Drugi dzień 4. Międzynarodowego Kongresu Morskiego upłynął m.in. pod silnym akcentem tematów portowych, a to za sprawą panelu zatytułowanego "Porty", którego moderatorem był Dariusz Słaboszewski - prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.
Tematami przewodnimi debaty były porty największym aktywem Europy stymulującym rozwój innych gałęzi transportu oraz transport intermodalny - kierunki i zasady wsparcia w perspektywie finansowej Unii Europejskiej 2014-2020, rola i miejsce portów w gospodarce Polski i regionów, konkurencyjność portu definiowana przez jego dostępność, rola i rozwój transportu wodnego w przemyśle chemicznym na przykładzie Grupy Azoty Zakłady Chemiczne Police SA, a także znaczenie koopetycji i rozwoju klastrów w kształtowaniu potencjału innowacyjnego gospodarki na przykładzie Klastra Morskiego Pomorza Zachodniego.
Debatę swoją obecnością uświetnili m.in. Monika Niemiec-Butryn zastępca dyrektora departamentu Gospodarki Morskiej - Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Krzysztof Żarna - dyrektor wydziału współpracy terytorialnej urzędu marszałkowskiego woj. Zachodniopomorskiego, Jan Stasiak - przewodniczący Rady Interesantów Portu Szczecin, Janusz Jarosiński - prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA oraz dr Katarzyna Kazojć z Uniwersytetu Szczecińskiego.
Warto też wspomnieć o debacie odrzańskiej, która także odbyła się w drugim dniu kongresu. Tutaj zaproszeni eksperci wraz z uczestnikami dyskutowali o Odrzańskiej Drodze Wodnej. Diagnozowano stan obecny, jak również wskazywano na działania, które należy podjąć, by Odrze przywrócić należne jej miejsce na szlakach transportowych. Organizatorem oraz moderatorem dyskusji było stowarzyszenie "Odrą w Świat". Dyskusję poprowadził Zbigniew Antonowicz.