W Pucku zakończyła się budowa portu jachtowego. W ramach projektu powstała niezbędna infrastruktura, na którą składają się falochrony, nabrzeża i pomosty. Oficjalne otwarcie nowoczesnej mariny, która dysponuje 98 miejscami do cumowania, odbyło się w sobotę.
O zakończonych pracach i uroczystym otwarciu puckiej mariny poinformował Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego. W sobotę na żeglarzy i amatorów morskiej rekreacji, ale także na rodziny z dziećmi oraz fanów muzyki, czekało mnóstwo atrakcji, m.in. konkursy, darmowe rejsy katamaranem lub łodzią motorową i koncerty.
To bardzo ważny krok naprzód w rozwoju Pucka - podkreśliła, cytowana w komunikacie, burmistrz Pucka Hanna Pruchniewska.
Zaznaczyła, że to również spełnienie zobowiązania wobec przodków, którzy wybrali Puck na dokonanie zaślubin Polski z morzem po 148 latach niewoli oraz tych, którzy budowali port we wczesnym średniowieczu.
To pokazuje związek Pucka z morzem od zarania dziejów. Jednocześnie jesteśmy zobowiązani wobec przyszłych pokoleń, by ten związek utrwalać. I to dla nich głównie tworzymy nową infrastrukturę portową - przekazała.
Prace nad rozbudową mariny w Pucku trwały półtora roku. Kluczowym wyzwaniem była budowa części falochronu północnego i stałego pomostu połączeniowego o długości 180 m wraz z trzema pomostami pływającymi dla jachtów. W ramach inwestycji przebudowano również fragment ul. Żeglarzy, a na pomostach zainstalowano postumenty do poboru energii i wody, stanowiska ze sprzętem ratowniczym, drabinkami oraz knagami cumowniczymi. Dodatkowo, marinę wyposażono w mały bosmanat, a także przenośne sanitariaty oraz stałe urządzenie do odbioru zanieczyszczeń z jachtów.
Urząd podaje, że rozbudowa mariny w Pucku to największa pod względem finansowym inwestycja zrealizowana w ramach przedsięwzięcia strategicznego Pętla Żuławska i Zatoka Gdańska. Jej wartość to blisko 39 mln zł, w tym ponad 22 mln zł stanowi dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
W kolejnych latach planowany jest dalsza rozbudowa falochronu północnego, wschodniego oraz zaplecza, a także instalacji pomostów. Elementem całego przedsięwzięcia będzie również inwestycja Urzędu Morskiego w Gdyni obejmująca budowę falochronu zachodniego, który będzie pełnił funkcję osłonową dla mariny. Docelowo marina ma dysponować łącznie ok. 250 miejscami do cumowania jachtów oraz statków białej floty kursujących m.in. na Półwysep Helski.
autor: Piotr Mirowicz / AL (PortalMorski.pl)