W piątek, 28 sierpnia w Damen Shipyards Cape Town (DSCT) odbyło się uroczyste położenie stępki pod budowę drugiego z serii trzech przybrzeżnych wielozadaniowych statków patrolowych (Multi-Mission Inshore Patrol Vessels, MMIPV) budowanych dla marynarki wojennej Republiki Południowej Afryki.
Uroczystość przebiegała z zachowaniem rygorów sanitarnych nałożonych w toku walki z pandemią koronawirusa. Zminimalizowano do minimum ilość zaproszonych gości, a pozostałym, za pomocą cyfrowego zaplecza konferencyjnego, umożliwiono uczestnictwo zdalne.
Celem projektu jest rozwój bezpieczeństwa morskiego, czyli zapewnienie szybkiego i efektywnego kosztowo reagowania na zagrożenia morskie, takie jak piractwo i nielegalne połowy.
Morze ma dużą wartość dla Południowej Afryki i jej gospodarki – powiedziała Sefale Montsi, członek zarządu DSCT. – Jestem dumna, że mogę uczestniczyć w projekcie, który ochroni nasze granice i zasoby.
Jednostki dostosowane są do specyficznych wymagań Marynarki Wojennej RPA i posiadają kształt kadłuba Damen Sea Axe Bow, zapewniający bezpieczną i komfortową pracę na wzburzonym morzu (dziób Sea Axe łatwiej wchodzi w fale, zamiast w nie uderzać).
Dobrze zarządzany sektor morski jest kluczem do ożywienia gospodarczego kraju po pandemii... Walka z Covid-19 stawia przed RPA nowe dylematy, oprócz istniejących wyzwań związanych z nadzorowaniem jednej z największych stref morskich w Afryce. Chciałbym pogratulować wszystkim pracownikom zaangażowanym w produkcję MMIPV w DSCT, że są w stanie utrzymać harmonogram budowy w bardzo trudnych warunkach. Państwa zaangażowanie na rzecz doskonałości jest godne pochwały. Mogę z ufnością powiedzieć mieszkańcom RPA, że wybraliśmy dobrego partnera, który sprawi, że ten projekt zakończy się sukcesem – powiedział szef kierownictwa Marynarki Wojennej, wiceadmirał Mosiwa Hlongwane.
Ceremonia położenia stępki jest tradycją morską sięgającą czasów statków drewnianych. Mówi się, że przynosi szczęście jednostce w czasie jej budowy, a także kapitanowi i załodze podczas pracy na niej. Tradycja polega na umieszczeniu nowo wybitej monety pod stępką i przyspawaniu jej. Ta, dla nowo budowanej jednostki, była medalem upamiętniającym zdobycie Pokojowej Nagrody Nobla prezydenta Nelsona Mandeli w 1993 roku. Do tego zadania zaproszono Jenny-Lee Fortuin praktykantkę Centrum Kształcenia Praktykantów DSCT, instytucji powołanej przez stocznię w celu wypełnienia luki w zakresie umiejętności w RPA i zapewnienia możliwości zatrudnienia lokalnym uczniom.
Awers monety został zaprojektowany przez brytyjską artystkę Avril Vaughan, a rewers przez Danutę Haremską, urodzoną w Polsce norweską artystkę, profesor nadzwyczajną w Oslo Academy of the Arts.
AL, rel (Damen Shipyards Group)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.