W dniach 15-18 maja w Gdańsku przebywać ma francuski okręt patrolowy Pluvier (P 678). Zacumował na Motławie przy ulicy Wartka naprzeciwko Opery Bałtyckiej na Ołowiance w piątek, 15 maja rano.
Jak dowiedzieliśmy się w ataszacie obrony przy Ambasadzie Francji w Warszawie, tym razem nie planuje się udostępnienia okrętu Pluvier dla publiczności (podczas swojej poprzedniej wizyty w Gdańsku, w kwietniu 2013 roku, patrolowiec ten przez dwa dni udostępniony był do zwiedzania). Tym razem wizyta ma charakter wyłącznie techniczny - podczas postoju w Gdańsku okręt uzupełnić ma zapasy (prowiant, wodę pitną i paliwo) oraz zda niepotrzebny ekwipunek.
Okręt jest ostatnią jednostką typu OPV 54 ("Flamant") z serii trzech zbudowanych dla Marine Nationale w latach 90. ub. wieku. Patrolowce te przeznaczone są do nadzoru rybołówstwa, zadań poszukiwawczych i ratowniczych i emergency response (mogą również uczestniczyć w akcjach gaśniczych oraz usuwaniu rozlewów ropy naftowej) oraz patrolowania francuskiej wyłącznej strefy ekonomicznej. Operują głównie w rejonie Kanału Angielskiego (La Manche) i bazują w Cherbourgu.
Pluvier (franc.: sieweczka) przekazany został do służby przez stocznię Constructions Mécaniques de Normandie (CMN) z Cherbourga w grudniu 1997 r.
Okręt charakteryzuje się wypornością w stanie pustym 300 t, pełną 477 t, długością całkowitą 54,00 m, szerokością 10,00 m i zanurzeniem 2,20 m. Na jego siłownię o łącznej mocy 7960 KM składają się m.in. dwa główne silniki wysokoprężne Deutz-MWM TBD 620 V 16 o mocy 3 050 KM każdy i dwa silniki wysokoprężne Deutz-MWM TBD234 V 12 o mocy 930 KM każdy. Okręt może osiągać prędkość do 23 węzłów i charakteryzuje się zasięgiem do 4500 Mm przy prędkości 14 w.
W skład jego uzbrojenia wchodzą dwa karabiny maszynowe kal. 12,7 mm, a na wyposażenie elektroniczne składają się m.in. dwa radary nawigacyjne: Racal-Decca 250 i Racal-Decca 20V90.
Każdy z patrolowców typu Flamant (OPV 54) ma na wyposażeniu szybką łódź półsztywną (RIB) typu Hurricane produkcji Zodiac o długości 6,7 m, wyposażoną w napęd strugowodny o mocy 200 KM (149 kW) pozwalający na osiąganie prędkości ok. 30 węzłów (56 km/h). ; 35 mph). Łódź taka przechowywana jest w rufowym hangarze ze slipem zamykanym od pawęży.
Na pokładzie patrolowca mieści się 21-osobowa załoga.
Wizytę patrolowca zorganizowała ambasada francuska, a opiekę agencyjną i logistyczną sprawuje nad okrętem IM Solutions.
PBS