W środę, 15 listopada 2023 r. w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A., należącej do Grupy Kapitałowej REMONTOWA HOLDING, uroczyście pocięto pierwszą stal na budowę kolejnego okrętu rozpoznania radioelektronicznego typu SIGINT (signal intelligence) dla polskiej Marynarki Wojennej. To druga jednostka tego typu, budowana w tej stoczni w ramach programu pod kryptonimem Delfin.
Okręt otrzyma nazwę ORP Henryk Zygalski – na cześć wybitnego polskiego matematyka i kryptologa, który przyczynił się do złamania kodu niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma.
W uroczystości uczestniczyli przedstawiciele Biura Bezpieczeństwa Narodowego, Agencji Uzbrojenia, Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Saab, stoczni Remontowa Shipbuilding, a także polskiej Marynarki Wojennej, towarzystwa klasyfikacyjnego DNV oraz innych firm współpracujących przy realizacji projektu.
W imieniu wykonawcy okrętów, głos zabrał Prezes Zarządu Remontowa Shipbuilding S.A. Dariusz Jaguszewski.
Uroczystość cięcia blach to w przemyśle okrętowym oficjalne rozpoczęcie procesu produkcyjnego jednostki. To także szczególny moment dumy i wzruszenia dla partnerów bezpośrednio zaangażowanych w ten projekt – mówił Dariusz Jaguszewski. - Polska Marynarka Wojenna będzie eksploatować okręty, które wkrótce zastąpią dwie poprzednie jednostki rozpoznania radioelektronicznego projektu 863: ORP Nawigator i ORP Hydrograf, zbudowane również w naszej stoczni prawie 20 lat temu. Oczywiście dzisiejszy okręt będzie znacznie lepiej wyposażony. I mogę powiedzieć, że jesteśmy absolutnie pewni, że ten okręt zajmie pozycję lidera wśród tego typu jednostek, odpowiadając przy tym na rosnące zapotrzebowanie branży. Jestem przekonany, że wywiążemy się z projektu na czas w najwyższym światowym standarcie jakości.
Do zebranych zwrócił się także Szef BBN, sekretarz stanu Jacek Siewiera.
Rozwijanie zdolności naszej marynarki wojennej jest bardzo ważne m.in. w zakresie ochrony infrastruktury krytycznej. Chcę zapewnić, że będziemy przyglądać się bliżej przebiegowi prac do momentu przekazania okrętu do służby. W imieniu Prezydenta chcę także podkreślić, że patrzymy bardzo optymistycznie na jego realizację, mając w pamięci inne projekty wykonane przez stocznię Remontowa Shipbuilding, jak m.in. niszczyciele min typu Kormoran II.
Natomiast w imieniu Saab przemawiał wiceprezes Lars Brännström.
Kamienie milowe w realizacji budowy statku są niezwykle ważne. Dzięki nim wiemy, że jesteśmy na dobrej drodze do finalizacji tego skomplikowanego projektu. Cieszę się, że jesteśmy tu wszyscy razem, w Remontowa Shipbuilding. Wierzę, że stocznia zbuduje ten okręt na czas w możliwie najwyższym standardzie.
Z krótkim przemówieniem wystąpił także szef Zarządu Uzbrojenia Inspektoratu Marynarki Wojennej Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, kontradmirał Włodzimierz Kułagin.
Dzisiejsza ceremonia palenia blach jest najlepszym przykładem skutecznego zaangażowania marynarki wojennej w branżę stoczniową. Ilustruje także współpracę firm, przedsiębiorstw z różnych krajów w dążeniu do osiągnięcia wspólnego celu. Głęboko wierzę, że wkrótce spotkamy się ponownie na ceremonii wodowania i nadania imienia, a także ostatecznego przekazania okrętu rodzimej marynarce wojennej.
Następnie dyrektor programu Jörgen Olsson oraz szef Szefostwa Techniki Morskiej w Agencji Uzbrojenia komandor Piotr Skóra uruchomili wspólnie maszynę do cięcia plazmowego, inaugurując tym samym start produkcji. Certyfikat poświadczający osiągnięcie tego etapu realizacji kontraktu, wieńczącego uzgodnienie projektu technicznego okrętu, podpisali project manager Magnus Nielsen z Saab, komandor Piotr Skóra, Paweł Szmigiel z DNV oraz Krzysztof Radzikowski, dyrektor projektu w Remontowa Shipbuilding.
To już drugi okręt SIGINT, budowany w stoczni Remontowa Shipbuilding w ramach programu Delfin. Stępkę pierwszego z nich, który otrzyma nazwę ORP Jerzy Różycki, położono 27 lipca 2023 roku.
Czytaj także:
Oba są budowane w ramach kontraktu na zaprojektowanie, budowę, dostawę i wsparcie logistyczne dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego, podpisanego w listopadzie 2022 roku pomiędzy Agencją Uzbrojenia, a koncernem Saab, który zlecił wykonanie tych jednostek polskiej stoczni.
Zobacz także: FOTORELACJĘ
Remontowa Shipbuilding S.A. zbuduje kompletne, gotowe do operowania platformy pływające, wyposażone we wszystkie urządzenia i systemy. Przeprowadzi także niezbędne testy, w tym pełny zakres prób dokowych HAT (ang. Harbour Acceptance Tests) i morskich SAT (ang. Sea Acceptance Tests).
Okręty przeznaczone są do pozyskiwania danych wywiadowczych w pełnym zakresie zadań Marynarki Wojennej. Zastąpią one eksploatowane obecnie przez Marynarkę Wojenną jednostki projektu 863: ORP Nawigator i ORP Hydrograf zbudowane, w połowie lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku w Stoczni Północnej im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku, czyli w obecnej Remontowa Shipbuilding.
Fot.: Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl