Inne

Organizacje środowiskowe: NGO Shipbreaking Platform i Europejska Agencja Środowiska wystosowały list do Polskiej Żeglugi Morskiej, w którym nawołują, iż będąca w państwie członkowskim Unii Europejskiej PŻM powinna stosować się do odpowiedniej polityki recyklingu, stanowić przykład, jak i działać zgodnie z normami i prawodawstwem UE. Ich zdaniem, PŻM dokonuje nieprawidłowego złomowania statków i naraża tym samym środowisko na katastrofę ekologiczną - czytamy na oficjalnej stronie NGO Shipbreaking Platform.

Jak podaje NGO Shipbreaking Platform, Polsteam od 2009 roku wywiozła do Bangladeszu, Indii i Pakistanu wycofanych z użytku 13 statków, gdzie nastąpił ich demontaż bez poszanowania praw człowieka i standardów ochrony środowiska. Statki demontowane są bezpośrednio na plaży, w strefie ciągłych przypływów, które uniemożliwiają odpowiednie zabezpieczenie i usuwanie toksycznych odpadów.

Ponadto, demontażu dokonują bardzo często dzieci, co w świetle prawa międzynarodowego jest nielegalne.

Ostatnio na Portalu Morskim informowaliśmy o niebezpiecznym incydencie, do którego doszło w Chittagong, w Bangladeszu. Związane było właśnie z nieprawidłowym złomowaniem statków. Przez wyciek w butli gazowej i prawdopodobnie przez niezastosowanie się pracowników do obowiązujących zasad nastąpiła groźna eksplozja. Ośmiu pracowników skierowano do szpitala, z czego pięciu z nich było w stanie krytycznym.

Pracownicy demontujący statki notorycznie nie stosują się do odpowiednich przepisów bezpieczeństwa. Mówi się również, że nie posiadają odpowiedniego wyposażenia i sprzętu.
Od kwietnia 2015 roku odnotowano tam co najmniej sześć wypadków śmiertelnych.

Wydarzenia związane z nieprawidłowym złomowaniem statków skomentowała Patrizia Heidegger z NGO Shipbreaking Platform - Zastanawiam się do ilu jeszcze wypadków musi dojść, aby władze Bangladeszu podjęły decyzję o zatrzymaniu managerów stoczni, którzy są odpowiedzialni za utrzymywanie ludzkiego życia w niebezpieczeństwie. Jak długo polski armator PŻM, chce dalej korzystać z tego brudnego interesu?

Sprawę tę dla Portalu Morskiego skomentował Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy PŻM - Armator nie zajmuje się złomowaniem statków. 

- Najstarsze statki PŻM wystawiane są na sprzedaż na wolnym rynku i armator korzysta z najlepszej oferty. Są to różne firmy. Jedne z nich decydują się na bezpośrednie złomowanie, inne kierują te statki (ponieważ są to jednostki w pełni sprawne) z powrotem na rynek. Wiele z naszych sprzedanych statków pływa u innych armatorów pod zmienionymi nazwami. Np. statek Oksywie, otrzymał nazwę OK 1

Według informacji podanych na oficjalnej stronie NGO Shipbreaking Platform, agencje środowiskowe są chętne do podjęcia rozmów z PŻM i wprowadzenia ekologicznych rozwiązań do bezpiecznego demontażu statków. Z podanych tam informacji wynika też, że pod listem do dyrektora PŻM podpisało się 160 organizacji środowiskowych i ochrony praw człowieka. 

- Nikt w kierownictwie PŻM nie widział tego listu, więc nie wiem, kto się pod nim podpisał. Na adres dyrekcji list taki na pewno nie dotarł - skomentował Krzysztof Gogol. 

AL

Źródło: shipbreakingplatform.org

+15 Niemcy niech sprawdza jak ich statki sa zlomowane
Co to za wtracanie sie w polityke firmy. Niech zobacza jak NSB zwolnilo swoich pracownikow.
Niech sie w koncu zachod odp..... od PL
10 wrzesień 2015 : 20:01 taki jeden | Zgłoś
0 jak nie wiadomo o co chodzi,to...
W Zjednoczonych Emiratach Arabskich pojawiła się firma o podobnym profilu jak ta w Alang,która rzekomo zapewnia wszelkie światowe standardy ekologiczne i bezpieczeństwa pracy.
12 wrzesień 2015 : 07:08 von zadon | Zgłoś
+1 Wtopa
Statek OK 1 (ex Oksywie) - Plaza w Pakistanie niedaleko Karaczi. Super przyklad dal PZM jako statek dalej plywajacy u innego armatora hahaha
12 wrzesień 2015 : 22:57 vader | Zgłoś
-1 do "taki jeden"
Hapag Loyd, najwiekrzy niemiecki armator akurat jest bardzo uwazny w tym wzgledzie: [link usunięty]

Tak, wtracanie sie, bo firma dziala niezgodnie z prawem a juz na pewno nie moralnie!

MA ktos kontakt do Pana Gogola, osobiscie mu przesle list.
pozdr,
Piotr
15 wrzesień 2015 : 14:56 Piotr Barczak EEB | Zgłoś
-1 wielka sensacja
I wszystko w temacie ;)

"Najstarsze statki PŻM wystawiane są na sprzedaż na wolnym rynku i armator korzysta z najlepszej oferty. Są to różne firmy. Jedne z nich decydują się na bezpośrednie złomowanie, inne kierują te statki (ponieważ są to jednostki w pełni sprawne) z powrotem na rynek. "
15 wrzesień 2015 : 20:15 ..j | Zgłoś
-1 Do Pana Gogola
Szanowny Panie Gogol,
Bedąc rzecznikiem prasowym PZM powinien Pan wiedziec, że list został wysłany do Pana Szynkaruka. CZekamy na oficjalną odpowiedź i wyjaśnienia.
Z pozdrowieniami,
Piotr
15 wrzesień 2015 : 18:42 Piotr Barczak EEB | Zgłoś
+2 pseudo ochrona
Organizacjom "pseudo" środowiskowymi i niby ochrony praw człowieka chodzi tylko o wyciągnięcie pieniędzy. Natomiast ochronę środowiska i praw człowieka mają głęboko w d....!
21 wrzesień 2015 : 12:27 marynarz PŻM | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter