Norweska stocznia Vaagland Båtbyggeri AS podpisała 24 czerwca 2021 r. kontrakt z uniwersytetem UiT The Arctic University of Norway z Tromsø na budowę i dostawę nowego statku badawczego. Będzie to jednostka o stoczniowym symbol budowy 161. Statek powstanie częściowo w Polsce.
Statek, zaprojektowany przez Skipskompetanse z Måløy ma mieć długość całkowitą 26,4 m i szerokość 10 m i wyposażony ma być do pobierania próbek fauny dennej oraz w osprzęt do badawczych połowów włokiem ryb i skorupiaków. Przewidziano laboratorium pokładowe do użycia głównie w celach dydaktycznych.
Nowy przybrzeżny statek naukowo-badawczy będzie wykorzystywany głównie w nauczaniu i badaniach w zakresie nauk o Ziemi, biologii, technologii narzędzi połowowych i nawigacji na akwenach przybrzeżnych.
Ponadto będzie służył potrzebom uniwerstetu UiT w zakresie monitorowania i obsługi stacji badawczych podczas zbierania danych o środowisku morskim oraz do materiałów dydaktycznych. Statek został również przystosowany do testowania nowych technologii dla pozyskiwania danych badawczych, zanim zaawansowany i kosztowny sprzęt zostanie wysłany w odległe rejony morskie większymi statkami oceanicznymi i przystosowanymi do żeglugi w lodach.
Częściowo wyposażona jednostka zostanie zbudowana przez stocznię Montex Shipyard Sp. z o.o. w Gdańsku i przekazana głównemu kontraktującemu i stoczni wyposażającej - Vaagland Båtbyggeri AS.
PBS, rel (Skipskompetanse)
Rys.: Skipskompetanse
Statek naukowo-badawczy Vaagland 161
nr IMO - 9944431
typ statku - fishery research vessel (statek badawczy rybołówstwa)
państwo bandery - Norwegia
armator - UiT The Arctic university of Norway, Tromsø
stocznia (główny kontraktujący) - Vaagland Batbyggeri AS, Norwegia
stocznia (częściowo wyposażony kadłub) - Montex Shipyard Sp. z o.o., Gdańsk
stoczniowy symbol budowy - 161
rok przekazania do eksploatacji - 2022
długość całkowita - 26,42 m
długość między pionami - 23,96 m
szerokość konstrukcyjna - 10,00 m
zanurzenie - 3,80 m
wysokość boczna - 4,00 m
nośność - 102 t
tonaż pojemnościowy brutto - 499
tonaż pojemnościowy netto - 137
skompensowana pojemność brutto - 1976
napęd - jednośrubowy
moc napędu głównego - MCR 1030 kW (1400 KM), CSR 875 kW (1190 KM)
silnik napędu głównego - 1 × Cummins QSK38-M, 4-suwowy, w układzie V, 12-cylindrowy
klasyfikacja - DNV