Okazało się, że to izraelski armator Ray Car Carriers stoi za zamówieniem nowych samochodowców ze stoczni Hyundai Mipo o najwyższej dotąd wartości kontraktowej. Znaczący dostawca tonażu zamówił cztery dwupaliwowe (LNG) statki o ładowności 7700 ceu (ekwiwalentów standardowych samochodów osobowych) o łącznej wartości około 520 mln USD.
Ray Car Carriers to armator znany dawniej jako klient Stoczni Gdynia. W latach 1999-2009 (do zamknięcia) Stocznia Gdynia zbudowała dla niego aż 31 samochodowców (oraz jeden dla innego armatora), w tym 27 dużych samochodowców PCTC, o ładowności ponad 6000 samochodów. Stanowiło to ok. 12,5 proc. wszystkich porównywalnych, dużych (o pojemności brutto od 55 000 wzwyż) samochodowców zbudowanych we wspomnianym okresie na całym świecie. Głównym konkurentem polskiej stoczni, poza wiodącymi Japonią i Koreą Południową, była Chorwacja.
W tym tygodniu okazało się, że to izraelske przedsiębiorstwo żeglugowe Ray Car Carriers powiązane jest z zamówieniem na cztery nowe statki do przewozu samochodów i ciężarówek (samochodowce PCTC) o ładowności 7700 samochodów osobowych, o pozyskaniu którego HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering - HD KSOE (dawniej Hyundai Heavy Industries) informowała w zeszłym tygodniu.
Południowokoreańska grupa poinformowała wtedy, że firma żeglugowa "z Bliskiego Wschodu" zamówiła cztery 200-metrowe statki, nie ujawniając tożsamości nabywcy ani rzeczywistej wartości kontraktów.
Jednak źródła stoczniowe śledzące działalność HD KSOE w zakresie budowy nowych statków podały, że statki napędzane LNG lub tradycyjnym paliwem zostały zamówione przez Ray Car Carriers.
Transakcja ta zwiększa łączną liczbę nowych statków zamówionych przez izraelskiego dostawcę tonażu do ośmiu. Cztery nowe statki typu PCTC zostały zamówione w zeszłym roku w Hyundai Samho Heavy Industries.
Źródła, cytowane przez TradeWinds News, podały, że Ray Car Carriers płaci HMD niemal 130 mln USD za każdy z samochodowców o ładowności 7700 ceu - każdy, co jest, jak dotąd, rekordową ceną dla tego typu jednostek.
Według doniesień, statki Ray Car Carriers Hyundai Samho kosztowały 119 mln USD za sztukę stając się również najdroższymi zamówionymi w tamtym czasie.
Nieoficjalne źródła, na które powołuje się TradeWinds, uważają, że Ray Car Carriers zakontraktował drogie statki w opraciu o posiadane już umowy z nieujawnionymi czarterującymi.
Brokerzy twierdzą, że południowokoreańskie stocznie stale podnoszą ceny ze względu na rosnące koszty stali stoczniowej i siły roboczej. Nie sądzą oni, by stocznie obniżyły swoje ceny, gdy popyt na nowe statki jest nadal silny. Ich portfele zamówień są już pełne do końca 2026 roku.
Brokerzy utrzymują również, że wysoka cena płacona przez Ray Car Carriers odzwierciedla wysokie specyfikacje statków (nowoczesne rozwiązania techniczne, bogate, jakościowe wyposażenie). Uważają, że armator zdecydował się na statki z mocnym pokładem i rampą do załadunku ciężkich pojazdów. Dodali, że statki będą prawdopodobnie wyposażone w urządzenia oszczędzające paliwo, takie jak systemy pęcherzyków powietrza "smarujące" dno statku.
Kontrakt Ray Car Carriers zakończył ośmioletnią suszę kontraktową HMD w zakresie samochodowców PCTC. Ostatni raz stocznia z siedzibą w Ulsan podpisała umowę na ten typ statku w 2015 r., kiedy to również Ray Car Carriers zamówił cztery konwencjonalne statki o ładowności 7700 jednostek za około 77,8 mln USD za sztukę. Kwartet przekazano do eksploatacji w 2016 i 2017 roku.
Ray Car Carriers ma odebrać cztery nowe jednostki od HMD w sierpniu i listopadzie 2026 roku oraz w lutym i czerwcu 2027 roku. Jeśli chodzi o statki Hyundai Samho, to jeden z nich zostanie dostarczony pod koniec 2025 roku, a trzy w 2026 roku.
Według Clarksons Shipping Intelligence Network, portfel zamówień na nowe statki PCTC wynosi 156 jednostek, z czego 133 nowe statki zostaną zbudowane przez stocznie w Chinach.
Wcześniej stocznie w Japonii i Korei Południowej dominowały w budowie samochodowców, ale w ciągu ostatnich dwóch lat firmy żeglugowe zwracały się przede wszystkim do chińskich stoczni w celu budowy tego typu statków ze względu na konkurencyjność cenową i wczesne terminy dostaw.
PBS, z mediów
collage: PBS