Inne

W poniedziałek, 6 września br. w Centrum Konferencyjno-Wystawienniczym AmberExpo w Gdańsku rozpoczęła się XXI odsłona odbywających się co dwa lata Międzynarodowych Targów Morskich i Konferencji BALTEXPO.

BALTEXPO, to od wielu lat najważniejszy projekt gospodarczy, poświęcony gospodarce morskiej i przemysłowi stoczniowemu w Europie Środkowo-Wschodniej.

Tegoroczne BALTEXPO ma charakter wyjatkowy. To bowiem pierwsze wydarzenie gospodarcze w Europie, organizowane po okresie pandemii, co spotkało się ze szczególnym zainteresowaniem biznesu, administracji i ekspertów, dla których będzie to pierwsza możliwość osobistych spotkań i rozmów – mówiła w trakcie otwarcia Grażyna Karłowska, prezes Zarządu Targów Warszawskich S.A., organizator BALTEXPO.

Główną i najważniejszą grupą wystawców na tegorocznych targach są stocznie i producenci wyposażenia okrętowego, porty i terminale, producenci sprzętu do rozładunku i przeładunku, firmy związane z transportem intermodalnym i energetyką wiatrową. W sumie zgłosiło się 116 wystawców z 9 krajów, a w programie tegorocznej edycji BALTEXPO jest ponadto 60 godzin konferencji i debat publicznych.

Złota kotwica 30-lecia dla śp. Piotra Soyki

W tym roku Rada BALTEXPO postanowiła przyznać trzy Złote Kotwice, w tym jedną o szczególnym charakterze. Pośmiertnie otrzymał ją Prezes Piotr Soyka, twórca Grupy Kapitałowej REMONTOWA Holding.

Rada BALTEXPO nie miała żadnych wątpliwości, że Piotr Soyka to jedna z najwybitniejszych postaci narodowego Panteonu polskiej gospodarki morskiej w całej jego historii. Dzięki swojej sile woli, doświadczeniu, talentowi menadżerskiemu i darowi współpracy z ludźmi Piotr Soyka doprowadził do powstania wielkiego, nowoczesnego, w stu procentach polskiego przedsiębiorstwa stoczniowego znanego na całym świecie – mówił Sławomir Majman, wiceprezes Zarządu Targów Warszawskich S.A.

Przedsiębiorstwo, które powstało w czasach światowego kryzysu przemysłu stoczniowego stało się pracodawcą dla wielu tysięcy ludzi na Wybrzeżu i kilkudziesięciu tysięcy w całej Polsce pracujących w firmach kooperujących z Grupą REMONTOWA. O wielkości Piotra Soyki świadczy to, że był nie tylko wybitnym człowiekiem biznesu, ale przede wszystkim wizjonerem i strategiem. Wielkim Człowiekiem, którego nam dzisiaj bardzo brakuje – dodał Sławomir Majman.

Przypomnijmy, że w 2001 roku Piotr Soyka doprowadził do prywatyzacji Gdańskiej Stoczni Remontowej i zapoczątkował budowę grupy kapitałowej REMONTOWA. Od 2011 r. stał na jej czele jako prezes zarządu. Obecnie to największa stoczniowa grupa w Polsce, lider przemysłu i jeden z największych pracodawców na Pomorzu.

Nagrodę odebrała małżonka śp. Piotra Soyki – Bogna Soyka.

Chciałabym w imieniu Rodziny i Grupy Remontowa Holding z całego serca podziękować za to szczególne wyróżnienie Piotra Soyki. Dziękuję, że doceniliście Państwo wkład Piotra w rozwój przemysłu okrętowego w Polsce i na świecie. Nie będę powtarzać za moim przedmówcą wszystkich zasług mojego męża dla przemysłu okrętowego, ale powiem tylko jedno: stocznie to była Piotra pasja, Jego duma, Jego rodzina, Jego miłość. To było jego życie – podkreśliła Bogna Soyka.

Złote Kotwice dla Remontowa Shipbuilding S.A. i Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Złota Kotwica trafiła także do stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. Wyróżnienie zostało przyznane za serię niszczycieli min projektu 258 Kormoran II – jedno z najważniejszych osiągnięć polskiego przemysłu w ostatnich latach.

To najnowocześniejsze jednostki tej klasy w NATO, w całości zaprojektowane i zbudowane w Polsce, przy współudziale ponad pół tysiąca krajowych podmiotów, instytucji i dostawców. Wykonane są ze stali amagnetycznej, zapewniającej niskie sygnatury pól fizycznych, dzięki czemu okręty te bardzo trudno wykryć. Są wyposażone w zintegrowany system dowodzenia i obserwacji podwodnej, posiadają także zdalnie sterowane pojazdy do niszczenia min. Do głównych zadań okrętów należy poszukiwanie, klasyfikacja, identyfikacja i zwalczanie min morskich, rozpoznanie torów wodnych, przeprowadzanie jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawianie min oraz zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi (pojazdami holującymi sonary), poszukiwanie oraz zwalczanie sił i środków dywersji w rejonach portów i kotwicowisk oraz udział w akcjach ratowniczych. Są przystosowane do operowania w warunkach zagrożenia bronią jądrową, biologiczną oraz chemiczną – przypomniał Sławomir Majman.

Nagrodę odebrał Adam Ruszkowski, prezes Remontowa Holding S.A.

Pierwszy okręt serii - ORP Kormoran – zbudowany w formule pracy badawczo-rozwojowej, przekazany Marynarce Wojennej w 2017 roku służy w 13. Dywizjonie Trałowców, wchodzącym w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Nowoczesne rozwiązania na ORP Kormoran zostały wdrożone na dwóch kolejnych niszczycielach min. ORP Albatros odbywa obecnie próby morskie i ma być przekazany w tym roku, zaś ORP Mewa w październiku br. rozpocznie próby morskie i ma trafić do Marynarki Wojennej w marcu 2022 roku.

Okręty, zaprojektowane przez biuro Remontowa Marine Design and Consulting, buduje stocznia Remontowa Shipbuilding, będąca liderem konsorcjum, w którego składzie są także Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej oraz PGZ Stocznia Wojenna.

Złota Kotwica BALTEXPO 2021 trafiła także do Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. za utrzymanie stałego tempa inwestycji, które istotnie zwiększają potencjał przeładunkowy portu, za zachowanie płynności przeładunków, również w 2020 roku, roku pandemii.

Właśnie ten rok, Port Gdynia zakończył ze wzrostem 2,9 procenta w stosunku do roku poprzedniego, plasując się tym samym na 2. miejscu wśród wszystkich portów morskich na Bałtyku. Obecnie Port Gdynia również nie zwalnia tempa – po siedmiu miesiącach roku 2021 osiągnął on wzrost 12,5 procenta ogółem. Wpływ na to ma niespotykana na europejskim rynku uniwersalność oraz wszechstronność gdyńskich terminali oraz efekt sprawnie realizowanych inwestycji Zarządu Morskiego Portu Gdynia – argumentował przyznanie nagrody Sławomir Majman.

List od Mateusza Morawickiego, prezesa Rady Ministrów RP przeczytał Dariusz Drelich, wojewoda pomorski. Premier przypomniał, że BALTEXPO 2021 to bardzo ważne wydarzenia także dla regionu gdańskiego i zaakcentował zaawansowaną inwestycją jaką jest budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – projekt, który zdaniem premiera zapewni pełniejsze wykorzystanie polskiego wybrzeża i będzie bodźcem rozwojowym dla portu w Elblągu. Mateusz Morawiecki przypomniał również o planach rozwojowych trójmiejskich portów – budowę portu centralnego w Gdańsku i portu zewnętrznego w Gdyni.

O najważniejszych inwestycjach w regionie mówił także Grzegorz Witkowski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Witkowski wspomniał także o działaniach prowadzonych przez rząd na rzecz rozwoju gospodarki morskiej - legislacyjne, strategiczne i inwestycyjne, których wspólnych mianownikiem jest tworzenie solidnych punktów oparcia dla funkcjonowania gospodarki morskiej w Polsce. Ujawnił, że w Krajowym Planie Odbudowy zapisano 435 milionów euro dla portu w Gdyni na stworzenie portu instalacyjnego dla branży offshore.

Słowa podziękowania złożył organizatorom tegorocznego BALTEXPO Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Wiem, jak dużo wysiłku kosztowało organizatora Zarząd Targów Warszawskich S.A. zorganizowanie w tym roku BALTEXPO. Trwająca wciąż pandemia mocno komplikowała organizację tego ważnego dla naszego regionu przedsięwzięcia, dlatego jestem szczególnie wdzięczny za to, że w tak krótkim czasie, bo w zaledwie trzy miesiące udało się dopiąć wszystko na ostatni guzik – mówił marszałek Mieczysław Struk.Cieszę się, także z tego, że rząd chce realizować projekty w polskiej strefie ekonomicznej, o czym wspomniał pan minister, bo są to niezwykle ważne przedsięwzięcia, które mogą akcelerować rozwój gospodarki morskiej również w naszym regionie. Jako samorząd regionalny zrobimy wszystko, aby rozwijać utworzoną przez nas platformę rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, a chodzi nam o to, aby wszyscy interesariusze uczestniczyli w tym wielkim projekcie. W sferze naszych zainteresowań jest także wykorzystanie wodoru dla celów, które stawiają sobie poszczególne podmioty funkcjonujące w branży morskiej. To może być przysłowiowy wiatr w żagle, który będzie miał silny wpływ na rozwój północnego region Polski, a w konsekwencji całej naszej ojczyzny – mówił Mieczysław Struk.

Tegoroczną trzydniową edycję BALTEXPO otworzyła debata: "Inicjatywa Trójmorza – nowy impuls rozwoju regionu Europy Środkowej".

Po południu na konferencji PGZ Miecznik rozmawiano o Programie „MIECZNIK”, w kontekście modernizacji polskiej marynarki wojennej, rozwoju polskich stoczni i zaangażowaniu krajowego przemysłu w realizację budowy fregat. O swoich doświadczeniach w budowie tych okrętów mówili także przedstawiciele Babcock International Group, Navantia oraz thyssenkrupp Marine Systems.

Trzecia konferencja, pt.: „Strategie connectivity unii europejskiej i chin: konsekwencje dla polskich portów”, koncentrowała się wokół nowego Jedwabnego Szlaku w aspektach polityki transportowej UE i Chin, konsekwencji dla Europy Środkowej i Wschodniej, a także związanych z tym rozwiązań logistycznych i nowych inwestycji w sektorze TSL.

Dziś (7 bm.) także odbędzie się kilka ciekawych debat. O godz. 11 rozpocznie się konferencja „Morska energetyka wiatrowa”, podczas której będzie mowa o morskich farmach wiatrowych jako kole zamachowym dla polskiej gospodarki morskiej, a także statkach do instalacji i obsługi sektora offshore wind.

O tej samej godzinie wystartuje także „Morskie forum inwestycji infrastrukturalnych”, którego tematyka obejmuje przewozy i przeładunki towarów oraz inwestycje realizowane w polskich portach morskich.

Z kolei o g. 13.00 rozpocznie się konferencja: „Dekarbonizacja żeglugi, zeroemisyjne statki i nowe technologie” w aspekcie polityki klimatycznej i Europejskiego Zielonego Ładu, ze szczególnym uwzględnieniem osiągnięć i oferty polskich stoczni w tym zakresie.

Szczegóły dostępny są tu: Program konferencji Baltexpo 2021

Tekst i fot.: Sławomir Lewandowski / PORTALMORSKI.PL

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter