Pod koniec grudnia ubiegłego roku w stoczni Crist SA odbyło się wodowanie specjalistycznej jednostki o numerze NB131, służacej do budowy tunelu zatapialnego mającego łączyć Danię z Niemcami.
Połączenie będzie składać się z autostrady i linii kolejowej, obejmującej 18-kilometrowy tunel, który umożliwi szybsze i bezpieczniejsze podróżowanie między Skandynawią a Europą, między portami Puttgarden w Niemczech i Rødbyhavn na wyspie Lolland w Danii. Połączenie tunelem umożliwi podróż pociągiem między Hamburgiem a Kopenhagą, które zajmie poniżej trzech godzin, na co obecnie potrzeba 5,5 godziny.
Czytaj także:
Crist SA: Cięcie stali pod specjalistyczną jednostkę do budowy zatapianego tunelu Fehmarnbelt
Crist zbuduje w pełni wyposażoną jednostkę (barkę) wielozadaniową (MPP - multipurpose) wyposażoną w zatapialne urządzenie do zrzutu, które posłuży do równomiernego układania żwiru na dnie morskim pod elementy tunelu zatapialnego (zatapiane kesony).
Jednostka będzie miała kadłub o długości 130,2 m (całkowita długość: 149 m, łącznie z pasami transmisyjnymi). Całkowita szerokość wyniesie 48 m, pomieści do 19 osób i będzie posiadała dwie komory żwirowe, każda do 7000 ton żwiru.
Czytaj także:
AL, rel (Crist SA)