Przekop Mierzei Wiślanej był jednym z postulatów Prawa i Sprawiedliwości podczas kampanii wyborczej. Rząd zapowiada jak najszybsze rozpoczęcie budowy kanału żeglugowego. Co do tej pory wiadomo o planowanej inwestycji?
Inwestycja ma być priorytetowym zadaniem nowego Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Mieszkańcy wciąż mają wiele wątpliwości i boją się, że budowa pozbawi ich źródła utrzymania, jakim jest turystyka.
1. Kiedy?
Przekop ma powstać jeszcze w tej kadencji rządu Prawa i Sprawiedliwości. Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa, podkreślał na antenie Radia Gdańsk, że ocena inwestycji zaczyna się zmieniać, szczególnie wśród samorządowców. - Opór przed tym trochę słabnie. Samorządy, które sprzeciwiały się przekopowi, teraz zmieniają zdanie. Chcemy to przeprowadzić szybko, ale pewnych skrótów nie da się zrobić. Sprawa przekopu na pewno przyspieszy. Chcemy, żeby prace budowlane rozpoczęły się już w tej kadencji.
2. Gdzie?
Już od 2008 roku Urząd Morski w Gdyni na zlecenie poprzedniego rządu prowadził prace nad dokumentacją inwestycji. Ustalono, że miejscem przekopu będzie tzw. Nowy Świat w okolicach miejscowości Przebrno. Jest oddalony o około trzy kilometry od centrum Krynicy Morskiej. Odbywają się tu obozy letniskowe dla dzieci i młodzieży.
3. Za ile?
Fundusze na budowę przekopu Mierzei Wiślanej będą pochodzić z krajowego budżetu. Inwestycja ma kosztować blisko 900 milionów złotych.
4. Powstaje specjalny raport
Politycy mają teraz zająć się dalszym przygotowaniem raportu, który odpowie na pytanie, czego potrzeba do jak najszybszego rozpoczęcia prac. Zgodnie z przygotowywaną od ośmiu lat dokumentacją, budowa przekopu mogłaby rozpocząć się w 2020 lub 2021 roku. Rząd Prawa i Sprawiedliwości chciałby jednak, żeby termin był znacznie szybszy.
5. Plan przekopu to nie jest nowy pomysł
O budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną zabiegają od kilku lat środowiska związane z Elblągiem. Wcześniej pomysł był częścią programu inwestycyjnego Platformy Obywatelskiej. W 2014 roku rząd Ewy Kopacz przyjął nowy projekt inwestycyjny kraju na lata 2014-2022, który między innymi zawierał właśnie plan budowy przekopu.
5. Co na to mieszkańcy?
Mieszkańcy Krynicy Morskiej, jedynego miasta na Mierzei Wiślanej, boją się inwestycji. W czasie każdego spotkania z przedstawicielami Urzędu Morskiego w Krynicy Morskiej wisiał wielki baner z napisem "Stop przekopowi". Według mieszkańców, może dojść do zanikania plaż nadmorskich na Mierzei Wiślanej, a to one są jedną z głównych atrakcji turystycznych regionu. Większość osób utrzymuje się w tym regionie z turystyki.
Radio Gdańsk
@krecik wodny!Skażitie menia pożausta kak wasze otczestwo?
Zalew Wislany jest i ma byc rezerwatem przyrody i turystyki. To nowe ministerstwo to takze niepotrzebny wydatek i bzdura.
,,W okresie rządów pruskich i niemieckich (1772 – 1945) rozwinął się w Elblągu przemysł stoczniowy. W roku 1837 powstały Zakłady Schichau, które z biegiem lat przekształciły się w największy koncern w Prusach Wschodnich. W roku 1900 firma zatrudniała 3 000 pracowników. Produkowano m.in. maszyny parowe, lokomotywy, statki specjalne, handlowe i wojenne, głównie torpedowce i łodzie podwodne dla Kriegsmarine i na eksport. Odbiorcami było 13 państw, głównie europejskich oraz Chin, Japonia, Argentyna, Brazylia i USA.'' Wymuszony brak dostępu do morza powoduje degradację portu.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.