Głównym punktem przyjętej strategii jest wzmocnienie krajowych portów przez rząd federalny - powiedział w środę w Berlinie minister transportu Volker Wissing (FDP). Niemieckie porty powinny być dobrze przygotowane na przyszłość - podkreślił minister.
Strategia obejmuje 139 środków służących wzmocnieniu portów, m.in. dzięki cyfryzacji ich obsługi. "Potrzebujemy naszych portów morskich. Są one istotne dla eksportu oraz polityki energetycznej" - wyjaśnił Wissing.
Minister wyraził też zastrzeżenia co do żądań krajów związkowych o zapewnienie większych funduszy dla portów z kasy federalnej. "Obowiązki są jasno określone. Odpowiedzialność za porty spoczywa na krajach związkowych. Rząd federalny odpowiada za połączenia transportowe" - stwierdził Wissing.
Minister przypomniał także, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat rząd federalny inwestował w porty pół miliarda euro rocznie, wywiązując się tym samym ze swojej odpowiedzialności finansowej.
"Jedno jest jasne: jeśli istnieją projekty, które chcemy wspólnie realizować i które leżą w interesie kraju, jesteśmy zobowiązani zapewnić środki finansowe. Chcemy jednak przyjąć taką procedurę, by najpierw były plany, a potem wyjaśnianie kwestii finansowych z nimi związanych” - mówił minister Wissing.
Podkreślił, że "strategia portu nie polega wyłącznie na alokacji zasobów finansowych", ale zakłada działania bardziej zaawansowane, np. w zakresie cyfryzacji.