Inne

Już jutro rozpoczynają się ważne targi morskie w Lillestrøm pod Oslo. Na infografice załączonej pod artykułem przedstawiamy spis polskich firm obecnych na stoiskach wystawowych targów Nor-Shipping 2017. Proponujemy także mały przewodnik tematyczny po halach tegorocznych targów morskich odbywających się w pobliżu stolicy Norwegii.

W tym roku na targach przygotowano 21 stoisk narodowych. Są wśród nich pawilony Rumunii, Turcji i zbiorczy pawilon krajów afrykańskich, oczywiście poza skupiskami stoisk krajów będących potęgami gospodarczymi czy najsilniejszych w szeroko rozumianej branży morskiej (np. USA, Chiny, Niemcy, Dania, Holandia, Japonia, Korea Południowa, etc.).

Nawet wtedy, gdy polskich firm bywało więcej na tych ważnych targach, nie zawsze udawało się je skupić w jednym obszarze i zorganizować Pawilon Polski. W tym roku byłoby to tym trudniejsze, że polska reprezentacja nie należy do najmocniejszych w historii naszej obecności na targach w Oslo.

"Przejdziemy się" po halach targowych Nor-Shipping 2017, by pokrótce przedstawić tematykę dominująca w każdej z nich. 

Hala A - Disruptive Sustainability

Tematem przewodnim ekspozycji w tej hali jest "Disruptive Sustainability", co jest trudne do przetłumaczenia, ale może być rozumiane, jako "przełomowe" czy też "zmieniające dotychczasowy porządek" działania na rzecz albo związane ze zrównoważonym rozwojem i przetrwaniem na rynku.

Jak wyjaśniają wystawcy jest to miejsce dla firm, które są liderami innowacji i kształtują przyszłość żeglugi przez swoją (lub swoich produktów i usług), zakłócającą dotychczasowy porządek, obecność i działalność na rynku.

Wystawcy w tej hali wykorzystują "przełomowe" i "zakłócające dotychczasowy porządek" (disruptive) technologie bądź takowe oferują na rynku, zajmują się rozwiązaniami sprzyjającymi zrównoważonemu rozwojowi i chroniącymi środowisko. Przykładami takich technologii i rozwiązań promowanych w hali A są drik 3D, sztuczna inteligencja, Internet rzeczy, energia odnawialna, przechowywanie energii, organizacje chroniące środowisko, statki autonomiczne (bezzałogowe), czy zaawansowana robotyka.

Hala B - IT & Navigation

Kolejna hala to przede wszystkim informatyka, elektronika i nawigacja. Lepsze połączenia sieciowe i dostęp do danych (także dużej ilości danych na dużych dystansach) prowadzą do poprawy bezpieczeństwa, efektywności i osiągów.

Wystawcy w hali B oferują usługi, rozwiązania i produkty mające uwolnić ten potencjał. Zajmują się m.in. łącznością cyfrową, mapami elektronicznymi, systemami GPS i wszelkimi urządzeniami komunikacyjnymi i nawigacyjnymi, systemami i urządzeniami na wyposażenie pomostów nawigacyjnych (sterówek), systemami antykolizyjnymi, zdalnego sterowania i monitoringu oraz wszelkimi systemami komputerowymi.

Hala C - Safety & Rescue

Bezpieczeństwo i ratownictwo, to główne tematy na stoiskach w hali C. W żegludze często się powtarza hasło "Safety First". Wystawcy w hali C skupiają się na ochronie, prewencyjnym zapewnieniu bezpieczeństwa, a w razie potrzeby - na ratowaniu ludzi, mienia i środowiska morskiego, oferując produkty i usługi z zakresu ochrony przeciwpożarowej i przeciwgazowej, ratunkowych i ratowniczych urządzeń, systemów i wyposażenia okrętowego, wyposażenie medycznego, pomiarów jakościowych i ilościowych zawartości zbiorników i innych przestrzeni zamkniętych, usług ratownictwa mienia, systemów alarmowych, itp.

Hala D - Shipbuilding & Repair

W tej hali zgromadzono wielu wystawców zajmujących się budową i remontami statków.

Nic nie definiuje żeglugi lepiej niż same statki. W Hali D spotykają się firmy, które budują, remontują i zapewniają codzienne utrzymanie techniczne statków i flot, a więc m.in. stocznie produkcyjne i remontowe oraz przebudowujące statki i jednostki offshore, projektanci statków i firmy konsultingowe, specjaliści od wyposażenia wnętrz, ochrony antykorozyjnej, klasyfikacji i certyfikacji.

Większość polskich wystawców zgromadzono właśnie w tej hali. choć nie pod wspólnym dachem i wizualną identyfikacją "polskiego pawilonu". Największe stoisko (w zasadzie grupę stoisk, zajmujących całą "wyspę" czy "kwartał" (D-05/D-06) pomiędzy targowymi alejkami, przygotowały firmy Holdingu REMONTOWA.

W hali D ulokowano też pawilony narodowe Holandii, Norwegii, Singapuru i Wielkiej Brytanii, Finlandii, Francji, Korei i Turcji.

Hala E - Propulsion & Machinery

Systemy napędowe i wyposażenie okrętowe (głównie siłowniane) to tematy przewodnie w hali E. Wystawcy tam zgromadzeni oferują systemy napędowe, a także systemy optymalizujące osiągi statków i zapewniające dostosowanie jednostek pływających do globalnych standardów i wymagań np. w zakresie ochrony środowiska. Znajdziemy tu więc m.in. silniki napędu głównego, zespoły prądotwórcze, linie wałów, pędniki - śruby napędowe i stery strumieniowe oraz pędniki azymutalne, przekładnie, wymienniki ciepła, kotły, sprężarki, systemy oczyszczania wód balastowych (ballast water treatment - BWT), systemy paliwowe, systemy oczyszczania spalin, etc.

Hala T - uzupełniająca różnorodność

Zakres tematyczny ekspozycji w hali T jest dość zróżnicowany, ale zdaje się w niej przeważać wyposażenie statków, zwłaszcza siłowniane, ale raczej "pomocnicze" i "drobniejsze", niż w hali E, np. armatura, etc. Jest to mniejsza hala "przechodnia" usytuowana pomiędzy halami B i C.

Trzeba pamiętać, że przedstawiony powyżej podział tematyczny wystawców na hale nie jest zachowany w 100 procentach - są to raczej wskazówki o dominującej tematyce, ale w poszczególnych halach znajdziemy też stoiska i wystawców wymykających się z powyższej kategoryzacji.

Dla przykładu w hali T znajdziemy chińskie stocznie produkcyjne i dużą duńską stocznie remontową, szwedzkie biuro projektowo-konsultingowe oraz znanego duńskiego producenta sprzętu ratunkowego, itd.

Na koniec dodajmy, że część spośród firm polskich, które wymieniliśmy na poniższej infografice, nie posiada własnych, niezależnych stoisk, a występuje na stoiskach międzynarodowych grup przemysłowo-kapitałowych (np. ATB Tamel SA czy Baltec Marine).

PortalMorski.pl wraz z siostrzanym anglojęzycznym serwisem informacyjnym PolandatSea.com i publikacją drukowaną "Poland at Sea" jest oficjalnym partnerem medialnym targów Nor-Shipping 2017. Na targach tych jest dystrybuowane najnowsze wydanie magazynu "Poland at Sea".

Jesteśmy obecni na targach. Zapraszamy do lektury relacji z Oslo i Lillestrøm na Portalu Morskim zarówno w czasie ich trwania, jak i najbliższych dniach po ich zakończeniu. Migawki z targów pojawiać się będą także na naszym profilu na Facebooku.

PBS, rel (Nor-Shipping)

Lista polskich wystawców z numerami stoisk dostępna jest w grafice zamieszczonej poniżej oraz dostępna do ściągnięcia w postaci pliku Adobe Acrobat (PDF) z dużą czcionką do wygodnego odczytu na małych urządzeniach mobilnych (np. smartfonach) tutaj.

Lista wystawców polskich na Nor-Shipping 2017

Lista wystawców polskich na Nor-Shipping 2017

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter