Inne

Zakończyła się budowa tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Obecnie trwają ostatnie odbiory tej inwestycji. Nie wyznaczono jeszcze oficjalnej daty otwarcia tunelu dla ruchu, ale przedstawiciele miasta oceniają, że „na majówkę powinien być udostępniony”. Wiadomo natomiast, że w sobotę 23 kwietnia będzie „dzień otwarty tunelu”.

W środę podczas konferencji prasowej w tunelu pod Martwą Wisłą Ryszard Trykosko, prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych (GIK - miejska spółka nadzorująca inwestycję) podał, że "formalnie generalny wykonawca (hiszpańska firma OHL) ma czas do 21 kwietnia na uzyskanie pozwolenia na użytkowanie".

Przyznał, że liczy, że za kilka dni zakończą się prace odbiorowe w tunelu. Obecnie pracują 64 zespoły, które dokonują odbiorów w zakresie np. jezdni, kwestii technicznych, zarządzania, technologii, elektryki. Kontrole przeprowadzają m.in. Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej, Pomorski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska, Państwowy Powiatowy Inspektorat Sanitarny.

Wcześniej Instytut Techniki Budowlanej z Warszawy przeprowadził niezależny test sprawdzający bezpieczeństwo i scenariusz pożarowy obowiązujący w tunelu. Stwierdził, że zarówno system wentylacji jak i powiązane z nim elementy automatyki pożarowej funkcjonują skutecznie i zgodnie z przyjętym scenariuszem pożarowym.

Po zakończonej procedurze odbiorowej oraz uzyskaniu pozytywnych opinii instytucji kontrolujących, Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Gdańsku wyda pozwolenie na użytkowanie tunelu. Następnie tunel zostanie przekazany do Zarządu Dróg i Zieleni, który będzie operował obiektem. "To ZDiZ zdecyduje, w którym dniu dopuści ruch w tunelu, ale - jak ocenił Trykosko - powinno to nastąpić niezwłocznie po otrzymaniu pozwolenia na użytkowanie". „W ciągu tygodnia - najdalej dwóch - powinniśmy być w stanie podać oficjalny termin otwarcia tunelu dla ruchu pojazdów” - zapowiedział.

„Mamy nadzieję, że na majówkę będzie można tunelem przejechać” – powiedziała rzeczniczka GIK, Magdalena Skorupko-Kaczmarek

Pierwotnie zakończenie budowy tunelu planowano na październik 2014 r. Na przedłużenie realizacji inwestycji wpływ miało ogłoszenie upadłości trzech polskich firm, które wygrały przetarg na budowę, m.in. Hydrobudowy Polska. Ze zwycięskiego konsorcjum została tylko hiszpańska spółka Obrascon Huarte Lain (OHL), która zdecydowała się dokończyć inwestycję. Na opóźnienie zakończenia prac miały też wpływ trudności przy budowie siedmiu poprzecznych przejść bezpieczeństwa łączących obie nitki tunelu, które umożliwią ewakuację kierowców z jednej nitki do drugiej np. w przypadku awarii czy pożaru.

Koszt budowy tunelu wraz z pobliskim rondem to 885 mln zł brutto, czyli - jak podkreślił Trykosko - "dokładnie tyle, ile wynosiła cena podana w przetargu". W 85 proc. inwestycja jest dofinansowana z funduszy UE. Opóźnienie zakończenia inwestycji nie wpłynęło na wzrost kosztów budowy. Kontrakt na budowę podpisano w październiku 2011 r. a roboty rozpoczęły się wiosną 2012 r.

Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych poinformował, że ruch w tunelu będzie nadzorowany przez całą dobę. Zaznaczył, że w tunelu trzeba będzie zachowywać odpowiednią odległość między pojazdami i prędkość. Dopuszczalna prędkość to 70 km/godz., ale może być okresowo ograniczana np. z powodu dużego natężenia ruchu czy zatoru przy wyjeździe. Zwrócił uwagę, że „w tunelu nie ma odcinka, który byłby niemonitorowany i to intensywnie”. „Operator może zareagować na każde zdarzenie i jest automat, który wykrywa zdarzenia w całym tunelu jak np. pojazd jadący zbyt wolno, stojący pojazd czy jadący pod prąd oraz człowieka, rowerzystę czy zwierzę w tunelu, zgubiony ładunek" – tłumaczył. Powiedział, że operator otrzymuje odpowiedni komunikat na ekranie i może zdecydować np. o zatrzymaniu lub ograniczeniu ruchu czy nadaniu komunikatu.

Prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz zauważył, że to pierwszy podwodny tunel drogowy w kraju. „Jest to prototyp w skali kraju więc jest to swego rodzaju laboratorium inżynieryjne i kolejne miasta mogą ośmielić się zbudować tunel w takiej technice, bo dzięki temu będą mogły się rozwijać komunikacyjnie w podziemiu, co jest oczywiste dla miast zachodniej Europy” - tłumaczył.

Dyrektor ZDiZ, Mieczysław Kotłowski nie ma wątpliwości, że na tunelu „skorzystają wszyscy: mieszkańcy, gospodarka, głównie porty”. Wyjaśnił, że dzięki tunelowi np. na ulicach zmniejszy się liczba pojazdów ciężkich, ale pojawi się więcej pojazdów w innych niż dotychczas relacjach. Według specjalistów, skorzystają przede wszystkim kierowcy jadący od strony Południowej Obwodnicy, Elbląga w stronę Sopotu.

Tunel (będący częścią Trasy Słowackiego łączącej port lotniczy z portem morskim) o długości całkowitej 1,4 km przebiega pod Martwą Wisłą na głębokości w swym najniższym miejscu prawie 35 m. Ma dwie nitki a każda z nich - po dwa pasy ruchu. Wykonano go metodą drążoną, za pomocą niemieckiej maszyny wiercącej TBM (Tunnel Boring Machine).

23 kwietnia odbędzie się „dzień otwarty tunelu”. O godz. 9 będą mogli nim przejechać rowerzyści, o 11 – przebiec biegacze a od 12.45 będą mogli korzystać piesi. W październiku 2014 r. podczas „dnia otwartego tunelu” w ciągu czterech godzin zwiedziło go ok. 16 tys. osób. 

bls/ pz/

Szczegółowy harmonogram Dnia Otwartego dostępny tutaj >>>

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0665 4.1487
EUR 4.2261 4.3115
CHF 4.5255 4.6169
GBP 5.0933 5.1961

Newsletter