Bezpieczeństwo

Służba Bezpieczeństwa Ukrainy (SBU) przeprowadziła operację specjalną w bazie rosyjskiej floty Noworosyjsku, dzięki której poważnie uszkodzony został okręt desantowy Оленегорский Горняк (Olenegorskiy Gornyak)" - poinformował portal Ukrainska Pravda powołując się na źródła SBU.

W sieci pojawiły się już zapisy wideo dotyczące udanego ataku na rosyjski okręt, a także pokazujące holowanie go - w silnym przechyle - do portu. 

Nagranie pokazuje drona wodnego SBU wyładowanego 450 kilogramami trotylu atakującego wrogi okręt z około 100 członkami załogi - napisała Ukrainska Pravda, zamieszczając na platformie X (dawniej Twitter) film z akcji, na którym widać jednostkę pływającą zbliżającą się do rosyjskiego okrętu; gdy dopływa do burty, obraz się urywa.

W wyniku ataku Olenegorskiy Gornyak (Oleniegorskij Gorniak) został poważnie uszkodzony i obecnie nie jest w stanie wykonywać swoich misji bojowych.

Tak więc wszystkie oświadczenia Rosjan o +odpartym ataku+ są nieprawdziwe - poinformowało źródło w SBU cytowane przez portal.

Skali uszkodzenia nie podano.

Niektóre inne źródła mówiły o poważnym uszkodzeniu. W mediach społecznościowych pojawiły się też materiały video pokazujące okręt holowany do portu w silnym i pogłębiającym się przechyle na lewą burtę. Niektóre opisy do filmów brzmiały: "tonie w trakcie holowania".

Według niektórych źródeł, uszkodzony okręt desantowy nie był jedynym celem ataku w rejonie Noworosyjska w ciągu ostatnich kilkudziesięciu godzin. Podobno zniszczona lub poważnie uszkodzona została jedna z boi cumowniczo-przeładunkowych naftowego terminalu offshore.

Załadowanymi w tym terminalu ropa naftowa wielokrotnie trafiała do Polski. Była to jednak wyłącznie lub w przytłaczającej większość ropa kazachska, nie rosyjska.

Terminal offshore, w którym - poprzez boje cumowniczo-przeładunkowe CALM SPM - ładowana jest ropa na tankowce na otwartym morzu - Novorossiysk CPC Offshore Marine Terminal - jest końcową stacją przeładunkową CPC. CPC (Caspian Pipeline Consortium) to duże międzynarodowy projekt z udziałem Rosji, Kazachstanu i wiodących światowych koncernów naftowych, powołanym do budowy i eksploatacji ropociągu o długości 1511 km. Jego wartość inwestycyjna to ok. 5,4 miliarda USD.

System rurociągowy CPC zasilany jest głównie ropą z dużych pól naftowych zachodniego Kazachstanu, ale również od rosyjskich producentów ropy. Rurociąg kończy się terminalem CPC Marine Terminal, który nie posiada nabrzeży czy pirsów, a statki ładowane są offshore (na wodach przybrzeżnych) poprzez boje cumowniczo-przeładunkowe SPM (single point mooring).

Ropa z tego terminalu docierała do Polski przynajmniej do marca 2022 roku. 

Olenegorskiy Gornyak, to okręt projektu 775 (według NATO - 'Ropucha'), według którego, w dwóch różnych odmianach, zbudowano w latach 1975 do 1991 w Stoczni Północnej w Gdańsku łącznie 28 jednostek. Olenegorskiy Gornyak BDK-91 (SDK-91) został wprowadzony do służby w czerwcu 1976 roku.

Olenegorskiy Gornyak był jednym z okrętów zatrudnionych jako transportowa jednostka ro-ro (prom samochodowy) na linii przez Cieśninę Kerczeńską w okresie, gdy - z powodu uszkodzenia w wyniku ataku - zamknięty lub ograniczony był ruch przez most łączący Rosję z okupowanym Krymem.

PAP; PBS (PortalMorski.pl

Fot.: Wikimedia Commons 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter