Jest to jeden z dwóch największych okrętów Brytyjskiej Marynarki Wojennej, przy długości ponad 280 metrów może stanowić platformę dla 40 samolotów i/lub śmigłowców. HMS Prince of Wales, ma wziąć udział w zbliżających się ćwiczeniach NATO - BALTOPS 22, których gospodarzem i "państwem wiodącym" po raz pierwszy będzie Szwecja, kandydat do sojuszu.
Ćwiczenia Sojuszu Północnoatlantyckiego o nazwie BALTOPS 22 na Morzu Bałtyckim rozpoczną się w niedzielę 5 czerwca i potrwają prawie dwa tygodnie. Udział w nich weźmie 14 krajów.
Poza Wielką Brytanią, Szwecją, Polską będą to Belgia, Bułgaria, Dania, Estonia, Francja, Niemcy, Łotwa, Litwa, Holandia, Norwegia, Turcja i Stany Zjednoczone. Zaproszono również państwa spoza sojuszu - Finlandię i Szwecję, które dopiero niedawno złożyły wniosek o członkostwo w NATO, zdopingowane destabilizacją sytuacji w regionie za sprawą agresji Rosji na Ukrainę.
Łącznie w ćwiczeniach udział wziąć ma 45 okrętów, 75 samolotów i około 7000 żołnierzy.
Po raz pierwszy na Bałtyku widziany będzie brytyjski lotniskowiec HMS Prince of Wales. Okręt typu ”Queen Elizabeth” został wcielony do służby stosunkowo niedawno - 10 grudnia 2019 roku, po ponad ośmiu latach budowy przez brytyjską stocznię Babckock Marine w Rosyth z udziałem kooperantów w innych częściach Wielkiej Brytani. Także z udziałem Polaków zatrudnionych w stoczniach, a nawet polskich firm - podwykonawców.
Jednostka, o wyporności pełnej 65 000 ton, z załogą liczącą 1450 osób, w trybie uderzeniowym może pomieścić na swych pokładach do 35 myśliwców F-35 i 4 wielozadaniowe śmigłowce Merlin. Jednak w bałtyckich, NATO-wskich ćwiczeniach, HMS Prince of Wales wystąpi jeszcze ”jedynie” w roli śmigłowcowca - ponoć ma nie mieć na pokładzie zaplanowanych dla niego myśliwców F-35B.
Okręt wyszedł z bazy w Portsmouth 23 maja i wkrótce potem wyłączył sygnał nadajnika systemu AIS, tak więc nie mając dostępu do innych narzędzi nie jesteśmy w stanie określić jego aktualnego położenia. Najprawdopodobniej jednak jeszcze nie wszedł na Bałtyk. Gdyby do tego już doszło - prawdopodobnie pojawiłby się już w mediach społecznościowych pierwsze ”meldunki” i zdjęcia od shipspotterów np. z Cieśnin Duńskich, a także doniesienia w mediach oficjalnych.
W październiku ubiegłego roku na pokładzie lotniskowca gościł prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski (patrz - dwa z materiałów video zamieszczonych poniżej).
Jak duży to okręt?
Dla większości okrętów nie znamy tonażu pojemnościowego brutto (pojemności brutto - gross tonnage), bo często nie jest ona dla nich policzona. Nieco częściej można znaleźć informację o pojemności brutto (pozwalającą na porównania kubatury z innymi okrętami i statkami) dla nowszych okrętów. I tak też jest w przypadku HMS Princes of Wales, dla którego gross tonnage wynosi 94 542 jednostki.
Można to porównać choćby z jednym z serii trzech największych obecnie statków towarowych polskiej floty - masowców typu kamsarmax, jak Tatry, charakteryzującym się pojemnością brutto 43 025 i nośnością 82 138 t. Wyporność Tatr, to 94 138 ton (w stanie pełnego załadowania oczywiście), zaś ta sama wartość w przypadku omawianego lotniskowca wynosi 65 000. Z kolei pojemność brutto polskiego promu Polonia, to 29 875 jednostek. Wreszcie, statki należące do największych kontenerowców świata, regularnie zawijające do terminalu kontenerowego w Gdańsku, takie, jak MSC Gulsun, charakteryzują się tonażem pojemnościowym brutto 232 618 przy nośności 228 149 t.
Lotniskowiec ma 282,90 m długości całkowitej (i 255,90 m długości między pionami). Można to porównać z długością 400 m lub bardzo zbliżoną (nieznacznie mniejszą) w przypadku wielkich kontenerowców powyżej 20 000 TEU ładowności będących regularnymi gośćmi w Gdańsku.
HMS Prince of Wales, jak to bywa zazwyczaj na lotniskowcach, ma pokład górny (lotniczy) znacznie szerszy niż zasadniczą bryłę kadłuba, stąd ta różnica: szerokość maksymalna 69,00 m przy szerokości konstrukcyjnej ("na wręgach") 38,80 m. Okręt charakteryzuje się zanurzeniem 11,00 m i wysokością boczną 29,30 m.
PBS (PortalMorski.pl)
Fot.: Royal Navy (zdjęcia pod materiałami video, poniżej)