Stocznie, Statki

W poniedziałek 3 bm. z Gdańskiej Stoczni Remontowej do Belfastu wypłynął prom Stena Nordica. Jednostka po przebudowie zyskała m.in. większą przestrzeń publiczną, dzięki dodatkowej nadbudówce, którą wykonano i zainstalowano w tej stoczni. Niebawem rozpocznie regularne rejsy na linii Fishguard – Rosslare.

Prom Stena Nordica wpłynął do Remontowej 1 stycznia 2023 roku, jednak intensywne przygotowania logistyczne, projektowe i produkcyjne do realizacji przebudowy rozpoczęły się wiele miesięcy wcześniej.

Najważniejszym celem było zwiększenie istniejącej przestrzeni, w której pasażerowie mogą wygodnie spędzić czas, korzystając z licznych udogodnień. W tym celu stocznia wyposażyła prom w dodatkową nadbudówkę, zainstalowaną nad pokładem piątym. Powstała tam m.in. restauracja, open bar oraz dodatkowa strefa wypoczynku (lounge) - z fotelami, stolikami, możliwością oglądania telewizji i korzystania z osobistych urządzeń elektronicznych.

(…) Jesteśmy szczęśliwi, że udało nam się zapewnić na trasę Fishguard - Rosslare prom Stena Nordica, który obecnie jest przebudowywany. Ma to na celu zwiększenie przestrzeni pasażerskiej oraz dodanie wielu nowych funkcjonalności, zwiększających komfort i zapewniających pasażerom lepsze wrażenia z podróży – informował armator na swojej stronie internetowej jeszcze w trakcie realizacji projektu.

Ważnym zadaniem stoczniowców było również zapewnienie odpowiedniej stabilizacji statku, dzięki zastosowaniu różnych rozwiązań projektowych, w tym nowych konstrukcji stalowych, o odpowiedniej wadze, zainstalowanych na promie. W ramach przebudowy wymieniono windy osobowe na dziobie i na rufie, odświeżono także przestrzenie pasażerskie. Wykonanie wymienionych prac wiązało się z modyfikacją licznych systemów promu.

Warto przypomnieć, że nie była to pierwsza wizyta w Gdańskiej Stoczni Remontowej tego statku, który ponad dwa lata temu przeszedł tu tzw. remont klasowy (odnawiający klasę, potwierdzający zdolność do dalszej eksploatacji, zgodnie z przepisami).

Stena Nordica została zbudowana w 2000 roku, w japońskiej stoczni Mitsubishi Heavy Industries. Długość promu to 170,5 m, a szerokość 25,8 m. Na swoich pokładach może przewozić 450 pasażerów i 300 samochodów osobowych (lub 100 ciężarówek). Długość pasa ładunkowego to 1950 m. To jeden z ośmiu promów szwedzkiego armatora, które w ciągu kilku ostatnich miesięcy zawijały do Remontowej na remonty i przebudowy.

W lipcu br. Stena Nordica zastąpi na Morzu Irlandzkim starszą jednostkę - Stena Europe, na linii Fishguard – Rosslare.

LEW, IG

Fot.: Maciej Bielesz / PortalMorski.pl

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9694 4.0496
EUR 4.3066 4.3936
CHF 4.5812 4.6738
GBP 5.1585 5.2627

Newsletter