Dostawę dwóch nowoczesnych niszczycieli min wraz z trzema pakietami wsparcia logistycznego oraz jednego okrętu ratowniczego, z opcją zamówienia drugiego - zakłada umowa warta niemal 2 mld zł podpisana w środę w MON.
Jak wcześniej informował PortalMorski.pl, okręty projektu "Kormoran II" zbuduje konsorcjum firm ze stocznią Remontowa Shipbuilding SA z grupy Remontowa Holding jako liderem. Pozostałe spółki konsorcjum to OBR Centrum Techniki Morskiej SA (OBR CTM) oraz Stocznia Wojenna PGZ Sp. z o.o. z Polskiej Grupy Zbrojeniowej.
"Dzisiaj podpisaliśmy dwa duże kontrakty, łącznie na kwotę blisko 2 mld zł" - mówił po podpisaniu umowy wiceszef MON Bartosz Kownacki. W trakcie konferencji prasowej Kownacki doprecyzował, że wartość kontraktu na budowę "Ratownika" to 755 mln zł, a na budowę dwóch okrętów "Kormoran II" - ponad 1 mld 100 mln zł.
Wiceminister obrony podkreślił, że kontrakty te są ważnym elementem na drodze do odbudowy polskiego potencjału stoczniowego. Wyjaśnił, że realizacją zamówień zajmą się spółki zarówno prywatne - Remontowa Shipbuilding - jak i państwowe, wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej.
W imieniu Zamawiającego umowę podpisał płk. Dariusz Pluta, szef Inspektoratu Uzbrojenia MON. Umowę na budowę dwóch niszczycieli min projektu "Kormoran II" ze strony stoczni Remontowa Shipbuilding SA, lidera konsorcjum, podpisali prezes zarządu Piotr Dowżenko oraz członek zarządu stoczni Bartłomiej Pomierski. W uroczystości w MON wziął udział Piotr Soyka, prezes grupy kapitałowej Remontowa Holding.
W imieniu konsorcjanta - OBR CTM SA - umowę podpisał prezes zarządu Andrzej Kilian oraz wiceprezes Joanna Sztiller. Natomiast w imieniu podmiotu Stocznia Wojenna PGZ Sp. z o.o. podpis na dokumentach złożył prezes zarządu Konrad Konefał.
Zamówienie na budowę okrętów "Ratownik" zrealizuje konsorcjum spółek Polskiej Grupy Zbrojeniowej w składzie PGZ SA, Stocznia Remontowa NAUTA SA, Stocznia Wojenna PGZ Sp. z o.o. oraz OBR CTM SA. Umowę pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia podpisali reprezentujący konsorcjum spółek PGZ prezes zarządu PGZ SA Błażej Wojnicz oraz członek zarządu spółki Adam Lesiński.
"Odbudowujemy polską Marynarkę Wojenną, ona przez lata była zapomniana, przez lata były tam duże problemy; odbudowujemy też polski przemysł stoczniowy (...). Te pieniądze trafiają do polskich stoczni. To jest pokazanie, że my potrafimy przelać w czyn, to co mówiliśmy" - kontynuował wiceszef resortu obrony dodając, że dzięki podpisanej umowie, wykonano po raz drugi z rzędu całość budżetu MON. "Takiej sytuacji w przeciągu ostatnich kilkunastu lat nie było. Całość budżetu ministerstwa obrony narodowej zostaje wykonana" - podkreślił Kownacki.
Pod koniec listopada, po dwóch latach prób, podniesiono banderę na nowym okręcie do walki minowej ORP Kormoran, który zastąpi służące od pół wieku trałowce. Jego główne zadania to poszukiwanie, identyfikacja i niszczenie min morskich oraz przeprowadzanie okrętów i statków przez rejony zagrożenia minowego. Kormoran może nie tylko likwidować, ale również stawiać miny. Okręt został zwodowany w 2015 r., zawarta dwa lata wcześniej umowa przewidywała budowę dwóch kolejnych okrętów tego typu.
Okręt projektu "Ratownik" jest przeznaczony do operacji ratowniczych, wsparcia na morzu i w rejonach przybrzeżnych. Ma zastąpić dwie przestarzałe jednostki ratownicze.
Dwa kolejne niszczyciele min wejdą na wyposażenie Marynarki Wojennej w latach 2020-2021. Okręt ratowniczy ma zostać dostarczony przez wykonawcę w 2022 roku.
Zobacz materiał filmowy Portalu Morskiego: ORP Kormoran wchodzi do służby
Wicemin. @KownackiBartosz „Po raz kolejny wykonaliśmy całość budżetu MON”. Wartość kontraktu na budowę Ratownika to 755 mln zł, a na budowę dwóch okrętów Kormoran II ma wartość ponad 1 mld 100 mln zł @MarWojRP @KownackiBartosz @PGZ_pl #Modernizacja pic.twitter.com/m2QcxC3ajK
— Ministerstwo Obrony (@MON_GOV_PL) 27 grudnia 2017
PAP, IAR, MON, PGZ, GL
Fot.: Piotr B. Stareńczak/PortalMorski.pl
Stan
Wierzę,ze wie co mówi.bo pieniądze juz poszły.
Dla stoczni to dobry interes, a dla Mar Woj ?
Mieczyslaw
Powiedz jeszcze, że Gryfia wygrała przetarg na prom dla PŻB, cena będzie rynkowa, a SMW konkuruje na rynku. I krasnoludki są na świecie.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.