W trakcie ubiegłorocznego Walnego Zgromadzenia SEA Europe, europejscy producenci okrętowi zrzeszeni w tej organizacji opracowali plan działań zmierzających do stworzenia regulacji na szczeblu Unii Europejskiej - tzw. Maritime Industry Act – mających na celu odbudowę naszej branży i jej ochronę przed nieuczciwymi praktykami azjatyckich konkurentów, w tym w szczególności Chin.
Dziś (8 kwietnia br.) SEA Europe opublikowała dokument pod nazwą: „Setting sail to build in Europe 10,000 sustainable and digitalised vessels by 2035 - SEA Europe's call for an European Maritime Industrial Strategy”, przedstawiający konkretne rekomendacje, których celem jest odbudowa przemysłu stoczniowego w Europie poprzez pozyskanie zamówień od armatorów – głównie europejskich.
Europa w dalszym ciągu jest liderem w transporcie morskim (europejscy armatorzy kontrolują około 40 proc. światowej floty) oraz w zaawansowanych technologiach morskich, co stanowi solidny fundament pod odbudowę jej przemysłu okrętowego. Przejście na zrównoważony rozwój i cyfryzację w transporcie wodnym jest dla Europy realną szansą na prześcignięcie światowych konkurentów pod względem innowacyjności, jakości i wydajności. Potrzebne są jednak skuteczne zabezpieczenia przed konkurencją azjatycką, silnie subsydiowaną przez państwo.
Autorzy stawiają sobie ambitny cel budowy/przebudowy w Europie do roku 2035, dziesięciu tysięcy morskich i śródlądowych jednostek pływających. Ich zdaniem ten dziesięcioletni cel dla 300 europejskich stoczni, z których wiele boryka się obecnie z niepełnym obciążeniem, jest ambitny ale realny.
Potrzebne są jednak fundamentalne zmiany holistycznie, obejmujące całe przedsięwzięcie jakim jest budowa/przebudowa jednostek pływających, tj.:
- ułatwienia finansowania budowy/przebudowy statków,
- stworzenie systemu dla europejskich armatorów zachęcających ich zlecania budowy/przebudowy statków w stoczniach europejskich,
- wprowadzenie kryterium MADE IN EUROPE w przetargach publicznych dla niektórych typów jednostek (m.in. promów, jednostek patrolowych, statków badawczych, platform) i eliminacji z tych przetargów podmiotów oferujących subsydiowane produkty,
- rozwój edukacji i zapewnienie wykwalifikowanych kadr dla naszej branży, bez których odbudowa jej nie jest możliwa.
Związek Pracodawców FORUM OKRĘTOWE zabiegał i będzie to czynić w dalszym ciągu, by kryterium MADE IN EUROPE objąć w szczególności promy pasażersko-samochodowe, obsługujące porty europejskie, jednostki do budowy i obsługi morskich farm wiatrowych oraz jednostki do obsługi morskiego sektora wydobywczego.
Rekomendacje zawarte w opublikowanym dokumencie będą promowane przez SEA Europe w trakcie spotkań i negocjacji z organami Unii Europejskiej. Zostaną one m.in. zaprezentowane w trakcie wysłuchania publicznego w Parlamencie Europejskim w dniu 17 kwietnia br.
Ireneusz Karaśkiewicz - dyrektor Biura FORUM OKRĘTOWEGO
Treść dokumentu Sea Europe znajduje się poniżej:
Równocześnie SEA Europe opublikowało dzisiaj komunikat prasowy, którego treść znajduje się poniżej: