MSR Gryfia pochwaliła się komentarzem norweskiej premier Erny Solberg, w którym przywołała ona statek z systemem napędowym przebudowanym w szczecińskiej stoczni z tradycyjnego dieselowskiego na hybrydowy, jako przykład nowej, perspektywicznej technologii sprzyjającej ochronie środowiska.
Miało to miejsce 3 września w porcie Oslo, kiedy to Erna Solberg odwiedziła statek towarowy Hagland Captain, jeden z pierwszych na świecie statków towarowych, który został przebudowany z zasilania olejem napędowym na hybrydowy system akumulatorowy.
Przebudowa masowca jest efektem współpracy pomiędzy armatorem Hagland Shipping i jego klientem - NOAH i pozwoli na zmniejszenie emisji NOX o 90 proc., co odpowiada łącznej emisji 84 000 samochodów osobowych, a zużycie oleju napędowego i emisja CO2 zostaną zredukowane nawet o 20 procent. W porównaniu ze starszymi statkami, które mają być już wycofywane z eksploatacji, "hybryda bateryjna" emituje do 40 procent mniej CO2.
Stowarzyszenie Armatorów Norweskich (Norges Rederiforbund - NR), które o tym poinformowało na swojej witrynie internetowej, nie wspomniało niestety nawet o tym, że modernizacja statku została przeprowadzona w Polsce, czy w ogóle poza granicami Norwegii, ani o stoczni MSR Gryfia.
To nie pierwszy przypadek w Norwegii, w którym przemilcza się udział firm zagranicznych w realizacji ciekawych projektów. Zamiast tego w informacji NR podkreślono rolę "norweskiej technologii". W tekście wskazano, że przebudowie wykorzystano norweską wiedzę i norweską technologię. Wärtsilä ze Stord i Los elektro z Bømlo dostarczyły technologię, a projekt otrzymał wsparcie z norweskiego funduszu NOX.
Mini-masowiec Hagland Captain został przekształcony w hybrydę typu plug-in z baterią akumulatorów o pojemności 1000 kWh, z których korzysta się podczas wejścia i wyjścia z portu. Na postoju w porcie, przy rozładunku i załadunku, statek działa w pełni elektrycznie (bez użycia zespołów prądotwórczych z silnikami wysokoprężnymi). Oprócz technologii akumulatorowej, statek jest gotowy do wykorzystania paliw alternatywnych w celu dalszej redukcji emisji CO2.
Na świecie jest około 5000 statków w tym segmencie, a ten jest pierwszym takim z nich i stał się wzorem dla późniejszych nowych budów z hybrydowym, bateryjnym systemem napędowym. Bycie pierwszym było wymagające zarówno pod względem technicznym, jak i finansowym, ale kiedy statek jest już eksploatowany, a technologia działa, mamy wszelkie powody do świętowania - mówi dyrektor operacyjny Hagland Shipping Øivind W. Aanensen.
Członkowie Stowarzyszenia Armatorów Norweskich przyjęli ambitną strategię klimatyczną i zobowiązali się do osiągnięcia celu, jakim jest stworzenie neutralnej klimatycznie floty do 2050 roku. Harald Solberg, dyrektor generalny NR, twierdzi, że przebudowa istniejących statków i stopniowe wprowadzanie nowych ekologicznych technologii jest właściwym sposobem pracy branży nad osiągnięciem do założonych celów.
Praca nad zmniejszeniem emisji z żeglugi jest długoterminowa i musi odbywać się w ścisłej współpracy z klientami i źródłami finansowania. Fakt, że Hagland i NOAH połączyły siły w celu przebudowy statku towarowego z diesla na hybrydowy statek akumulatorowy, jest dobrym przykładem tego, jak emisje są stopniowo zmniejszane również na istniejących statkach i stanowi kluczowy krok na drodze do floty bezemisyjnej do 2050 r. - dodał Solberg.
To pierwszy na świecie masowiec hybrydowy typu plug-in i jest doskonałym przykładem nowej technologii, która jest potrzebna, dopóki nie znajdziemy innych rozwiązań zeroemisyjnych – powiedziała, cytowana przerz NR, premier Erna Solberg, gdy w ostatni piątek odwiedziła statek w porcie w Oslo.
Hybrydowy statek będzie teraz transportował dla NOAH masy z projektów budowlanych i odpady nieorganiczne z przemysłu do Langøya w pobliżu Holmestrand, gdzie masy są ponownie wykorzystywane w rekultywacji dawnych kamieniołomów wapienia.
Hagland Captain (nr IMO 9521356) to masowiec o tonażu pojemnościowym brutto 2984 i nośności 4699 ton zbudowany w 2012 roku w Indiach, należący do armatora Hagland Shipping AS z Haugesund uprawiającego żeglugę bliskiego zasięgu.
Statek przebywał w stoczni MSR Gryfia na remoncie i modernizacji od 5 października 2020 roku do 6 sierpnia roku bieżącego.
PBS, rel (Norges Rederiforbund)
Fot.: MSR Gryfia
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.