Karstensen Shipyard Poland, działająca na terenie dawnej Stoczni Gdańskiej, polska spółka duńskiej stoczni Karstensens Skibsvaerft, zwodowała w tym tygodniu dwie jednostki rybackie.
Pierwsze wodowanie odbyło się w poniedziałek, 30 września br. Żurawie pływające - Conrad Consul, należący do Marine Projects oraz Maja z floty Polskiego Ratownictwa Okrętowego, opuściły na wodę kadłub jednostki Ocean Way. W lipcu br. na wodę trafił bliźniaczy statek - Vigilant.
Oba zamówił szkocki armator Lunar Fishing (Vigilant PD 365, Ocean Way PD 465), w duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S ze Skagen (numery budowy odpowiednio 484 i 485).
Po wodowaniu i częściowym wyposażeniu w Gdańsku, Ocean Way zostanie doposażony i wykończony w Danii, a następnie - po próbach morskich - przekazany w br. szkockiemu armatorowi z Peterhead, którego trawlery łowią włokiem dennym sieję na rynek europejski, na Morzu Północnym i Atlantyku u wybrzeży Szkocji.
Obie jednostki o długości 36 m i tonażu brutto 520 t, przeznaczone są do połowów głębokowodnych ryb dennych (demersal). Zostaną wyposażone m.in. w pędniki ze śrubą nastawną o regulowanym skoku (moc napędu 735 kW) od duńskiego producenta Hundested Propeller.
Z kolei w środę 2 bm. z pochylni wzdłużnej B1 zwodowano kadłub większego statku rybackiego Knester, o długości 75,20 m, szerokości 15,60 m i tonażu brutto 2900 ton. To trawler do połowów włokiem pelagicznym (w toni morskiej) zamówiony w duńskiej stoczni (nr budowy 479) przez norweskiego armatora Knester AS (rodzina Stenevik).
Po częściowym wyposażeniu w gdańskiej stoczni Karstensen, kadłub jednostki zostanie odholowany do Skagen, gdzie przejdzie główne prace wykończeniowe.
Statek klasyfikowany przez DNV (+1A Fishing Vessel E0 Ice-C) będzie wyposażony m.in. w wysokoprężny silnik główny o mocy 5300 kW, dwa silniki pomocnicze Caterpillar (940 + 550 kWe) oraz hybrydowy system napędu, manewrowania i sterowania (śruba w dyszy i ster zintegrowane w jednym układzie plus stery strumieniowe na dziobie i rufie o mocy odpowiednio 950 i 1400 kW) z dwustopniową przekładnią redukcyjną, dostarczony przez Brunvoll, zoptymalizowany pod kątem profilu operacyjnego statku i zapewniający znaczną oszczędność paliwa.
Tu trzeba zaznaczyć, że część elementów napędu została zamontowana na obu wyżej wymienionych statkach w Gdańsku, jeszcze przed wodowaniem kadłubów.
Wśród wyposażenia pokładowego będą m.in. wciągarki hydrauliczne i żurawie od Karmøy. Statek, obsługiwany przez 15 osób załogi rozwinie prędkość do 16 węzłów. Jego portem macierzystym będzie Bekkjarvik w Norwegii.
GL
Zdjęcia: Łukasz Dziatkowiak i Kuba Anderson
Poniżej: wodowania jednostek rybackich Knester 479 i Ocean Way 485 w stoczni Karstensen Shipyard w Gdańsku.