Żegluga

We wtorek grecki parlament i międzynarodowi pożyczkodawcy osiągnęli porozumienie w sprawie programu pomocowego. Grecja zobowiązała się zwiększyć podatek tonażowy dla armatorów, którzy do niedawna praktycznie nie ponosili obciążeń na rzecz państwa.

Wtorkowe rozmowy to kamień milowy w negocjacjach pomiędzy greckim rządem i międzynarodowymi wierzycielami. Strony ustaliły plan kompleksowych reform, które będą dotyczyły najważniejszych sektorów, w tym żeglugi morskiej. Przeprowadzenie reform jest warunkiem uzyskania przez Grecję 85 mld euro w ramach programu pomocowego UE.

Grecka żegluga będzie musiała zmierzyć się teraz z nową rzeczywistością. Jak wynika z wtorkowego dokumentu, Grecja zobowiązuje się do stopniowego wyeliminowania specjalnych warunków opodatkowania sektora żeglugi. Według Tradewinds, podatek tonażowy będzie wzrastał stopniowo o 4 proc. w skali roku w latach 2016 - 2020. Jednak bardziej szczegółowe dane zostaną przedstawione w planie budżetowym, który grecki rząd zatwierdzi w październiku.

Tymczasem, reformy obejmą również przedłużenie podatku dobrowolnego o kolejny rok. W lipcu 2013 roku Związek Armatorów Greckich zgodził się „dobrowolnie” zwiększyć swoje składki podatkowe w latach 2014-2017. W tym czasie przewoźnicy muszą zapłacić w podatkach 105 mln euro rocznie. Umowa będzie zatem obejmować także 2018 rok.

Podczas trwania negocjacji między UE i greckim rządem, kilka największych firm żeglugowych ogłosiło, że nowy system podatkowy w Grecji może spowodować przeniesienie ich biur do krajów, gdzie firmy mają już swoich reprezentantów, m.in. na Cypr, do Londynu, Singapuru lub Dubaju.

Grecki sektor żeglugi morskiej zatrudnia obecnie około 200 tysięcy ludzi, co odpowiada 3,5 proc. pracowników w kraju. Zmiany w systemie podatkowym mogą wpłynąć na likwidację części miejsc pracy, nawet jeśli armatorzy nie przeniosą swoich biur do innych krajów.

Pod koniec lipca, George Xiradakis, który jest dyrektorem zarządzającym XRTC Business Consultants wypowiedział się na temat ewentualnych nowych warunków podatkowych dla greckiego przemysłu morskiego. Według niego, armatorzy dyskutują teraz między sobą o tym, gdzie przeniosą swoje firmy. Aby temu zapobiec, podatek tonażowy powinien być zwiększany ostrożnie, bo jego gwałtowny wzrost spowoduje kryzys w sektorze żeglugi morskiej.

promy24.com

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0624 4.1444
EUR 4.2785 4.3649
CHF 4.5688 4.6612
GBP 5.1331 5.2369

Newsletter