Jak poinformowały w swoich mediach społecznościowych Polskie Linie Oceaniczne, należący do tego armatora statek POL Maris pomógł uratować imigrantów dryfujących na jachcie na Morzu Śródziemnym, niedaleko Półwyspu Peloponez.
Jak podały PLO, w czwartek 31 października br. statek POL Maris odebrał prośbę o udanie się na pozycję o współrzędnych 36-53,5 N, 019-40,43E w celu wsparcia działań kontenerowca MSC Fabienne, który podjął akcję ratowania jachtu z 97 migrantami na pokładzie, głównie z Afganistanu. Wśród nich było około 20 dzieci.
"Nasz statek był zaangażowany w operację SAR, koordynowaną przez Połączone Centrum Koordynacji Ratownictwa (The Joint Rescue Coordinate Centre) w Pireusie. Po uratowaniu 97 osób z jachtu żaglowego s/y Mavilim pod banderą USA, nasz statek otrzymał nakaz udania się do portu Katakolo (długość geograficzna 021° 16.92' E) w celu ich bezpiecznego wyokrętowania” – napisano na profilu LinkedIn PLO.
Przypomnijmy, że POL Maris (ex Qezban), to statek ro-ro, zakupiony na rynku wtórnym we wrześniu 2020 roku przez Polskie Linie Oceaniczne. Zbudowany w 2010 roku był od roku 2013 eksploatowany przez armatora tureckiego.
Od początku 2020 r. pływał jeszcze w dwuletnim czarterze u Stena Line, eksploatowany na linii Europoort (Rotterdam) - Killingholme w parze ze statkiem Hatche. Wraz z przejęciem statku i obsługi czarteru przez PLO załoga turecka została zastąpiona polską.
POL Maris ma tonaż pojemnościowy brutto 29004 t, a długość linii ładunkowej wynosi 3663 m. Załogę stanowi 23 oficerów i marynarzy.
Główne parametry statku:
- Flaga: Malta
- Port rejestrowy: Valetta
- Nr IMO: 9457189
- typ: RoRo
- Długość: 193 m
- Szerokość: 23 m
- Zanurzenie: 7 m
- Nośność: 9089 t
- Liczba pokładów: 4
- Liczba ramp stałych: 3
- Liczba ramp ruchomych: 1 rampa rufowa
- Długość linii ładunkowej: 3663 m
- Możliwość załadunku kontenerów: 512 TEU
- Możliwość załadunku trailerów: 249 sztuk
- Liczba gniazd do kontenerów chłodzonych: 60
- Liczba miejsc pasażerskich: 12