inwestycji. W czasie każdego spotkania z przedstawicielami Urzędu Morskiego w Krynicy Morskiej wisiał wielki baner z napisem "Stop przekopowi". Według mieszkańców, może dojść do zanikania plaż nadmorskich na Mierzei Wiślanej, a to one są jedną z głównych atrakcji turystycznych regionu. Większość osób utrzymuje się w tym regionie z turystyki.

Radio Gdańsk

-3 nie tak szybko
Czytam ze zdumieniem tytuł artykułu ,że partia polityczna(PIS) ma przekopać Mierzeję Wiślaną.Chyba,że po przegranych wyborach obecna opozycja zapędzi ich do tej roboty.Niesiłowski będzie karbowym .Ale to nie nastąpi szybko.
25 listopad 2015 : 14:23 von zadon | Zgłoś
+3 kopiącemu kopa!
Niech kopią. Za kilka lat zakopiemy tam PISbloki, PISgwiazdy i PIScośtam i mierzeja sie odbuduje. A PISwładzom wystawimy fakturkę!
25 listopad 2015 : 21:02 krecik wodny | Zgłoś
-3 skażi ty mnie
Cytuję krecik wodny:
Niech kopią. Za kilka lat zakopiemy tam PISbloki, PISgwiazdy i PIScośtam i mierzeja sie odbuduje. A PISwładzom wystawimy fakturkę!

@krecik wodny!Skażitie menia pożausta kak wasze otczestwo?
26 listopad 2015 : 11:03 von zadon | Zgłoś
0 Bzdura
Pislam jedzie z rewolucja po calosci. Oto przyklad wyrzucania pieniedzy w bloto.
Zalew Wislany jest i ma byc rezerwatem przyrody i turystyki. To nowe ministerstwo to takze niepotrzebny wydatek i bzdura.
26 listopad 2015 : 07:26 Ziemowit | Zgłoś
+5 przekop będzie i to prędko
Wątpliwości mieszkańców Krynicy Morskiej nie należy lekceważyć.Przekop przez Mierzeję powstanie w interesie Elbląga,który jest portem morskim z bardzo ograniczonym dostępem do morza na skutek podjętych kiedyś(bez udziału Polski)decyzji politycznych.Nie wystarczy pieprzyć o wolności,tylko trzeba ową wolność/suwerennośc realizować.Zupełnie niedawno wybudowano nowy odcinek K.Suezkiego oraz K.Panamski bis,który łączy przecież dwa oceany,Nikaragua przymierza się do budowy kanału, to i Polacy przekopią te ok.1000mb piachu i wytyczą tor wodny do Elbląga.
26 listopad 2015 : 08:24 von zadon | Zgłoś
0 przekop
To powinno funkcjonować już od 2008 roku. Czas pokaże czy samorządy są temu przeciwne czy odwrotnie. Dlaczego opozycja wszystko neguje.
26 listopad 2015 : 11:56 Krzysiek z Krynicy M | Zgłoś
+1 fatamorgana
Port morski w Elblągu jak lotnisko w Radomiu!!!
26 listopad 2015 : 20:34 starszy rumplowy | Zgłoś
0 jak kulą w płot
Cytuję starszy rumplowy:
Port morski w Elblągu jak lotnisko w Radomiu!!!

,,W okresie rządów pruskich i niemieckich (1772 – 1945) rozwinął się w Elblągu przemysł stoczniowy. W roku 1837 powstały Zakłady Schichau, które z biegiem lat przekształciły się w największy koncern w Prusach Wschodnich. W roku 1900 firma zatrudniała 3 000 pracowników. Produkowano m.in. maszyny parowe, lokomotywy, statki specjalne, handlowe i wojenne, głównie torpedowce i łodzie podwodne dla Kriegsmarine i na eksport. Odbiorcami było 13 państw, głównie europejskich oraz Chin, Japonia, Argentyna, Brazylia i USA.'' Wymuszony brak dostępu do morza powoduje degradację portu.
27 listopad 2015 : 02:41 von zadon | Zgłoś
+1 Świat się zmienił
Świat trochę się zmienił przez to 100 lat, czyż nie? Tak samo zmieniły się i miasta niemieckie, podobne do Elbląga, które pozostały pod władzą Niemiec.Nie ma powrotu do tego co było 100 lat temu, trzeba iść do przodu, a nie żyć przeszłością. Czemu Elbląg cięgle stawia na archaiczne rozwiązania portowe i budowę małego portu, dla małych statków (coś jak Ustka) zamiast robić np. centrum nowych technologii czy inną dolinę krzemową? Mieszkańcy Elbląga zatrzymali się w rozwoju 100 lat temu?
27 listopad 2015 : 06:17 Herman | Zgłoś
0 Port i lotnisko
Port w Elblągu razem z lotniskiem w Szymanach warmińsko - mazurskim oknem na świat!!!
27 listopad 2015 : 06:13 Warmiak | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter