W niedzielę, 13 listopada po godz. 18 stocznię Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku opuścił Strażak-28. Statek pożarniczy zbudowany dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA płynie teraz do Szczecina. W porcie zacumuje dziś wieczorem.
W Szczecinie rozpocznie się proces przekazywania jednostki Zamawiającemu, z odbiorem wszystkich pomieszczeń, urządzeń i funkcji statku. Na 18 listopada przewidziane jest podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego i wszystkich dokumentów jednostki, łącznie z certyfikatami i dokumentami przekazanymi przez Polski Rejestr Statków – mówił Krzysztof Radzikowski, kierownik projektu.
Podniesienie bandery na jednostce zaplanowano w czwartek, 1 grudnia. Po podniesieniu bandery jednostka będzie gotowa do służby.
Strażak-28 tak będzie gasił pożary!
Wszystkie testy i próby morskie zostały przeprowadzone i zdane z wynikiem pozytywnym, przy udziale załogi Zamawiającego. Była to załoga, która docelowo będzie korzystała i użytkowała ten statek: kapitanowie, obsługa maszynowa, starsi mechanicy i marynarze – dodał kierownik projektu.
Przypomnijmy, że kontrakt został podpisany pod koniec kwietnia 2021 roku.
Statek został zbudowany na bazie serii holowników przekazanych już Marynarce Wojennej w 2021 roku, dlatego w tym wypadku proces projektowania był dużo prostszy i mniej skomplikowany. Mogliśmy skrócić czas budowy do aranżacji pomieszczeń, które oczywiście są inne, niż na holownikach, natomiast kadłub jest dokładnie ten sam.
Strażak-28 to statek pożarniczy posiadający funkcję holownika, ale jest dużo mocniejszą jednostką – spuentował Krzysztof Radzikowski.
Strażak-28 to nowoczesna jednostka pożarnicza o długości 29,2 m, szerokości 10,47 m, z uciągiem na palu 45 t, wyposażona w dwie pompy FiFi o mocy 2700 m3/h każda. Będzie wykonywać m.in. działania związane z ochroną przeciwpożarową przy przeładunkach, transporcie materiałów niebezpiecznych przez zbiornikowce przewożące gazy i ciecze łatwopalne, wymagające asyst jednostki pożarowej oraz zadań związanych z ratownictwem i bezpieczeństwem pracy portu. Ponieważ, poza funkcjonalnością statku pożarniczego, będzie on spełniać także funkcje holownicze, uzyska klasę lodową L2.
AL
Fot.: Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl