Ostatniego dnia miesiąca kwietnia AS Tallink Grupp opublikował wyniki finansowe za rok obrotowy 2014. Największy wpływ na wyniki miały następujące czynniki: ogólna słaba sytuacja gospodarcza w regionie, wzrost konkurencyjności na rynku, rozwój sprzedaży internetowej, modernizacja statków, zmiana tras, dodatkowe czartery i wreszcie globalny spadek cen paliw.
W porównaniu do poprzedniego okresu wzrosła liczba statków grupy, które były wyczarterowane w związku z wyższymi przychodami z czarterów. Promy Silja Serenade i Silja Symphony w 2014 roku otrzymały dodatkowe udogodnienia dla pasażerów na pokładzie, jednakże przełożyło się to na zmniejszoną liczbę rejsów w okresie modernizacji. Mając na celu optymalizację działania, na kilku trasach zdecydowano się na roszady we flocie. Spowodowało to zmniejszenie zużycia paliwa, ale dodatkowe koszty jednorazowe. Ponadto, grupa płynnie przeszła na paliwo o niskiej zawartości siarki.
Jednym z celów na 2014 rok było zmniejszenie zużycia paliwa poprzez optymalizację bieżącej działalności w związku z tym na trasach wprowadzono kilka zmian: prom Silja Europa został wyczarterowany do Australii, Baltic Queen przeniesiono na trasę Tallin-Helsinki, a statek Romantika przeniesiono na połączenie Tallinn-Sztokholm, w rezultacie czego trasę Ryga-Sztokholm obsługiwał tylko jeden prom Isabelle.
Tallink przeszedł na niskosiarkowy morski olej napędowy, która wymagał minimalnych inwestycji. Grupa prowadzi w dalszym ciągu prace w zakresie alternatywnych rozwiązań, takich jak instalowanie płuczek na wybranych statkach, technologii LNG i paliw alternatywnych.
W trakcie roku obrotowego 2014 operator promowy w sumie przewiózł 8 880 000 pasażerów. Skonsolidowane przychody grupy na 2014 roku wyniosły 921,5 miliona euro (942,0 miliona euro w 2013). Zysk brutto to 181,7 miliona euro (190,3 miliona euro w 2013), EBITDA 150,6 miliona euro (156,2 miliona w 2013). Zysk netto za 2014 wyniósł natomiast 27,3 miliona euro (43,4 miliona euro w 2013), co przyniosło zysk na jedna akcję na poziomie 0,041 euro (0,065 euro w 2013).
W trakcje roku obrotowego 2014 grupa skupiała się także w dalszym ciągu na rozwoju udogodnień pokładowych takich jak: bary, restauracje, sklepy, butiki, innowacje technologiczne oraz poprawie komunikacji z klientami.
promy24.com