W poniedziałek, 30 sierpnia, w stoczni Ulsan południowokoreańskiej grupy Hyundai Heavy Industries miało miejsce formalne rozpoczęcie budowy pierwszego z wyczarterowanych przez PGNiG gazowca LNG, zamówionego przez norweskiego armatora Knutsen OAS Shipping AS czyli pierwsze cięcie stali na budowę jednostki o stoczniowym symbolu budowy 3243.
Przypomnijmy, że o zawarciu umowy czarterowej na pierwsze dwa gazowce (w tym jednostkę, której budowę właśnie rozpoczęto) PGNiG poinformował na początku listopada 2020 r. (statek został zamówiony przez Knutsena w październiku). Natomiast pod koniec lipca tego roku poinformowano o wyczarterowaniu kolejnych dwóch jednostek. Ponadto, około połowy sierpnia tego roku pojawiły się w środowisku brokerskim nieoficjalne informacje o poszukiwaniu przez PGNiG piątej jednostki do wynajęcia.
Czytaj także:
Grupa PGNiG wynajmie statki do transportu LNG z USA
Szerzej o technicznej stronie pierwszych statków wyczarterowanych przez PGNiG od Knutsen OAS Shipping pisaliśmy w naszej wcześniejszych publikacjach.
Czytaj także:
Takie będą pierwsze gazowce LNG czarterowane przez PGNiG [VIDEO]
Ruszyły zakupy na budowę gazowców czarterowanych przez PGNiG od Knutsen OAS Shipping
Jednostka stanowiąca pierwszy kamień milowy budowy floty gazowców PGNiG, o stoczniowym numerze budowy 3243 i numerze IMO 9922976, klasyfikowana przez Lloyd's Register, charakteryzować się będzie pojemnością brutto 114 000, nośnością 92 323 t i ładownością 170 520 m³ płynnego gazu w czterech zbiornikach obsługiwanych przez osiem pomp ładunkowych o wydajności 1850 m³/h.
Dwuśrubowy statek wyposażony będzie w dwa silniki główne Wärtsilä 5X72DF o łącznej mocy MCR 24 224 kW (32 934 KM) pozwalające osiągać mu prędkość eksploatacyjną 19 węzłów.
Statek nosić będzie najprawdopodobniej banderę drugiego rejestru norweskiego (NIS).
Piotr B. Stareńczak
Fot.: Hyundai Heavy Industries