Drugiego maja 2020 r. Rada Ministrów wydała „Rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii”, w którym zwolniono z obowiązków dwutygodniowej kwarantanny osoby wykonujące pracę lub świadczące usługi na statkach lub morskich platformach wydobywczych i wiertniczych, w oparciu o inny stosunek niż marynarska umowa o pracę (§3.1.b).
Tym samym zrealizowany został jeden z postulatów przedstawionych przez firmy zrzeszone w Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE, zgłoszony w procesie konsultacyjnym przeprowadzonym wspólnie we współpracy z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Całość Rozporządzenia Rady Ministrów można znaleźć pod linkiem:
– Od początku wybuchu pandemii jesteśmy w ścisłym kontakcie z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Postulat wyłączenia pracowników serwisowych z obowiązkowej dwutygodniowej kwarantanny zgłosiliśmy oficjalnie już 19 marca br., jednak zrealizowanie go okazało się wtedy niemożliwe, mimo bardzo życzliwego przyjęcia przez kierownictwo MGMiŻŚ – informuje Ireneusz Karaśkiewicz, dyrektor biura Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE.
Jak wyjaśnia, był to początek pandemii i nie było wiadomo w jakim kierunku się ona rozwinie. W związku z tym pojawiało się wiele ograniczeń w podróżowaniu i przekraczaniu granic, czemu sprzyjał fakt, że w poszczególnych krajach Unii Europejskiej dynamika COVID-19 była bardzo różna.
– Niemniej, w naszych kontaktach nieprzerwanie mówiliśmy, że postulat ten ma krytyczne znaczenie dla działalności stoczni i firm z nimi kooperujących. Był on również ponownie mocno podnoszony w trakcie konsultacji, przeprowadzonych wspólnie przez Związek Pracodawców FORUM OKRĘTOWE we współpracy z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w sprawie tak zwanej Tarczy Antykryzysowej dla przemysłu okrętowego – tłumaczy Karaśkiewicz.
Sytuacja zaczęła się zmieniać w momencie, gdy dynamika rozwoju pandemii ustabilizowała się na podobnym poziomie w większości krajów Unii Europejskiej.
– W naszych konsultacjach z resortem argumentowaliśmy tak: skoro obecnie sytuacja pandemiczna np. w Oslo, Kopenhadze, Szczecinie czy w Gdańsku jest podobna, to jaka jest zasadność utrzymywania dwutygodniowej obowiązkowej kwarantanny dla podróżujących z Oslo do Gdańska, skoro nie ma takiego wymogu przy podróżowaniu ze Szczecina do Gdańska? Znajdowało to pełne zrozumienie i wysiłki czynione przez ministra Gróbarczyka na szczeblu Rady Ministrów przyniosły oczekiwane przez branżę rozstrzygnięcie – mówi dyrektor biura FORUM OKRĘTOWEGO.
Dodaje, że rozporządzenie Rady Ministrów idzie nawet dalej, gdyż rozszerza zakres osób zwolnionych z kwarantanny znacznie poza samych tylko serwisantów: zwalnia z takiego obowiązku wszystkich pracowników świadczących usługi na statku w oparciu o inny stosunek niż marynarska umowa o pracę.
– Chcielibyśmy bardzo serdecznie podziękować ministrowi Markowi Gróbarczykowi, a także naczelnikowi Wydziału Przemysłu Okrętowego, Maciejowi Styczyńskiemu. Bez ich ogromnego zaangażowania nie byłaby możliwa realizacja tak ważnego dla naszej branży postulatu. Mam nadzieję, że z równą determinacją będziemy dalej współpracowali przy realizacji kolejnych postulatów zgłoszonych do Tarczy Antykryzysowej dla przemysłu okrętowego przez Związek Pracodawców FORUM OKRĘTOWE – mówi Ireneusz Karaśkiewicz.
IK, GL
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.