Trwa wyposażanie największego patrolowca we flocie morskiej Straży Granicznej; będzie to też jedna z najnowocześniejszych pełnomorskich jednostek patrolowych na wodach Morza Bałtyckiego - powiedziała PAP rzeczniczka Straży Granicznej por. Anna Michalska.
Pełnomorska jednostka patrolowa OPV o numerze burtowym SG-301, będzie służyła ochronie morskich granic Polski oraz zewnętrznych morskich granic Unii Europejskiej, głównie na Morzu Bałtyckim i Śródziemnym. Patrolowiec ma spełniać wymagania ekologiczne. Do Straży Granicznej trafi w pierwszym półroczu przyszłego roku.
Jednostka będzie służyła m.in. do ujawniania prób przekroczenia morskich granic Unii Europejskiej wbrew przepisom, przeciwdziałania nielegalnej migracji oraz transportowania przez morskie granice odpadów i szkodliwych substancji chemicznych - powiedziała Michalska. Dodała, że jednostka będzie mogła uczestniczyć w akcjach ratowniczych i humanitarnych.
Patrolowiec ma długość prawie 70 m i szerokość 11,5 m oraz zanurzenie ok. 4,5 m. Z informacji Straży Granicznej wynika, że jednostka będzie mogła wykonywać zadania bez zawijania do portu minimum przez 12 dni z 35 osobami, w tym 20 członkami stałej załogi.
Na jednostce będą zamontowane także dwa kontenery z wyposażeniem ratowniczym. Dodatkowo patrolowiec będzie miał na burtach dwa szybkie pontony silnikowe służące do działań interwencyjnych. W części rufowej przewidziano miejsce dla 250 rozbitków, którzy będą mogli tam przebywać do 24 godzin - zaznaczyła rzeczniczka SG.
Na pokładzie dziobowym patrolowca znajdzie się lądowisko dla śmigłowca do ewakuacji medycznej. Ma ono być również wykorzystywane, jako platforma do operowania dronem. Straż Graniczna poinformowała, że jednostka będzie wyposażona w napęd spalinowo-elektryczny.
Budowa patrolowca OPV rozpoczęła się 25 czerwca 2021 roku, kiedy przy nabrzeżu gdańskiej spółki Marine Stal położona została stępka pod budowę kadłuba. Wcześniej w gdyńskiej stoczni CRIST przeprowadzono cięcie blach do tego projektu. Pod koniec czerwca 2022 roku zwodowano kadłub z nadbudową i częściowym wyposażeniem. Później kadłub przetransportowały holowniki do francuskiej stoczni w Calais, gdzie obecnie trwają prace wyposażeniowe.
Czytaj także:
To m.in. podłączanie przewodów elektrycznych do urządzeń i szaf rozdzielczych w pomieszczeniu głównej rozdzielni elektrycznej, montaż rurociągów i urządzeń instalacji wentylacji i klimatyzacji, montaż izolacji termicznej i akustycznej wewnątrz pomieszczeń, montaż rurociągów i urządzeń różnych instalacji, w tym instalacji wody morskiej i wody słodkiej, instalacji paliwowej, olejowej i sprężonego powietrza - poinformowała Michalska. Dodała, że jeszcze w tym miesiącu planowany jest montaż napędów spalinowo-elektrycznych.
Do Polski patrolowiec powróci w 2023 roku. Wartość zamówienia na budowę i dostawę OPV wynosi blisko 111 mln zł. Budowę w 90 proc. sfinansuje Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego UE, a pozostała kwota będzie pochodzić z budżetu państwa.
autor: Marcin Chomiuk
Fot. Straż Graniczna