Inne

Panująca pandemia koronawirusa nie wpłynęła na trwającą w Chinach budowę maszyny, która wydrąży tunel między wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu.

Jak poinformowały w piątek służby prasowe świnoujskiego magistratu, w Chinach trwają prace przy budowie maszyny, która wydrąży tunel pod Świną.

Mimo panującej pandemii koronawirusa chińska firma China Railway Engineering Group kontynuuje rozpoczęty w ubiegłym roku montaż i jest on już dalece zaawansowany – podano w komunikacie.

Gotowe są już silniki elektryczne maszyny, główne śruby napędowe i reduktory, a także główne łożysko, pompa hydrauliczna oraz przednia i środkowa tarcza. Do wykonania pozostały: główny napęd, głowica tnąca oraz przednia i środkowa osłona.

Maszyna drążąca tunel będzie miała ponad 100 metrów długości i 13,5 metra wysokości. Jej docelowa waga – po przewiezieniu do Polski i kilkumiesięcznym składaniu w całość – wyniesie ponad 2,7 tys. ton.

Drążenie tunelu ma się rozpocząć w pierwszej połowie przyszłego roku – wynika z informacji magistratu.

Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Plac budowy przekazano wykonawcy w październiku 2019. Tunel realizuje konsorcjum firm PORR SA, która jest jego liderem, PORR Bau GmbH, Gulermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhut i Energopol Szczecin.

Najważniejszą częścią projektu ma być tunel o długości 1,76 kilometra, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Wartość inwestycji wynosi ok. 913 mln zł, a dofinansowania unijnego - 776 mln zł. Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość kontraktu na zaprojektowanie i budowę przekracza 793 mln zł.

Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 km, w tym 1,44 km jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu ma mieć 12 m; powstanie tam dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, a poniżej jezdni - galeria ewakuacyjna.

Tunel ma być gotowy do września 2022 r.

autor: Kacper Reszczyński

Fot.: Porr SA

0 Co stało się z maszyną, która drążyła tunel w Gdańsku
W latach 2011 - 2016 w Gdańsku był drążony tunel pod Martwą Wisłą. Zakupiono specjalną maszynę. Roboty zakończono i co się stało z tą maszyną? Czyżby, to były maszyny jednorazowego użytku?
24 kwiecień 2020 : 15:00 Krzysztof 123 | Zgłoś
-1 bb
Sprawdź kto zakupił maszynę a wtedy komentuj.
24 kwiecień 2020 : 18:20 blacklio | Zgłoś
-5 niewiadoma
o to proszę zapytać lokalnych działaczy PO z Gdańska, bo były prezydent tego miasta już nie odpowie. Pewnie powiedzą na którym złomie w trójmieście leży.
24 kwiecień 2020 : 18:03 Crash86 | Zgłoś
-2 Tunel
Towarzysze z PiSu nic nie wezmą z Gdańska. Nie uchodzi. Świnoujście to bogate miasto, przy błogosławieństwie Jojo da radę.
25 kwiecień 2020 : 11:45 Andy | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter