Niedawno (8-11 października) w Gdyni, przy nab. Stanów Zjednoczonych w porcie handlowym, gościł francuski niszczyciel min Pegase (M644). Była to wizyta głównie o charakterze technicznym (odpoczynek dla załogi, uzupełnienie zapasów). Dzisiaj, tj. w środę, 13 października br., przed południem do portu Gdańsk wszedł duży pomocniczy okręt ze Stanów Zjednoczonych. Chodzi o zaopatrzeniowiec USNS Robert E. Peary (T-AKE-5).
Dość okazały, ciekawy pod względem technicznym okręt został przedstawiony szerszej publiczności na świecie za sprawą udziału, jako "bohater tytułowy", w jedym z odcinków serii dokumentalnej "Mighty Ships" ("Superstatki") wyprodukowanej przez Discovery.
Jednostka zapowiadana była przez pewien czas jako spodziewana w porcie Gdynia. Jednak od zakończenia przejścia przez kanał Angielski (La Manche) okręt deklarował jako port przeznaczenia (w informacji podawanej w systemie AIS) Gdańsk. Poprzednimi portami zawinięć okrętu były Rota w Hiszpanii (z tamtejszej bazy NATO okręt wyszedł 24 września) i Brest we Francji.
Ostatecznie zaopatrzeniowiec USNS Robert E. Peary minął główki gdańskiego portu niedługo przed godz. 10:00, po czym zacumował przy nab. Obrońców Westerplatte.
Okręt, według wstępnie dostępnych informacji, ma opuścić Gdańsk w sobotę, 16 października, po godz. 9:00.
USNS (T-AKE-5), to piąty (z serii czternastu) okręt zaopatrzeniowy (RAS) / (UNREP) typu "Lewis and Clark". Jest też czwartym okrętem w US Navy nazwanym dla upamiętnienia badacza polarnego admirała Roberta E. Peary (1856-1920).
Okręty typu "Lewis and Clark" wprowadzano do służby w latach 2006-2012. USNS Robert E. Peary rozpoczął ją w roku 2008. Okręty tej serii noszą nazwy słynnych amerykańskich odkrywców i pionierów.
Są to okręty zaopatrzeniowe, które mogą uzupełniać zapasy innych okrętów w ruchu (tzw. underway replenishment vessels), eksploatowane przez Military Sealift Command. Określane są według terminologii US Navy i Military Sealift Command jako "drobnicowce" lub "statki do przewozu ładunków suchych" (dry cargo ship), ale mogą przewozić i podawać w ramach operacji RAS / UNREP także np. wodę pitną czy paliwa.
Zbudowane zostały według komercyjnych (typowych dla statków handlowych), nie militarnych standardów. Zdecydowano się na to dla zminimalizowania kosztów, a przy okazji do zademonstrowania zdolności stoczni Stanów Zjednoczonych do "konkurencyjnej" budowy statków na rynek cywilny.
Mimo projektu i budowy przeprowadzonej zgodnie z "cywilnymi" standardami, posiadają cechy, wyposażenie i możliwości zwiększające ich przeżywalność (zdolność przetrwania - survivability) w warunkach trudnego lub wrogiego środowiska i bojowych, w tym możliwość rozmagnesowywania, uodpornienie na wstrząsy niektórych urządzeń i systemów, awaryjne systemy zasilania i łączności oraz zwiększone możliwości kontroli uszkodzeń w takich obszarach jak pożary oraz stateczność i pływalność.
Okręty te wyposażone są także w pasywną obronę przed minami i torpedami oraz posiadają środki ochrony przed bronią masowego rażenia ABC (atomową, biologiczną i chemiczną), takie, jak możliwość szczelnej izolacji pomieszczeń załogi i dowodzenia.
Robert E. Peary i jednostki bliźniacze, zaprojektowano z rezerwą miejsca i masy na zainstalowanie dodatkowego uzbrojenia obrony własnej. Projekt techniczny i budowę serii zlecono (w październiku 2001 roku) stoczni NASSCO. Ostatni, 14. okręt omawianego typu został przekazany przez nią 24 października 2012 r.
Dzięki seryjnej produkcji okrętów stocznia zdołała zwiększać z każdą kolejną budowaną jednostką efektywność produkcji. Dla przykładu siódma jednostka (T-AKE-7) powstała z wykorzystaniem mniej niż połowy roboczogodzin w porównaniu z T-AKE-1 i z 37-procentową redukcją całkowitego czasu budowy.
