W pełni elektryczny "statek ekspresowy" (hurtigbåt) Medstraum, który wkrótce będzie wprowadzony do eksploatacji na trasie dojazdów pracowniczych między Stavanger, Byøyene i Hommersåk w Rogaland, został wczoraj ogłoszony "statkiem roku" (Ship of The Year). Tytuł ten, ze stosowną nagrodą, przyznaje norweski, fachowy magazyn morski "Skipsrevyen".
Nagroda została przyznana we wtorek po południu - podczas targów SMM w Hamburgu, na terenie "pawilonu norweskiego". Wręczono ją przedstawicielom stoczni Fjellstrand Verft, która zaprojektowała i zbudowała statek - szybki katamaran oraz armatora zwycięskiej jednostki - firmy Kolumbus.
Norweski tytuł "Ship of the Year 2022" trafił do twórców i operatorów statku, który nie tylko zawiera wiele innowacji technicznych, ale ma również duży potencjał transferu rozwiązań technicznych na inne statki swojego rodzaju, jak również w sektorze morskim w ogóle.
Projekt jest wspierany poprzez program UE H2020, pokrywający m.in. koszty związane z badaniami i rozwojem.
"Czytelnicy i jury Skipsrevyen uhonorowali przedsiębiorstwo żeglugowe, stocznię i projekt, które wyznaczają nowy standard w zakresie "zielonej zmiany". W ostatnich latach układy napędowe nowych statków są coraz bardziej zintegrowane z technologią, która prowadzi do zmniejszenia zużycia paliw kopalnych, a tym samym do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych. Tegoroczny zwycięzca dołącza do tego grona" - powiedział przewodniczący jury Gustav Erik Blaalid, wydawca i redaktor "Skipsrevyen".
Po raz pierwszy w historii całkowicie elektrycznemu komercyjnemu (nie eksperymentalnemu) statkowi udało się przekroczyć magiczną granicę 23 węzłów prędkości, która jest potrzebna do tego, aby można było go klasyfikować jako jednostka szybką (high speed craft). W tym przypadku udało się to nawet z dużym marginesem. Podczas prób morskich statek osiągnął prędkość 27 węzłów.
"Nawet jeśli Medstraum wejdzie do eksploatacji na naszej najmniej energochłonnej trasie, zmniejszymy emisję o równowartość emisji z około 60 autobusów przez rok. Oznacza to 1500 ton CO2" - mówi kierownik projektu Mikal Dahle z firmy Kolumbus / Norled.
Kierownik sprzedaży w firmie Fjellstrand Verft, Edmund Tolo, przyznaje, że budowa nowego statku była zarówno wyzwaniem, jak i okazją do nauki i nabywania nowych kompetencji, ponieważ nigdy wcześniej tego nie robiono.
"Statki ekspresowe wymagają dużo energii, dlatego ważne było, aby Medstraum był zarówno lżejszy, jak i znacznie bardziej wydajny, niż inne szybkie promy na rynku. Udało się nam to osiągnąć i sprawia, że jesteśmy dumni i szczęśliwi" - mówi Tolo.
Fjellstrand to stocznia, która zbudowała również pierwszy na świecie prom elektryczny, Ampere, jeszcze w 2015 roku. Był to początek elektrycznej rewolucji promowej w Norwegii, a siedem lat później na wodach norweskich pływa około 70 bezemisyjnych promów. Ampere został również uznany za norweski "Ship of The Year" w 2014 roku.
PBS, rel
Fot.: Skipsrevyen
Medstraum - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9917139
państwo bandery - Norwegia
armator zarejestrowany - Kolumbus AS, Norwegia
operator, armator zarządzający, zarząd techniczny - Norled AS, Norwegia
stocznia - Fjellstrand Verft (Fjellstrand AS - Omastrand), Norwegia
projekt - Fjellstrand Verft / Einar Hareide
stoczniowy numer budowy - 1700
przekazanie przez stocznię - 14.07.2022
wodowanie - 05.05.2022
położenie stępki - 09.06.2021
rozpoczęcie budowy - 10.05.2021
zamówienie - 20.07.2020
długość całkowita - 30,40 m
długość między pionami - 28,694 m
szerokość maksymalna - 9,30 m
szerokość konstrukcyjna - 9,00 m
zanurzenie - 1,43 m
wysokość boczna - 2,80 m
tonaż pojemnościowy brutto - 228 (według innych źródeł - 260)
tonaż pojemnościowy netto - 75
konstrukcja kadłuba - aluminiowa
miejsca dla pasażerów - 150
prędkość eksploatacyjna - 23 węzły
ster strumieniowy - 1 × dziobowy
układ napędowy - Wärtsilä
silniki elektryczne napędu głównego - Sleipner Motor
urządzenia sterowe - Servogear
wyposażenie nawigacyjne i komunikacyjne - Furuno, Simrad, Sailor, Ocean Electronics
wyposażenie przeciwpożarowe - Novec; Alf Lea & Co
środki ratunkowe - Survitec
bateria akumulatorów - 1,5 MWh; Corvus
fotele dla pasażerów - Modell Møbler AS
klasyfikacja - Det Norske Veritas
notacja klasy - (+) 1A HSLC Passenger craft Battery (Power) E0 Shore power R5 (nor)
Medstraum w skrócie:
- statek z napędem w pełni elektrycznym
- zmniejsza emisje CO2 o 1500 ton/rok
- jeśli technologia z tegorocznego zwycięzcy w konkursie na norweski "statek roku" zostanie przeniesiona na wszystkie podobne statki w Norwegii, emisje zostałyby zmniejszona o 500 000 ton/rok
- Medstraum jest pierwszym na świecie tego typu statkiem (szybkim promem o napędzie całkowicie elektrycznym)
- pasażerski katamaran charakteryzuje się wysoką sprawnością napędową - 80 %
- baterie rozmieszczono na statku zgodnie z nowymi, bardziej rygorystycznymi zasadami bezpieczeństwa
- statek cechuje zoptymalizowany kształt kadłuba
- na szybkim promie pasażerskim Medstraum zredukowano masy we wszystkich rejonach konstrukcji
- przewidziano dla statku długi czas eksploatacji
- cena kontraktowa za budowę podobnych statków ma być o 25 % niższa, niż w przypadku prototypu.