We wtorek, 26 października w stoczni Crist SA rozpoczęto oficjalne cięcie stali pod budowę w pełni wyposażonego, wielofunkcyjnego pontonu, wraz z zanurzalnym narzędziem zasypowym, który posłuży do budowy podwodnego tunelu stanowiącego stałe połączenie cieśniny Bełt Fehmarn, między portami Puttgarden w Niemczech a Rødbyhavn na Lolland w Danii.
Jak informowaliśmy we wrześniu br. stocznia Crist SA zawarła umowę na budowę jednostki specjalistycznej z konsorcjum FLC (Femern Link Contractors) odpowiedzialnym za projekt i budowę kesonowego tunelu zatapianego, który zapewni stałe połączenie w cieśninie Fehmarnbelt.
Połączenie będzie składać się z autostrady i linii kolejowej w 18-kilometrowym tunelu, który umożliwi szybsze podróżowanie między Skandynawią a Europą, między portami Puttgarden w Niemczech i Rødbyhavn na wyspie Lolland w Danii. Połączenie tunelem umożliwi podróż pociągiem między Hamburgiem a Kopenhagą w czasie poniżej trzech godzin (obecnie cztery i pół godziny).
Crist zbuduje w pełni wyposażoną jednostkę (barkę) wielozadaniową (MPP - multipurpose) wyposażoną również w zatapialne urządzenie do zrzutu (tzw. SDT, wybudowane także przez Crist), które posłuży do równomiernego układania żwiru na dnie morskim pod elementy tunelu zatapialnego (zatapiane kesony).
W ramach projektu, stocznia będzie współpracowała z lokalnym, partnerskim biurem projektowym StoGda, które odpowiedzialne jest za opracowanie projektu technicznego oraz projekt roboczy.
Jednostka będzie miała kadłub o długości 130,2 m (całkowita długość: 149 m, łącznie z pasami transmisyjnymi). Całkowita szerokość wyniesie 48 m. Pomieści do 19 osób, będzie posiadała dwie komory żwirowe, każda do 7000 ton żwiru.
Więcej na temat tego projektu można przeczytać we wcześniejszej publikacji. Link poniżej.
Czytaj także:
rel (Crist SA)