Od kilku lat bardzo dynamicznie rozwijają się usługi wyposażania światowej floty w systemy oczyszczania wód balastowych (BWTS), które zgodnie z wymogami konwencji BWM, obowiązującymi od stycznia 2021 roku, neutralizują groźne patogeny, „podróżujące” w tych wodach na statkach, pomiędzy odległymi zakątkami globu (szczegółowy raport na ten temat opublikowaliśmy w nr 2/2019 PnM).
W tym segmencie usług okrętowych europejskim liderem jest Gdańska Stocznia Remontowa. Warto przypomnieć, że firma ta była również jedną z pierwszych na kontynencie, która zamontowała BWTS na statku. Stało się to już 15 lat temu na jednostce S/R American Progress (system firmy Balpure-Severn Trend de Nora).
Ta polska stocznia niedawno rozszerzyła swoją ofertę w tym zakresie oferując jeszcze bardziej kompleksową usługę.
We wrześniu, przy nabrzeżu Gdańskiej Stoczni Remontowej im. J. Piłsudskiego S.A. cumował masowiec Matteo BR. Oprócz prac remontowych, armator zlecił stoczniowemu laboratorium – Zespołowi ds. Ochrony Środowiska, przeprowadzenie badań biologicznych wody balastowej oczyszczonej w systemie BWTS (System Oczyszczania Wód Balastowych). Badania miały potwierdzić, że zainstalowany na statku system spełnia wymagania konwencji BWM dotyczącej m.in. oczyszczania wód balastowych.
(...)
Sławomir Lewandowski
Cały artykuł można przeczytać w 48. numerze miesięcznika POLSKA NA MORZU dostępnym w punktach Empik i Salonikach Prasowych, w centrach handlowych i na dworcach. Wejdź na www.polskanamorzu.pl i zamów prenumeratę.