Podczas III Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa 25 stycznia br. w Warszawie, wiele uwagi poświęcono niszczycielowi min ORP Kormoran, zbudowanemu w stoczni Remontowa Shipbuilding SA. To pierwszy nowo zbudowany okręt, który wszedł do służby od momentu wstąpienia Polski do NATO, a także pierwszy, odbierany według nowych standardów obowiązujących w resorcie Ministerstwa Obrony Narodowej.
Podczas Forum dyskutowano o znaczeniu morza dla bezpieczeństwa i gospodarki, o priorytetach w modernizacji Marynarki Wojennej oraz o rozwoju sił morskich.
W zgodnej ocenie najistotniejszym wydarzeniem roku 2017 dla Marynarki Wojennej RP było podniesienie bandery na prototypowym okręcie wojny minowej ORP Kormoran, projektu 258 "Kormoran II". Musiały upłynąć 24 lata, aby morski rodzaj sił zbrojnych mógł przyjąć do służby od podstaw zaprojektowany i zbudowany w oparciu o jego wymagania.
O roli tego projektu nie tylko dla Marynarki Wojennej RP, ale także dla całej polskiej gospodarki mówił podczas Forum, m.in. Bartłomiej Pomierski, wiceprezes zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding SA, która w konsorcjum z Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Centrum Techniki Morskiej SA okręt zbudowała i wyposażyła.
Jak podkreślał, stocznia z rodzimym kapitałem nie tylko potrafiła zaprojektować, zbudować i przekazać okręt polskim siłom zbrojnym, ale także zaangażować w budowę tej specjalistycznej jednostki cały łańcuch firm działających na krajowym rynku.
– Mówiąc o sukcesie tego projektu nie mamy na myśli tylko wymiaru finansowego, czy też osiągnięcia w zakresie inżynierii, które oczywiście jest dla nas bardzo ważne. Istotne jest także to, że byliśmy integratorem całego procesu produkcyjnego jednostki, do którego zaprosiliśmy wiele innych krajowych przedsiębiorstw – mówił Pomierski.
– W sumie udało nam się zaangażować do realizacji tego przedsięwzięcia kilkaset podmiotów z całej Polski, m.in. Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej SA, który odpowiadał za system dowodzenia i system obrony biernej, firmę KenBIT z Gdyni, która na nasze zlecenie zamontowała system łączności na okręcie, Ocean-Tech Sp. z o.o., która zaprojektowała system gazów nurkowych do obsługi węzła hiperbarycznego. Wiele wyrobów pochodzi z firm należących do grupy Remontowa Holding. Poza biurem Remontowa Marine Design & Consulting, które okręt zaprojektowało, czy jego budowniczym - stocznią Remontowa Shipbuilding, warto wspomnieć, że spółka Remontowa Electrical Solutions dostarczyła pulpity i rozdzielnice główne. Z kolei Przedsiębiorstwo Budowy Urządzeń Chłodniczych PBUCH S.A., odpowiedzialne było za system komory hiperbarycznej - wyliczał podczas swego wystąpienia w Warszawie wiceprezes Remontowa Shipbuilding.
Jego zdaniem przedsięwzięcie takie jak budowa okrętu czy innej jednostki pływającej, to swego rodzaju koło zamachowe dla szerokiego grona firm, będące bezpośrednim zapleczem stoczni jako integratora całego projektu. Uczestnictwo w takim przedsięwzięciu, to szansa na rozwój tych firm.
Z kolei Remontowa Shipbuilding ma niezbędną wiedzę, silne zaplecze projektowe, doświadczenie, umiejętność zarządzania skomplikowanymi projektami, a także bieżącą zdolność produkcyjną i więzi kooperacyjne do budowy zaawansowanych technologicznie jednostek, mogąc samodzielnie lub jako partner w konsorcjum zrealizować dowolny okręt nawodny spośród tych, które znajdują się w Planie Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych.
– Przekazanie do służby ORP Kormoran to potwierdzenie naszego potencjału organizacyjnego i technicznego do kierowania takim projektem. To także dowód na to, że jesteśmy w stanie tu w Polsce zaprojektować, zbudować, zintegrować i przekazać okręt, który będzie użytkowany przez siły zbrojne RP, które są jednocześnie siłami zbrojnymi NATO – podkreślał Bartłomiej Pomierski.
Podczas Forum, tak w trakcie wystąpień, jak i rozmów kuluarowych podkreślano szybkie tempo realizacji budowy tej prototypowej jednostki. Od momentu podpisania umowy ramowej z Inspektoratem Uzbrojenia (23 września 2013 r.) do momentu wyjścia gotowego okrętu w morze w pierwszy cykl badań wstępnych (13 lipca 2016 r.) minęły niespełna 3 lata. Ponad rok, z udziałem MW RP, trwały testy i kalibracje systemów bojowych jednostki, których finałem były państwowe badania kwalifikacyjne, zakończone 23 października 2017 r.
Przedstawiciel stoczni Remontowa Shipbuilding SA, podkreślał przy tym dobrą współpracę zarówno z Inspektoratem Uzbrojenia, jak i konsorcjantem - spółką OBR CTM SA z grupy PGZ, a także Marynarką Wojenną RP.
– ORP Kormoran to całkiem nowa technologia, nowe spojrzenie, nowa technika poszukiwania i niszczenia min oraz obiektów podwodnych – potwierdza wiceadmirał dr hab. Stanisław Zarychta, dowódca Centrum Operacji Morskich.
- Stocznia Remontowa Shipbuilding ma potencjał i doświadczoną kadrę. Jej przykład pokazuje, że polskie firmy mają potencjał techniczny, ludzki i organizacyjny do realizacji zadań przewidzianych w Planie Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych - podkreśla wadm Zarychta.
LEW
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.