Cadeler podpisał wiążący kontrakt, o wartości 68-85 mln EUR, z Baltic Power na instalację 76 morskich turbin wiatrowych Vestas (@ 15 MW) na polskim Morzu Bałtyckim. Realizacja całego projektu rozpocznie się w 2024 r. i oznacza wejście Cadeler na nowy i rozwijający się (bałtycki) rynek offshore wind.
Cadeler podpisał umowę z Baltic Power na transport i instalację pełnego zakresu 76 morskich turbin wiatrowych na morskiej farmie wiatrowej Baltic Power. Cały projekt rozpocznie się w 2024 roku, a instalacja turbin wiatrowych w 2025 roku.
Kontrakt o wartości 68-85 mln EUR jest ostatecznym potwierdzeniem umowy rezerwacyjnej z lipca 2022 r. zawartej przez Cadeler i Baltic Power (przedsięwzięcie joint venture Orlen i Northland Power Inc.).
W projekcie tym Cadeler wykorzysta jeden z dwóch statków instalacyjnych 'klasy O' (czyli Wind Orca lub Wind Osprey), który do czasu realizacji projektu będzie wyposażony w nowy i zmodernizowany dźwig o udźwigu 1600 ton metrycznych na wysięgu (w promieniu roboczym) 40 metrów.
Turbiny dostarczy Vestas i będzie to jeden z pierwszych przypadków wykorzystania nowego modelu V236-15.0 MW na skalę komercyjną (druga od prawej na animowanej infografice pod tekstem).
Turbina tego typu ma średnicę wirnika równą 236 m i powierzchnię omiataną przez płaty wirnika - 43 742 m². Kiedy farma wiatrowa zostanie ukończona w 2026 roku, będzie miała moc do 1,2 GW energii odnawialnej.
Projekt jest pierwszym, w którym Cadeler będzie działał na polskim obszarze morskim, wchodząc na zupełnie nowy rynek geograficzny z ambitnymi planami dotyczącymi morskiej energetyki wiatrowej.
Farma wiatrowa będzie zlokalizowana na Morzu Bałtyckim, 23 kilometry na północ od polskiego wybrzeża, w pobliżu Łeby. Jej powierzchnia wyniesie ponad 130 kilometrów kwadratowych.
Cadeler, notowana na giełdzie w Oslo, kontrolowana jest przez grupę armatorską BW Group.
BW Group powstała w 2003 roku przez przejęcie jednego z czołowych armatorów norweskich - Bergesen d.y. ASA przez World-Wide Shipping z Hong-Kongu (obie firmy o bogatych tradycjach i znaczącej pozycji rynkowej). BW Group posiada m.in. jedną z największych na świecie flot gazowców, zarówno LNG, jak i LPG. Właśnie dla Bergesena Stocznia Gdyńska budowała niegdyś duże gazowce LPG, a wcześniej także masowce OBO.
Firma Cadeler została utworzona w 2008 roku pod nazwą Blue Ocean Ships. W roku 2010 zmieniono ją na Swire Blue Ocean i działała ona jako część grupy Swire Group. W październiku 2020 r., została wyłączona z grupy Swire Group i wprowadzona na giełdę przez ofertę publiczną (IPO), stając się niezależnym podmiotem operującym od tego czasu pod nazwą Cadeler.
W czerwcu potentaci żeglugowi BW Group i Scorpio Group zawarli umowę, na mocy której powstanie największy na świecie armator i operator statków do instalacji turbin wiatrowych i ich fundamentów. W ramach wartej 1,2 mld USD transakcji łączone są Cadeler z należącą do Scorpio spółką Eneti. Cadeler zaoferuje inwestorom notowanej na nowojorskiej giełdzie Eneti 3,409 akcji Cadeler za każdą akcję Eneti. Spółka BW Group ma mieć 60 proc., a Eneti - 40 proc. udziałów w połączonej firmie.
rel (Cadeler)
Fot.: Cadeler; Visual Capitalist