W piątkowe przedpołudnie jednostki miejskie, w tym Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska i Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, przy udziale Kapitanatu Portu Gdańsk, odebrały wybudowaną obrotową kładkę. Już w ten weekend będzie można skorzystać z nowego gdańskiego mostu!
Kładka, która łączy Długie Pobrzeże na wysokości ul. Św. Ducha z Wyspą Spichrzów, ma 57 metrów długości i 4,5 metra szerokości. Jest to obiekt obrotowy. Fundament kładki, o wadze co najmniej 100 ton, przypomina wynurzającą się na powierzchnię łódź podwodną. To na nim będzie obracać się pomost. Wynurzający się element ma pełnić przede wszystkim funkcję ochronną na wypadek uderzenia przepływającego statku. Kładka będzie obracana na każde żądanie kapitanatu gdańskiego portu jachtowego.
Sygnał wysłany będzie do pracownika obsługi, który otwierać będzie kładkę za pomocą pilota. Przejście nad wodą nie ograniczy żeglugi na Motławie. Szerokość kanału żeglugowego, według ustaleń Urzędu Morskiego w Gdyni, wynosi niecałe 26 metrów i ten parametr zostanie zachowany po realizacji inwestycji.
Kładka, która łączy Główne Miasto z Wyspą Spichrzów jest inwestycją realizowaną w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego przez spółkę Granaria Development Gdańsk, która zabudowuje północny cypel gdańskiej wyspy. Koszt budowy przeprawy to około 10 mln złotych.
Powstający w ramach PPP, na 18 tys. mkw. Wyspy Spichrzów, nowoczesny kompleks handlowo-mieszkaniowo-usługowy o łącznej powierzchni użytkowej około 60 tys. mkw., składa się z hotelu i budynku mieszkaniowo-apartamentowego. Zawiązane partnerstwo zakłada także budowę opisanej wyżej kładki na wysokości ul. św. Ducha, jak również przebudowanie mostu Stągiewnego na most zwodzony, renowację Długiego Pobrzeża, przebudowanie ul. Chmielnej (już zrealizowane) i jej połączenie z Podwalem Przedmiejskim. Inwestycja jest realizowana etapami i zakończy się w 2023 roku.
W pierwszych dniach stycznia br. spółka Granaria Development Gdańsk podpisała umowę ze spółką Vistal Gdynia SA. Ma ona przebudować Most Stągiewny w Gdańsku na most zwodzony. Wartość umowy, na wykonanie robót budowlanych obejmujących przebudowę mostu, wynosi ponad 6,6 mln złotych netto.
Co ciekawe, do wybuchu II wojny światowej ten most był zwodzony. Przebiegała też po nim linia tramwajowa prowadząca z Głównego Miasta na Stogi. Jego nośność to 40 ton. Na południe od Mostu Stągiewnego planowana jest budowa tzw. mariny południowej, stąd decyzja o przywróceniu jego dawnych funkcji. Prace mają zostać zrealizowane do listopada 2022 roku.
Gdańsk.pl / Kamila Grzenkowska
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.