Dar Młodzieży - statek szkolny Uniwersytetu Morskiego w Gdyni zacumował dziś w godzinach popołudniowych przy nabrzeżu Zdobywćow Kołobrzegu Gdańskiej Stoczni Remontowej SA. Określany mianem jednego z najpiękniejszych żaglowców na świecie przejdzie remont związany m.in. z wymianą olinowania.
W okresie jesienno-zimowym trwa tzw. martwy sezon dla żaglowca, który wykorzystuje się na remonty, przeglądy maszyn i urządzeń. „Białą Damę”, „Księżniczkę Oceanów” i „Piękną Polkę”, bo tak mówi się o Darze Młodzieży remontowano już w stoczni z grupy Remontowa Holding niejednokrotnie: w 2008, 2009, 2010, 2011 i 2013 roku.
Jak poinformowała nas dr Agnieszka Czarnecka, kierownik biura prasowego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, który jest armatorem żaglowca, prace remontowe będą prowadzone zgodnie z wytycznymi i pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków. Zakres remontu obejmuje prace na masztach i rejach oraz wymianę takielunku, olinowania. Remont zaplanowany został do końca stycznia.
Dar Młodzieży został zaprojektowany przez inżyniera Zygmunta Chorenia i zbudowany w Stoczni Gdańskiej. Kadłub jednostki spłynął na wodę w listopadzie 1981 roku, a uroczyste podniesienie bandery odbyło się rok później, w lipcu 1982 roku.
Jednostka jest trzymasztową fregatą dysponującą 26 żaglami o powierzchni 3137,5 m kw. Napęd stanowią dwa silniki pomocnicze o mocy po 750 KM. Długość całkowita żaglowca wynosi 108,8 m wraz z bukszprytem, szerokość - 14 m, zanurzenie maksymalne - 7 m, wysokość trzech masztów – 49,5 m, 49,5 m, 46,5 m. Statek dysponuje 150 miejscami dla praktykantów, natomiast załoga liczy 44 osoby. Ponadto mogą być zaokrętowani pracownicy dydaktyczni, żeglarze i goście.
Armatorem żaglowca jest Uniwersytet Morski w Gdyni, uczelnia kształcąca m.in. oficerów nawigatorów, mechaników, elektryków, a także wykwalifikowane kadry w zakresie obsługi portów i floty. Na Darze Młodzieży szkoleni są przede wszystkim studenci nawigatorzy.
W latach 1986-1987 Dar Młodzieży okrążył Ziemię drogą wokół przylądka Horn. W 1992 roku uświetnił 500 rocznicę odkrycia Ameryki rejsem do USA. Wielokrotnie brał udział w regatach Tall Ships Races.
Pod koniec marca 2019 roku zakończył rejs dookoła świata. W trakcie trwającej 10 miesięcy podróży odwiedził 23 porty w kilkunastu państwach świata. Trasa wiodła m.in. przez Tallin, Kopenhagę, Stavanger, Bremerhaven, Bordeaux, Teneryfę, Dakar, Kapsztad, Mauritius, Dżakartę, Singapur, Szanghaj, Osakę, San Francisco, Los Angeles, Acapulco, Miami, Ponta Delgada i Londyn. Rejs zorganizowano dla uczczenia setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.
AL
Fot.: Sławomir Lewandowski, Maciej Bielesz / PortalMorski.pl
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.