Stocznie, Statki

Burty Salish Heron, promu pasażersko-samochodowego zbudowanego w stoczni Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku i przekazanego BC Ferries w grudniu ubiegłego roku, przyozdobiono już kolorowymi czaplami autorstwa Maynard Johnny Jr. Artysta po raz pierwszy zobaczył je na żywo. "Moja czapla rozpoczęła się od szkicu o wymiarach sześć na dwa cale, to niesamowite uczucie - zobaczyć ją w tak wielkiej skali" – przyznał Maynard Johnny Jr.

Skrzydła, ogon i dziób czapli namalowanej na promie BC Ferries są wielkości siedmiopiętrowego budynku położonego na boku i odtworzonego wokół rozległego kadłuba statku. Malowidło wywarło ogromne wrażenie na artyście, ale nie tylko - w prywatnym pokazie w Richmond (Kanada, Kolumbia Brytyjska), przed rozpoczęciem pierwszych rejsów jednostki wiosną br., towarzyszyła mu rodzina.

Mam nadzieję, że moja córka i wnuki, kiedy zobaczą Salish Heron, będą wiedziały, że można osiągnąć coś wyjątkowego i spełnić swoje marzenia, jeśli tylko się tego bardzo chce - dodaje Maynard Johnny Jr.

Czas, cierpliwość i energia, jakie poświęcił Johnny Jr. na opanowaniu projektu, wyróżniły go spośród 36 innych rdzennych artystów, którzy walczyli o możliwość stworzenia dzieła Salish Heron.

Maynard Johnny Jr. zainspirował się czaplami, które żyją na całym zachodnim wybrzeżu. Tradycyjnie ptaki te były przewodnikami do miejsc, gdzie było dużo ryb, więc Johnny Jr. użył swojego charakterystycznego stylu, aby stworzyć coś, co uhonoruje społeczeństwo Indian zamieszkujących Kolumbię Brytyjską (Coast Salish, Saliszowie Nadmorscy).

Chodzi o to, aby wysłać wiadomość do mieszkańców Kolumbii Brytyjskiej, Kanady i świata, że rdzenni mieszkańcy są tu od niepamiętnych czasów - mówi Johnny Jr.

Salish Heron opuścił stocznię Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku 22 grudnia 2021 r., przepływając w drodze do kanadyjskiej destynacji dystans ponad 10 400 mil morskich. Trasa podróży wiodła przez Ocean Atlantycki, Kanał Panamski i wzdłuż zachodniego wybrzeże Pacyfiku w Ameryce Północnej do Victoria's Ogden Point. Już niebawem będzie obsługiwał południowe Wyspy Zatoki Południowej (Southern Gulf Islands) w kanadyjskiej prowincji British Columbia.

Przypomnijmy, że Remontowa Shipbulding SA przekazała w latach 2016-2017 jednostki: Salish Orca, Salish Eagle i Salish Raven, których burty także zostały przyozdobione rdzenną sztuką.

Były to pierwsze promy we flocie BC Ferries z napędem na LNG i jedne z pierwszych z tego typu paliwem w Ameryce Północnej. Dzięki innowacyjnemu napędowi statki te emitują do 25 proc. dwutlenku węgla, ponad 85 proc. tlenków siarki, 50 proc. tlenków azotu i 99 proc. cząstek stałych mniej w porównaniu do napędu opartego na konwencjonalnym paliwie żeglugowym.

To jedne z najbardziej innowacyjnych promów na świecie w tej klasie, w całości zaprojektowane przez biuro Remontowa Marine Design & Consulting i zbudowane z licznym udziałem firm z grupy Remontowa Holding. Promy te mogą być bunkrowane bezpośrednio z kołowej autocysterny LNG, która w tym celu wjeżdża na zamknięty pokład wewnętrzny statku, co umożliwia wykonywanie tej operacji na przystaniach nieposiadających lądowej infrastruktury do magazynowania i bunkrowania błękitnym paliwem.

AL, rel (BC Ferries) 

Fot.: BC Ferries

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter