Na środę przy nabrzeżu stoczni Marine Projects w Gdańsku zaplanowano operację wodowania częściowo wyposażonego kadłuba okrętu patrolowego projektu OPV 70, zbudowanego przez firmę NavireTech Sp. z o.o. dla stoczni francuskiej.
Kilka dni po wodowaniu, które ma się odbyć 29 czerwca, kadłub zostanie odholowany do Francji, gdzie zrealizowanych zostanie większość prac wyposażeniowych, a także rozruchy urządzeń i systemów i próby morskie. Francuska stocznia dokona też przekazania jednostki zamawiającemu i użytkownikowi - Morskiemu Oddziałowi Straży Granicznej (MOSG).
Przypomnijmy, że umowę na budowę i dostawę pełnomorskiej jednostki patrolowej dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej podpisali 2 października 2020 roku zastępca komendanta MOSG ds. logistycznych kmdr ppor. SG Lesław Krysa i Philippe Gobert, prezes francuskiej stoczni Socarenam, która wygrała przetarg na budowę patrolowca.
Przetarg (po wcześniejszym unieważnionym) na nową pełnomorską jednostkę pływającą dla polskiej Straży Granicznej wygrała francuska stocznia Socarenam z siedzibą w Boulogne-sur-Mer. Jej partnerami w budowie patrolowca są biuro projektowe Mauric z Marsylii oraz firmy z Trójmiasta: NED-Project, NavireTech i - jak podawano w oficjalnym komunikacie z października 2020 roku - Baltic Operator.
Częściowo wyposażony kadłub nowego patrolowca dla MOSG zbudowała firma NavireTech Sp. z o.o. z Gdyni na terenie użytkowanym przez firmę Marine Stal Sp. z o.o. w sąsiedztwie Stoczni Wisła w Gdańsku. Kadłub został nasunięty z placu montażowego i nabrzeża na barko-ponton należący do stoczni Marine Projects, a następnie - 20 czerwca - przeholowany na wspomnianym barko-pontonie do stoczni Marine Projects (patrz zdjęcie), przy której nabrzeżu dzień później zakończyło się nasunięcie kadłuba patrolowca z barko-pontonu na dok pływający. Wodowanie, zapowiadane na środę, odbędzie się przez zanurzenie tego doku pływającego.
Nowa pełnomorska jednostka patrolowa OPV (offshore patrol vessel) ma służyć w ochronie zewnętrznych morskich granic Unii Europejskiej, głównie na akwenach Morza Bałtyckiego i Śródziemnego. Patrolowiec będzie przeznaczony do udziału w połączonych wielozadaniowych operacjach morskich koordynowanych przez Europejską Agencję Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex), w tym do ujawniania prób przekroczenia morskich granic UE wbrew przepisom, przeciwdziałania nielegalnej migracji oraz transportowania przez morskie granice odpadów i szkodliwych substancji chemicznych, środków odurzających i substancji psychotropowych, materiałów niebezpiecznych, broni, amunicji i materiałów wybuchowych oraz towarów objętych podatkiem akcyzowym bez wymaganych zezwoleń.
Jednostka będzie mogła uczestniczyć w akcjach ratowniczych, humanitarnych i innych zdarzeniach na morzu, a także usuwać zanieczyszczenia środowiska morskiego. Wśród zadań jednostki znajdzie się sprawowanie nadzoru nad obszarami morskimi i egzekwowanie przestrzegania przez statki przepisów obowiązujących na tych obszarach. Wyposażenie OPV pozwoli na współpracę ze statkami powietrznymi straży granicznych i przybrzeżnych UE.
W 2020 roku, wkrótce po zawarciu umowy na budowę jednostki, tak przedstawiano jej podstawowe parametry:
- długość całkowita nowego patrolowca wyniesie około 69,9 m, zanurzenie kadłuba około 3,2 m, szerokość około 11,5 m;
- na pokładzie przewidziano miejsce dla 35 osób, w tym 20 członków załogi stałej; dodatkowo jednostka będzie miała możliwość ratowania rozbitków, w tym przy pomocy dwóch łodzi hybrydowych (typu RIB) będących na jej wyposażeniu; dlatego też w części rufowej pokładu znajdzie się miejsce na tymczasowe umieszczenie 250 osób w czasie do 24 godzin;
- w celu ochrony przed trudnymi warunkami atmosferycznymi na odkrytych pokładach będą montowane czasowo osłony; na pokładzie dziobowym przewidziano umiejscowienie płaszczyzny do współpracy ze śmigłowcem (ewakuacja medyczna), która będzie wykorzystywana również jako platforma do operowania dronem;
- autonomiczność jednostki wyniesie minimum 12 dni z 35 osobami; prędkość maksymalną określono na 19 węzłów, zasięg minimum na 2600 Mm przy prędkości ekonomicznej 9 węzłów;
- jednostka będzie wyposażona w dwa kontenery 20-stopowe z wyposażeniem odpowiednim do realizacji zadań ratowniczych;
- na jednostce zamontowane zostaną dwie armatki wodne o możliwości podania strumienia wody na odległość minimum 50 m w celu wsparcia akcji gaśniczych, w tym likwidacji pożarów na innych jednostkach i obiektach brzegowych;
- na patrolowcu znajdą się dwie łodzie motorowe typu RIB; pierwsza to łódź kabinowa interwencyjno-abordażowa, druga, z pokładem otwartym, ma być przeznaczona do działań ratowniczo-interwencyjnych; będą one zdolne do rozwinięcia maksymalnej prędkości odpowiednio minimum 35 i 30 węzłów z możliwością podjęcia i transportu na jednostkę minimum 10 rozbitków; opuszczanie i podnoszenie łodzi będzie odbywało się przy użyciu dźwigów hydraulicznych umieszczonych na obu burtach;
- jednostka zostanie wyposażona w hydrauliczny dźwig pokładowy przeznaczony do załadunku kontenerów, zaopatrzenia i obsługi urządzeń likwidacji zanieczyszczeń ropopochodnych;
- dla poprawy stateczności na patrolowcu będzie zainstalowany system tłumienia przechyłów z wykorzystaniem zbiornika stabilizującego;
- patrolowiec zostanie wyposażony w spalinowo-elektryczny układ napędowy; napęd główny jednostki będą stanowiły silniki elektryczne napędzające pędniki śrubowe o stałym skoku osadzone na obrotowych kolumnach (gondolowe pędniki azymutalne);
- w celu poprawienia własności manewrowych na dziobie zamontowany zostanie ster strumieniowy.
Patrolowiec budowany jest w systemie "zaprojektuj i zbuduj". Koszt budowy wyniesie 111 mln zł. Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego dofinansuje projekt do 90 proc. wartości kontraktu, pozostała kwota będzie pochodzić z budżetu państwa. Według informacji z października 2020 roku - zakończenie budowy nowej jednostki OPV planowano na listopad 2022 r.
PBS; rel
Fot.: NavireTech; rys.: Socarenam / Mauric
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.