Misją okrętów typu "Lewis and Clark", należących do Wojskowych Sił Pomocniczych Floty (Naval Fleet Auxiliary Force - NFAF) Dowództwa Przerzutu Morskiego (Military Sealift Command) jest realizacja wsparcia logistycznego i dostarczanie amunicji, prowiantu, zapasów, części zamiennych, wody pitnej i ograniczonych ilości produktów naftowych (paliw) do grup bojowych lotniskowców i na okręty innych amerykańskich i sojuszniczych sił morskich, służąc jako okręty wahadłowe lub bazowe (stacyjne).
PBS; rel (MSC, US Navy); z mediów
Fot.: Karol Przybyła / ZMP Gdańsk; US Navy; PBS / webkamera ZMP Gdańsk
USNS Robert E. Peary (T-AKE-5) - charakterystyka podstawowa:
typ okrętu - replenishment dry cargo vessel; okręt typu "Lewis and Clark"
nr IMO - 9319806
sygnał wywoławczy - NPEA
państwo bandery - Stany Zjednoczone
armator (właściciel) - rząd Stanów Zjednoczonych
operator - rząd Stanów Zjednoczonych / MSC
stocznia - National Steel & ShipbuildingCo. (NASSCO) - San Diego
stoczniowy nr budowy - 475
przekazanie przez stocznię - 05.06.2008
chrzest - 09.02. 2008
wodowanie - 27.10.2007
położenie stępki - 11.12.2006 (według innego źródła - 12.12.2006)
początek budowy - 21.07.2006
zamówienie - 27.01.2004
długość całkowita - 210,01 m
długość między pionami - 199,95 m
długość na wodnicy pływania - 199,30 m
szerokość maksymalna - 32,24 m
szerokość konstrukcyjna - 32,20 m
zanurzenie - 9,70 m (według innego źródła - 9,10 m / 9,40 m)
wysokość boczna - 18,55 m
nośność - 19 329 t (według innego źródła - 16 446 t)
wyporność - 41 000 t (wg innego źródła - wyporność pełna 40 298 t)
masa statku pustego - 21 671 t (według innego źródła - 23 852 t)
tonaż pojemnościowy brutto - 43 758
tonaż pojemnościowy netto - 13 127
pojemność ładunkowa (grain) - 21 181 m³
pojemność ładunkowa (liquid) - 3728 m³
pojemność ładunkowa izolowana (chłodnicza) - 5543 m³
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 4996 m³
łączna pojemność zbiorników balastowych - 5965 m³
według innego źródła - maksymalna ładowność drobnicy - 6005 t; maksynalna pojemność ładunkowa dla drobnicy - 783 000 stóp sześc. (22 000 m³); maksymalna masa przewożonego paliwa - 2390 t; maksumalna pojemność ładunkowa przewożonego paliwa - 2900 m³
żurawie pokładowe - 4 × 10 t DOR
napęd główny - jednośrubowy (śruba o stałym skoku, Wartsila). dwa silniki elektryczne napędu głównego
moc napędu głównego - 22 524 kW
łączna moc zainstalowana - MCR 40 800 kW (55 472 KM)
prędkość eksploatacyjna - 20 węzłów
zasięg - 14 000 Mm przy prędkości 20 węzłów
zespoły prądotwórcze (elektrownia okrętowa) - 2 × 8L48/60 (MCR 9600 kW / 13 052 KM) + 2 × 9L48/60, (MCR 10 800 kW / 14 684 KM) [marka / projekt MAN (MAN-B&W), produkcja Fairbanks Morse & Co., New Orleans USA]stery strumieniowe - 1 × dziobowy
uzbrojenie i wyposażenie:
- cele pozorne - Nulka decoy launchers
- 2 do 6 karabinów maszynowych 12,7 mm lub 7,62 mm
- dwa śmigłowce MH-60S Knighthawk
miejsca dla załogi - 209 osób
według innego źródła - załoga: 49 żołnierzy + 123 cywilów
klasa lodowa - FS Ice Class II
klasyfikacja - ABS (American Bureau of Shipping)
notacja klasy - (+) A1, Ice Class C0, (E), (+) AMS, (+) RC Cargo Hold 3, (+) ACCU, (+) APS, NIBS, R1, VEC, SH-DLA Service Restriction: Unrestricted Service