Wydobycie i neutralizację niebezpiecznych ładunków, znalezionych podczas prac nad pogłębieniem toru wodnego Szczecin-Świnoujście zaplanowano na jutro, tj. 1 października – poinformowały służby prasowe wojewody zachodniopomorskiego. Wstrzymany zostanie ruch statków, utrudnienia będą też na miejskiej przeprawie promowej.
- Na czas wydobycia oraz transportu obiektów poza główki portu w Świnoujściu będą obowiązywały określone strefy bezpieczeństwa oraz ograniczenia w żegludze na Zalewie Szczecińskim, torze wodnym Szczecin-Świnoujście oraz Zatoce Pomorskiej – poinformowało w komunikacie centrum prasowe wojewody zachodniopomorskiego.
W godz. 5-11.30 wstrzymany będzie ruch dla statków wchodzących z redy portu Świnoujście w kierunku Zalewu Szczecińskiego. Od 6.30 do 11 zakaz będzie natomiast obowiązywał statki wychodzące z Zalewu Szczecińskiego na Zatokę Pomorską. Jak poinformowano, dla statków nawigujących w granicach portu Świnoujście ruch zostanie wstrzymany w godz. 10–11.30 (z wyjątkiem promów morskich i innych statków pasażerskich wychodzących w morze, odcumowujących do godz. 10.30).
Utrudnienia czekają też mieszkańców Świnoujścia i osoby chcące przeprawić się promami miejskimi. Ostatnie promy z ogólnodostępnej przeprawy "Centrum" mają odpłynąć o godz. 9.20, przeprawa ma być wznowiona ok. godz. 11.00. Ostatnie promy z przeprawy dla mieszkańców miasta ("Warszów") odpłyną o godz. 10.40 – ich ponowne uruchomienie zaplanowano na 11.20.
Ewakuowane zostaną osoby przebywające w strefie bezwzględnej – 200 m od środka toru wodnego; zostaną one przewiezione do siedziby OSP Świnoujście Karsibór.
Zakaz przebywania na otwartej przestrzeni będzie obowiązywał w odległości kolejnych 550 m od granicy strefy bezwzględnej. Mieszkańcy będący w tej strefie będą zobowiązani do pozostania w miejscu zamieszkania lub przebywania, nie zbliżania się do okien, nie wychodzenia na balkony i tarasy ani z budynków.
Do akcji zaangażowana zostanie załoga trałowca ORP Gopło z 13. Dywizjonu Trałowców oraz żołnierze i Grupa Nurków Minerów z 12. Dywizjonu Trałowców.
Usunięte i zneutralizowane na poligonie morskim na Zatoce Pomorskiej mają być dwa obiekty: brytyjska lotnicza mina morska typu Mark IV, którą znaleziono blisko środka Zalewu Szczecińskiego oraz brytyjska bomba głębinowa typu Mk-XIII, znajdująca się w okolicy basenu Mulnik. Zawierają w sobie łącznie blisko 500 kg materiału wybuchowego.
W wodzie pozostanie na razie brytyjska bomba lotnicza, jedna z największych, które były zrzucane podczas II wojny światowej, tzw. Tallboy, o masie blisko 5,5 tony, długości blisko 6,5 metra i średnicy prawie 1 m. Jak poinformował rzecznik 8. Flotylli Obrony Wybrzeża kmdr ppor. Grzegorz Lewandowski, nie zapadły jeszcze decyzje co do jej usunięcia: akcja będzie bardzo złożona, w tej sprawie będą się odbywać kolejne spotkania w wojewódzkim sztabie kryzysowym.
Pierwsza 12000 lb = 5443 kg została zbudowana w 854 egzemplarzach, pierwszy raz zrzucona 8-9 czerwca 1944
w bombardowaniu tunelu SAUMUR.
Okazała się jedyną skuteczną bronią w zniszczeniu (przewróceniu) Tirpitz'a.
W trzech nalotach zrzucono 77 ładunków. Bezpośrednie trafienie uzyskano we wrześniu 2x, w pazdzierniku
bez trafień i w listopadzie 3 decydujące trafienia.
Grand Slim 22000 lb = 9979 kg zbudowano 99 sztuk, zrzucono 42. Pierwszy raz na bunkier łodzi podwodnych
Valentin 14.03.1945, uzyskując penetrację 4.5 m zbrojonego betonu.
Zamiarem konstruktora było wywoływanie lokalnego trzęsienia Ziemi.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.