Nigeryjskie siły specjalne weszły na pokład Tommi Ritscher, kontenerowca wyczarterowanego przez Maerks Line, zaatakowanego w minioną niedzielę przez piratów. Nie znaleziono jednak zaginionych ośmiu marynarzy, których, jak informowały wówczas media zagraniczne, więzili napastnicy. Pisaliśmy o tym także na łamach Portalu Morskiego.
Tommi Ritscher (zbudowany w 2014 r.) znajdował się na kotwicowisku u wybrzeży Kotonu, kiedy na jego pokład weszli uzbrojeni piraci. Jedenastu marynarzy zdołało ukryć się w tzw. cytadeli, czyli pomieszczeniu na statku (najczęściej w maszynowni) wcześniej przygotowanym przez załogę, w którym może bezpiecznie oczekiwać na pomoc.
Jak wówczas informowały media branżowe, prawdopodobnie pozostałych ośmiu marynarzy było przetrzymywanych na pokładzie statku przez część napastników, pozostali zdołali odpłynąć, gdy w pobliżu znalazł się patrol marynarki wojennej.
Kiedy jednak siły specjalne, wraz z personelem marynarki wojennej Beninu dotarły na statek, nie odnalazły marynarzy, ani śladów po atakujących.
Według firmy doradczej ds. bezpieczeństwa morskiego Dryad Global, jest to bardzo niespotykany incydent, dla którego jednym z racjonalnych wytłumaczeń jest to, że wcześniejsze doniesienia o sprawcach przetrzymujących grupę ośmiu marynarzy na statku były fałszywe i ośmiu członków załogi porwano we wcześniejszej fazie incydentu. Dryad Global ocenia, że komunikacja wewnątrz cytadeli była nieprawidłowa. Firma dodaje też, że prawdopodobnie piraci pochodzą z Nigerii. Jak donoszą media, wśród uprowadzonych jest bułgarski kapitan i trzech rosyjskich członków załogi.
Tommi Ritscher (dł. 255 m, szer. 37 m, pojemność 4957 TEU) należy do niemieckiego armatora Transeste Schiffahrt G.m.b.H. W kwietniu 2019 roku został wyczarterowany przez Maersk Line.
Uważa się, że jest to drugi tego typu incydent na kotwicowisku w Kotonu w 2020 roku i piąty w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Chociaż szczegóły tego zdarzenia pozostają nieznane, pozostałe dotyczyły jedynie podpłynięć motorówką do jednostki, a także drobnych kradzieży z pokładu statku.
AL, TradeWinds