Bezpieczeństwo

Dostawę dwóch nowoczesnych niszczycieli min wraz z trzema pakietami wsparcia logistycznego oraz jednego okrętu ratowniczego, z opcją zamówienia drugiego - zakłada umowa warta niemal 2 mld zł podpisana w środę w MON.

Jak wcześniej informował PortalMorski.pl, okręty projektu "Kormoran II" zbuduje konsorcjum firm ze stocznią Remontowa Shipbuilding SA z grupy Remontowa Holding jako liderem. Pozostałe spółki konsorcjum to OBR Centrum Techniki Morskiej SA (OBR CTM) oraz Stocznia Wojenna PGZ Sp. z o.o. z Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

"Dzisiaj podpisaliśmy dwa duże kontrakty, łącznie na kwotę blisko 2 mld zł" - mówił po podpisaniu umowy wiceszef MON Bartosz Kownacki. W trakcie konferencji prasowej Kownacki doprecyzował, że wartość kontraktu na budowę "Ratownika" to 755 mln zł, a na budowę dwóch okrętów "Kormoran II"  - ponad 1 mld 100 mln zł.

Wiceminister obrony podkreślił, że kontrakty te są ważnym elementem na drodze do odbudowy polskiego potencjału stoczniowego. Wyjaśnił, że realizacją zamówień zajmą się spółki zarówno prywatne - Remontowa Shipbuilding - jak i państwowe, wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

W imieniu Zamawiającego umowę podpisał płk. Dariusz Pluta, szef Inspektoratu Uzbrojenia MON. Umowę na budowę dwóch niszczycieli min projektu "Kormoran II" ze strony stoczni Remontowa Shipbuilding SA, lidera konsorcjum, podpisali prezes zarządu Piotr Dowżenko oraz członek zarządu stoczni Bartłomiej Pomierski. W uroczystości w MON wziął udział Piotr Soyka, prezes grupy kapitałowej Remontowa Holding.

W imieniu konsorcjanta - OBR CTM SA - umowę podpisał prezes zarządu Andrzej Kilian oraz wiceprezes Joanna Sztiller. Natomiast w imieniu podmiotu Stocznia Wojenna PGZ Sp. z o.o. podpis na dokumentach złożył prezes zarządu Konrad Konefał.

Zamówienie na budowę okrętów "Ratownik" zrealizuje konsorcjum spółek Polskiej Grupy Zbrojeniowej w składzie PGZ SA, Stocznia Remontowa NAUTA SA, Stocznia Wojenna PGZ Sp. z o.o. oraz OBR CTM SA. Umowę pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia podpisali reprezentujący konsorcjum spółek PGZ prezes zarządu PGZ SA Błażej Wojnicz oraz członek zarządu spółki Adam Lesiński.

"Odbudowujemy polską Marynarkę Wojenną, ona przez lata była zapomniana, przez lata były tam duże problemy; odbudowujemy też polski przemysł stoczniowy (...). Te pieniądze trafiają do polskich stoczni. To jest pokazanie, że my potrafimy przelać w czyn, to co mówiliśmy" - kontynuował wiceszef resortu obrony dodając, że dzięki podpisanej umowie, wykonano po raz drugi z rzędu całość budżetu MON. "Takiej sytuacji w przeciągu ostatnich kilkunastu lat nie było. Całość budżetu ministerstwa obrony narodowej zostaje wykonana" - podkreślił Kownacki.

Pod koniec listopada, po dwóch latach prób, podniesiono banderę na nowym okręcie do walki minowej ORP Kormoran, który zastąpi służące od pół wieku trałowce. Jego główne zadania to poszukiwanie, identyfikacja i niszczenie min morskich oraz przeprowadzanie okrętów i statków przez rejony zagrożenia minowego. Kormoran może nie tylko likwidować, ale również stawiać miny. Okręt został zwodowany w 2015 r., zawarta dwa lata wcześniej umowa przewidywała budowę dwóch kolejnych okrętów tego typu.

Okręt projektu "Ratownik" jest przeznaczony do operacji ratowniczych, wsparcia na morzu i w rejonach przybrzeżnych. Ma zastąpić dwie przestarzałe jednostki ratownicze.

Dwa kolejne niszczyciele min wejdą na wyposażenie Marynarki Wojennej w latach 2020-2021. Okręt ratowniczy ma zostać dostarczony przez wykonawcę w 2022 roku.

Zobacz materiał filmowy Portalu Morskiego: ORP Kormoran wchodzi do służby

PAP, IAR, MON, PGZ, GL

Fot.: Piotr B. Stareńczak/PortalMorski.pl

-6 Kontrakt
Może byście napisali z kim ten kontrakt, z Remontowa czy ze Stocznią Wojenną w Radomiu ?
27 grudzień 2017 : 13:56 maciek2 | Zgłoś
+17 Kolejne gratulacje!!!
Po dostawie pierwszej jednostki wydawało się być naturalnym podpisanie kontraktu na kolejne dwa okręty. Jednak dzisiejszy dzień zamienia oczekiwania na realne zamówienia. To zasługuje na gratulacje dla REMONTOWA Shipbuilding ale także MON - u który podjął słuszną decyzję lokując zamówienia w polskiej stoczni, która gwarantuje wykonanie kontraktu.
Stan
27 grudzień 2017 : 13:59 Stan | Zgłoś
+15 Tak trzymać!
Gratulacje dla stoczni! Nieźle was przeczołgali na prototypie, ale macie już wszystko rozkminione i tym razem będzie łatwiej :-) Najważniejsze, że będzie praca i nowe okręty.
27 grudzień 2017 : 14:22 Alleluja | Zgłoś
+5 Kontrakty OK, ale czy Armia jako całość zadbana?
Ja mam wrażenie, ze te kontrakty są wykorzystywane jako dowód w końcu roku, że Armia pod Macierewiczem działa sprawnie...Pytanie jakie priorytety Armii(sformułowanych przez Generałów-Fachowców, a nie przybłędę z PiS)w mijającym 2017 roku zostały zrealizowane?
27 grudzień 2017 : 14:50 adi | Zgłoś
-4 Komandor Dura
"Weszliśmy do sklepu i kupujemy co jest na polkach,a nie to co jest nam potrzebne"
Wierzę,ze wie co mówi.bo pieniądze juz poszły.
Dla stoczni to dobry interes, a dla Mar Woj ?
Mieczyslaw
27 grudzień 2017 : 18:10 Mieczyslaw | Zgłoś
+10 Dobry wybór
Wybór typu okrętu i jego wykonawcy jest dobry dla Marynarki Wojennej i świadczy o realistycznym podejściu MON i rządzących - i tamtych i tych obecnie też.
27 grudzień 2017 : 23:13 Max | Zgłoś
+13 Komandor Sikora
Kmdr por Piotr Sikora dowódca 13 Dywizjonu Trałowców powiedział, że takich kormoranòw MW potrzebuje przynajmniej pięć. Ja wierzę że to ON wie co mówi.
28 grudzień 2017 : 01:55 Gawron | Zgłoś
+7 obserwator
Polecam zajrzeć do komunikatu PAP, gdzie jako biuro projektowe dla Kormorana podano MMC a nie RMD&C. Jak to sprostować?!!!
27 grudzień 2017 : 19:16 Jerzy | Zgłoś
+7 PAP nie podaje w ogóle projektu
Kormorana zaprojektowalo biuro rmdc z remontowa holding natomiast ratownika chyba projektuje spółka mmc (łatwo pomylić) i to nie sama.
27 grudzień 2017 : 19:57 G | Zgłoś
+6 Dzięki
Przejrzałem kilka serwisów w necie i obejrzałem różne TV i nigdzie nie mogłem się dowiedzieć, kto właściwie będzie budował te kormorany - wszyscy podają, że jakieś prywatne i państwowe stocznie PGZ, łącznie z wszechwiedzącym tefałenem. Żadnych konkretówm, nazwisk, nic. Tylko wy i trojmiasto.pl pisze, że chodzi o Remontowa Shipbuilding. Wiecie coś czego nie wie cała reszta, czy to celowa dezinformacja?
28 grudzień 2017 : 00:55 Czytelnik | Zgłoś
+5 Niewiedza a nie dezinformacja!
Przeciętny mieszkaniec Warszawy czy innego Miasta z Interioru nie wie czy i jakie Stocznie funkcjonują w Gdańsku, Gdyni lub Szczecinie. Wykonawcą projektów statków typu "Kormorana" jest i będzie dalej firma projektancka RMD&C, a fizycznie wykona je Remontowa Shipbuliding. Obie Spółki są w Grupie Kapitałowej Remontowa Holding. Do tak dużych zadań dobiera się też kooperantów, więc jeśli istnieje jakaś "państwowa Stocznia", to może będzie kooperować. Faktycznie "państwowych firm" w sensie minionego ustroju nie ma, bo Spółki z udziałem Skarbu Państwa podlegają tym samym regulacjom prawno-podatkowym co firmy całkowicie prywatne.
28 grudzień 2017 : 10:15 adi | Zgłoś
+2 Masz absolutnie rację
Przeciętny mieszkaniec nie wie, ale dziennikarze z "Interioru" mimo wszystko powinni wiedzieć. Zastanawiam się po prostu, jak to jest z tą wiedzą i z tym, ci potem piszą i pokazują w tv... tzn. ile jest w tym wiedzy (niewiedzy) a ile czego innego.
28 grudzień 2017 : 12:14 Czytelnik | Zgłoś
+2 Taa, a świstak zawija
"Faktycznie "państwowych firm" w sensie minionego ustroju nie ma, bo Spółki z udziałem Skarbu Państwa podlegają tym samym regulacjom prawno-podatkowym co firmy całkowicie prywatne".
Powiedz jeszcze, że Gryfia wygrała przetarg na prom dla PŻB, cena będzie rynkowa, a SMW konkuruje na rynku. I krasnoludki są na świecie.
28 grudzień 2017 : 22:20 Nick | Zgłoś
+1 Wiadomo
Ratownik poszedł do PGZ bez przetargu. Natomiast prywatni musieli najpierw wygrać przetarg, a potem przetrwać przepychanki zmierzające do uwalenia tego przetargu. Budowa pierwszego Kormoran pokazała jednak, że dla dobra naszej MW niezależnie od tego kto akurat rządzi, prywatni z państwowymi potrafią współpracować. I tego się trzymajmy.
29 grudzień 2017 : 01:07 Czytelnik | Zgłoś
+1 Nie wydali...
"Wicemin. @KownackiBartosz „Po raz kolejny wykonaliśmy całość budżetu MON”. Wartość kontraktu na budowę Ratownika to 755 mln zł, a na budowę dwóch okrętów Kormoran II ma wartość ponad 1 mld 100 mln zł". Wiceminister sugeruje, że te pieniądze wydano już teraz i, że w ten sposób wykorzystano w 100% budżet MON za rok 2017. Przecież to najzwyczajniejsze kłamstwo. Podpisanie umowy nie jest jednoznaczne z wydaniem 1mld 855mln złotych. Budowę tych okrętów można jedynie zaliczkowac, a całość kwoty zostanie wypłacona dopiero po zakończeniu budowy i odebraniu okrętów przez MW. A za ile to będzie lat ? Więc jak można całość kwoty na budowę okrętu wliczać w wydaki za rok 2017 ? A czy jakaś zaliczka została wypłacona w chwili podpisania umowy ? Nawet w to trzeba wątpić.
28 grudzień 2017 : 20:12 Jan Tokarski | Zgłoś
0 kontrakty
Hura!!!! to może stocznia skończy REMONT op.ORZEŁ--chyba że rozebrali go na wzór i robią kopie jak chinczycy?????
29 grudzień 2017 : 16:37 marian | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter