Panująca pandemia koronawirusa nie wpłynęła na trwającą w Chinach budowę maszyny, która wydrąży tunel między wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu.
Jak poinformowały w piątek służby prasowe świnoujskiego magistratu, w Chinach trwają prace przy budowie maszyny, która wydrąży tunel pod Świną.
Mimo panującej pandemii koronawirusa chińska firma China Railway Engineering Group kontynuuje rozpoczęty w ubiegłym roku montaż i jest on już dalece zaawansowany – podano w komunikacie.
Gotowe są już silniki elektryczne maszyny, główne śruby napędowe i reduktory, a także główne łożysko, pompa hydrauliczna oraz przednia i środkowa tarcza. Do wykonania pozostały: główny napęd, głowica tnąca oraz przednia i środkowa osłona.
Maszyna drążąca tunel będzie miała ponad 100 metrów długości i 13,5 metra wysokości. Jej docelowa waga – po przewiezieniu do Polski i kilkumiesięcznym składaniu w całość – wyniesie ponad 2,7 tys. ton.
Czytaj także:
Mimo pandemii koronawirusa budowa tunelu w Świnoujściu kontynuowana
Do Świnoujścia przypłynie maszyna, która wydrąży tunel
W Chinach powstaje maszyna do wywiercenia tunelu między wyspami Wolin i Uznam
Drążenie tunelu ma się rozpocząć w pierwszej połowie przyszłego roku – wynika z informacji magistratu.
Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Plac budowy przekazano wykonawcy w październiku 2019. Tunel realizuje konsorcjum firm PORR SA, która jest jego liderem, PORR Bau GmbH, Gulermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhut i Energopol Szczecin.
Najważniejszą częścią projektu ma być tunel o długości 1,76 kilometra, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Wartość inwestycji wynosi ok. 913 mln zł, a dofinansowania unijnego - 776 mln zł. Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość kontraktu na zaprojektowanie i budowę przekracza 793 mln zł.
Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 km, w tym 1,44 km jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu ma mieć 12 m; powstanie tam dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, a poniżej jezdni - galeria ewakuacyjna.
Tunel ma być gotowy do września 2022 r.
autor: Kacper Reszczyński
Fot.: Porr SA
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.