Prawo, polityka

Rządowa propozycja ws. portu w Elblągu jest nadal aktualna - powiedział w sobotę wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka. Na antenie Radia Olsztyn podkreślił, że to jest propozycja dobra dla Elbląga.

"My ze strony rządowej wykazujemy maksimum dobrej woli w sprawie portu w Elblągu. Miasto nie ma środków na wykonanie modernizacji portu, Komisja Europejska nie zgadza się na przeznaczenie z RPO kwoty 40 mln euro, które miałoby zasilić tę inwestycję. Mamy nadzieję, że przyjdzie w Brukseli refleksja, ale jeśli nie, to rządowa oferta leży na stole. I to jest oferta dobra dla Elbląga" - powiedział w sobotę wiceminister Śliwka na antenie publicznego Radia Olsztyn.

Rząd oferuje dofinansowanie portu w Elblągu kwotą 100 mln zł w zamian za przejęcie pakietu 51 proc. akcji. Na to nie zgadza się samorząd Elbląga argumentując, że to i tak po stronie rządu leży ukończenie drogi wodnej z Zalewu Wiślanego do Elbląga. Rząd z kolei uważa, że ostatnie 900 metrów drogi wodnej i prace w porcie winno sfinansować miasto.

"Jesteśmy w dialogu z prezydentem Elbląga. Do 14-15 września miałem otrzymać listę inwestycji wykonanych w porcie. Ta lista nie dotarła do dziś. Dyrektor portu nie odpisuje na moje pisma" - mówił wiceminister Śliwka i zapewniał, że rządowa oferta dotycząca zasilenia portu 100 mln zł w zamian za większościowy pakiet "to oferta oznaczająca rozwój Elbląga". "Chcielibyśmy, by port w Elblągu był perełką, był czwartym portem RP, by dzięki niemu Elbląg wzrastał gospodarczo, by rosło zatrudnienie" - wyliczał wiceminister Śliwka.

Sprawa pogłębienia ostatniego odcinka toru wodnego przed portem morskim w Elblągu jest bardzo ważna, bo bez tego nowa droga wodna wraz z Kanałem Żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną nie będzie funkcjonalna. Prace pogłębiarskie na rzece Elbląg wykonywane przez wykonawcę wybranego przez inwestora, czyli Urząd Morski w Gdyni, kończą się niespełna kilometr przed portem.

Ostatnio prezydent Elbląga Witold Wróblewski przedstawił opinię prawną wykonaną na zlecenie samorządu przez Centrum Ekspertyz i Analiz Prawnych i podpisaną przez prof. Politechniki Warszawskiej Roberta Suwaja. Wynika z niej, że "Miasto Elbląg nie posiada kompetencji do realizacji zadań polegających na budowie, modernizacji lub utrzymaniu torów wodnych na wewnętrznych, przepływowych wodach morskich w granicach Portu Morskiego Elbląg".

17 września br. został otwarty Kanał Żeglugowy będący częścią nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Polska dzięki przekopowi przez Mierzeję Wiślaną zyskała niezależne od Rosji przejście z Zalewu na Bałtyk - podkreślał wówczas rząd. Wskazywano również na zwiększenie atrakcyjności gospodarczej województwa warmińsko-mazurskiego, a w szczególności Elbląga i portu w tym mieście, a także innych portów Zalewu Wiślanego.

Joanna Kiewisz-Wojciechowska  

Fot.: Port Elbląg 

+1 Naród z Partią, Partia z Narodem
To partia oferuje, bo to partia rządzi, nie rząd. A partia chce koniecznie przejąć od samorządu port w Elblągu, by jej wódz mógł świętować otwarcie partyjnego już portu. Dla partii samorządowy port, to nie jest polski port i na taki port nie wyłoży nawet jednego złotego. Na miejscu władz Elbląga bym to wszystko olał, nie chcą wyłożyć kasy na pogłębienie i modernizację portu? Niech nie wykładają i niech zostaną z kanałem tylko dla żaglówek. Prędzej czy później przyjdą po prośbie.
19 listopad 2022 : 21:05 Jato | Zgłoś
+1 Porty
Wiceminister Śliwka jest niedoinformowany marząc, by port Elbląg był czwartym portem RP. Dziś nasze duże porty to :Gdańsk, Gdynia, Świnoujście, Szczecin, Police . Każdy z nich się rozwija. Nie sadzę, by port w Elblągu dysponujący bardzo małą powierzchnią na lądzie, mający dalekie od potrzeb połączenie z lądowym zapleczem, będący portem przeładowującym drewno i produkty rolne, mógł konkurować z którymkolwiek z wymienionej piątki a jest jeszcze Kołobrzeg.
20 listopad 2022 : 11:29 Andy | Zgłoś
-3 interesy
Rząd chce przejąć port w Elblągu za ....ostatnie 900 metrów drogi wodnej , która liczy dwadzieścia parę kilometrów ! Tak się robi "biznesy". Sprzedać Lotos za pół ceny, kupić port za 900 metrów.
20 listopad 2022 : 15:30 Maciej Grabkowski | Zgłoś
-2 Dlaczego?
Porty i nabrzeża (w większości) w Kołobrzegu, Darłowie, Ustce należą do samorządów a tory podejściowe, kanały portowe i obrotnice wewnątrz portów utrzymują urzędy morskie.
Dlaczego rząd chce przejąć port w Elblągu zamiast doprowadzić w/w do stanu w jakim są inne mniejsze porty w Polsce?
01 grudzień 2022 : 20:28 rapa72 | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter