We wtorek w Świnoujściu dźwigi opuściły głowicę urabiającą do komory startowej, gdzie maszyna rozpocznie drążenie tunelu pod Świną. Wiercenie tunelu pod dnem rzeki ma się rozpocząć w marcu br.
Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine - PAP) składa się z 98 zespołów, tarczy, pomostu i trzech suwnic - poinformowały służby prasowe świnoujskiego magistratu. Częściowo jest montowana na powierzchni, przy komorze startowej, a częściowo w jej wnętrzu. Tarczę najpierw złożono na placu budowy, a we wtorek opuszczono do komory startowej.
TBM maksymalnie będzie mogła wydrążyć nawet 6 centymetrów tunelu w ciągu minuty. Jednocześnie ma układać betonowe pierścienie. W ciągu doby TBM ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli ok. 10-12 metrów tunelu.
"Większość głównych elementów maszyny TBM została już opuszczona do szybu startowego i jest tam montowana" - powiedział dyrektor kontraktu z firmy PORR Piotr Flisiak. "Do opuszczenia tarczy o wadze 280 ton użyto dwóch gigantycznych dźwigów. Zmontowana maszyna będzie ważyć 3120 ton" - dodał.
Cały czas trwają prace w szybie startowym, który na bieżąco jest odwadniany.
"Trwa uruchomienie i konfiguracja trafostacji, która zasili zakład STP (stanowiący zaplecze dla tarczy maszyny - PAP)" - powiedział inżynier kontraktu z firmy SWECO Bogusław Konopko. "Montowana jest estakada oraz rurociągi technologiczne na linii między STP a TBM. Prowadzone są roboty ziemne, które przygotują teren dla urobku przy STP. Z kolei w zakładzie prefabrykacji cały czas kontynuowana jest produkcja segmentów obudowy tunelu, które ułoży maszyna TBM" - dodał Konopko.
Prace prowadzone są też po drugiej stronie Świny, na wyspie Wolin, gdzie maszyna zakończy prace.
Wydrążony tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się ponad 10 metrów pod dnem cieśniny. Sama Świna ma tam głębokość 13,5 metra. Według świnoujskiego magistratu, będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce; 1484 metry tunelu drążonego TBM, natomiast z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów. Obecnie najdłuższym tunelem drogowym w kraju jest gdański tunel pod Martwą Wisłą ma 1377 metrów - wynika z informacji magistratu.
Inwestorem jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR / Gulermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO / Lafrenz.
Koszt inwestycji to ponad 912 mln zł, z czego ponad 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskie; resztę miasto dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w trzecim kwartale 2022 r.
Kacper Reszczyński