W piątek rozpoczął się sezon żeglugowy na Kanale Elbląskim (woj. warmińsko-mazurskie). Dzięki czynnemu systemowi XIX-wiecznych pochylni z tzw. suchym grzbietem ta droga wodna jest unikatowym w skali świata zabytkiem hydrotechniki.
"Żegluga na Kanale Elbląskim ruszyła" - poinformował w piątek PAP Bogusław Pinkiewicz z Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Rozpoczęty po zimowej przerwie sezon żeglugowy ma potrwać do końca września.
Jak przypomniały w komunikacie PGW Wody Polskie w Gdańsku, obecnie można już się przemieszczać, również w celach rekreacyjnych z zachowaniem środków bezpieczeństwa i dystansu społecznego, co ma związek z epidemią koronawirusa. Dlatego administrator dróg wodnych zaapelował do osób chcących uprawiać turystykę wodną o stosowanie się do wszystkich niezbędnych zaleceń bezpieczeństwa.
Co roku z początkiem sezonu żeglugowego rejsy turystyczne po kanale uruchomiała Żegluga Ostródzko-Elbląska, której statki przewożą w sezonie nawet 60 tys. turystów. Jednak tym razem spółka poinformowała o konieczności odwołania wszystkich rezerwacji na rejsy, które miały odbyć się w maju.
"Decyzja ta podyktowana jest obecnym stanem epidemiologicznym w naszym kraju i ograniczeniami wynikającymi z takiego stanu rzeczy" - wyjaśniono w komunikacie.
Żegluga liczy, że niedługo będzie możliwe wznowienie ruchu i zapewnia, że pracuje nad dostosowaniem statków do nowych realiów związanych z bezpieczeństwem sanitarnym w związku z Covid-19.
Funkcjonujący od 1862 r. Kanał Elbląski ma ponad 84 km długości i łączy najdłuższe polskie jezioro - Jeziorak z Zalewem Wiślanym. Jest unikatowym w skali świata zabytkiem hydrotechniki, dzięki czynnemu systemowi pięciu pochylni z tzw. suchym grzbietem - w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach. Statki i jachty, żeby pokonać różnicę poziomów, są umieszczane na wózkach i przeciągane po torowisku za pomocą stalowych lin, które porusza koło wodne. Na kanale są też cztery śluzy: Miłomłyn, Zielona, Mała Ruś i Ostróda.
Kanał przeszedł gruntową rewitalizację, która zakończyła się w maju 2015 r. Wyremontowano wówczas zabytkowe pochylnie i śluzy, wzmocniono brzegi, pogłębiono niektóre odcinki i wykonano inne prace związane z funkcjonowaniem i bezpieczeństwem żeglugi.
W 2011 r. Kanał Elbląski został uznany za Pomnik Historii. Miejscowe samorządy starają się o wpisanie go na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
autor: Marcin Boguszewski