Stocznie, Statki

Wycieczkowiec Icon of the Seas operatora Royal Caribbean International osiągnął kolejny kamień milowy w ramach budowy w stoczni Meyer Turku w Finlandii, kiedy to pierwszy statek klasy 'Icon' został wydokowany, 8 grudnia, z suchego doku, gdzie był budowany przez ponad osiem miesięcy. Jest to największy statek pasażerski w historii.

Przed wydokowaniem suchy dok został zalany przez noc, a Icon of the Seas zyskał pływalność, czyli został zwodowany. Po wydokowaniu pierwszy statek klast 'Icon' został przeholowany do nabrzeża wyposażeniowego, które będzie jego "domem" przez najbliższy rok, aż do zakończenia budowy, z przerwami pod koniec tego okresu na wyjścia w próby morskie. Wydokowanie Icon of the Seas uczczono tradycyjnym w stoczni w Turku wystrzałem z armaty.

Icon of the Seas ma być przekazany armatorowi pod koniec 2023 roku i wyruszyć w swój pierwszy rejs w styczniu 2024 roku.

Icon of the Seas, w chwili przekazania do eksploatacji stanie się największym statkiem wycieczkowym na świecie. Jest też określany jako "najbardziej przyjazny środowisku wycieczkowiec Royal Caribbean".

Statek klasy 'Icon', z pojemnością brutto 250 800 jednostek, będący daleko posuniętym rozwinięciem projektu klasy 'Oasis', będzie o 13 943 jednostki tonażu pojemnościowego brutto, czyli o 5,89 procenta większy od obecnie największego wycieczkowca w światowej flocie, czyli pierwszej jednostki (z dotąd dwóch zamówionych) podklasy 'Oasis Plus' (piątej w ramach klasy 'Oasis') z francuskiej stoczni Chantiers de l'Atlantique - Wonder of the Seas, charakteryzującej się pojemnością 236 857.

Icon of the Seas ma 364,80 m długości całkowitej lub, według innego źródła - 364,96 m oraz 48,00 m szerokości konstrukcyjnej (całkowita szerokość, jeszcze nieujawniona, jest większa). Ma pomieścić 5610 pasażerów przy zapełnieniu kabin do dwóch osób, a maksymalnie 7600 przy części kabin w pełni zapełnionych (czyli przy wykorzystaniu górnych łóżek, dostawek, etc.).

Dla porównania - najwieksze istniejące kontenerowce, o ładowności rzędu ok. 24 000 TEU, mają 400 m długości (takiej długości statki, o ładowności do ok. 21-22 tys. TEU, zawijają regularnie także do terminalu kontenerowego Baltic Hub w Gdańsku) i do ok. 230 000 jednostek tonażu pojemnościowego brutto. Z kolei największe aktywne zbiornikowce, osiągają nośnośc ok. 323 tys. ton i niemal 166 tys. jednostek pojemności brutto (a jeden jedyny tak duży, nie zamieniony w pływający magazyn - o nośności 441 561 ton, charakteryzuje się tonażem pojemnościowym brutto 234 006 jednostek). 

Największy wycieczkowiec świata powstał w suchym doku obsługiwanym przez dwie suwnice bramowe typu 'Goliath'. Jedna z nich, nowsza i nieco większa, powstała częściowo w Polsce.

"Icon of the Seas to najnowocześniejszy statek, który stanowi wyzwanie dla know-how naszej stoczni i podnosi cały fiński przemysł okrętowy na nowy poziom. Jesteśmy dumni, że jesteśmy odpowiedzialni za projekt i budowę Icon of the Seas we współpracy z klientem i wszystkimi naszymi firmami partnerskimi. Jest to również znaczący krok dla zrównoważonego rozwoju przemysłu stoczniowego" - mówi Tim Meyer, prezes Meyer Turku.

Jak zachwala statek sam jego armator - 'Icon' to "pierwsze w swoim rodzaju połączenie tego, co najlepsze z każdych wakacji; od wypoczynku na plaży, przez ucieczkę do kurortu, aż po przygodę w parku rozrywki - ten rewolucyjny statek zapewni każdej rodzinie i poszukiwaczom przygód swoją wersję najlepszych rodzinnych wakacji".

"Nowy statek oferuje wszechstronną linię zupełnie nowych oraz znanych już klientom Royal Caribbean i lubianych atrakcji w ośmiu "dzielnicach" ("sąsiedztwach" - neighborhoods), co czyni go idealnym miejscem wypoczynku zarówno dla dorosłych, jak i rodziców, dzieci i dziadków. Pomiędzy adrenaliną i dreszczykiem emocji na nowej Thrill Island, a niezrównanymi sposobami na relaks w dzielnicach takich jak nowa Chill Island i luksusowa czteropoziomowa Suite Neighborhood, urlopowicze z rodzinami lub wyrywający się od codzienności z przyjaciółmi będą mieli wszystkie sposoby, aby pozostać i bawić się na swój sposób" - twierdzi Royal Caribbean.

Pierwszy 'Icon' ma pływać przez cały rok w rejsy wycieczkowe z siedmioma noclegami na pokładzie na Wschodnich i Zachodnich Karaibach z portu bazowego Miami. Każdy rejs ma zawierać zawinięcie na "najlepiej ocenianą" prywatną wyspę Royal Caribbean, Perfect Day w CocoCay na Bahamach, oraz mieszankę miejsc takich jak Cozumel w Meksyku, Philipsburg w St. Maarten i Basseterre w St. Kitts.

PBS; rel (Royal Caribbean; Meyer Turku)

Fot.: Meyer Turku; Royal Caribbean Cruises 

Wydokowanie wycieczkowca Icon of the Seas w stoczni Meyer Turku
Wydokowanie wycieczkowca Icon of the Seas w stoczni Meyer Turku
Wydokowanie wycieczkowca Icon of the Seas w stoczni Meyer Turku
Wydokowanie wycieczkowca Icon of the Seas w stoczni Meyer Turku
Wydokowanie wycieczkowca Icon of the Seas w stoczni Meyer Turku
Wydokowanie wycieczkowca Icon of the Seas w stoczni Meyer Turku
Wydokowanie wycieczkowca Icon of the Seas w stoczni Meyer Turku
Wydokowanie wycieczkowca Icon of the Seas w stoczni Meyer TurkuWydokowanie wycieczkowca Icon of the Seas w stoczni Meyer TurkuWydokowanie wycieczkowca Icon of the Seas w stoczni Meyer TurkuWydokowanie wycieczkowca Icon of the Seas w stoczni Meyer TurkuWydokowanie wycieczkowca Icon of the Seas w stoczni Meyer TurkuWydokowanie wycieczkowca Icon of the Seas w stoczni Meyer TurkuWydokowanie wycieczkowca Icon of the Seas w stoczni Meyer Turku

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter