Niemiecka spółka Hamann AG dostarczy systemy ściekowe dla trzech nowych amerykańskich statków badawczych typu Regional Class Research Vessels (RCRV), budowanych obecnie w stoczni Gulf Island Shipyards w Houma, Luizjana, USA.
60-metrowe statki typu Regional Class Research Vessels (RCRV), jako własność floty akademickiej USA, eksploatowane będą w ramach badań wód przybrzeżnych. Z ich możliwości korzystać będą mogli naukowcy w zakresie finansowanych badań i programów edukacyjnych.
Projekt i budowa statku finansowana jest z funduszy National Science Foundation, amerykańskiej agencji rządowej, która w 2013 roku została wybrana jako wiodący urząd finansowania i koordynacji tego projektu. Za projekt odpowiada firma The Glosten Associates z siedzibą w Seattle, we współpracy z Oregon State University.
Statki zapewniają zakwaterowanie i miejsce pracy dla maksymalnie szesnastu naukowców i są obsługiwane przez trzynastoosobową załogę. Spełniają wymagania w zakresie ochrony środowiska i charakteryzują się możliwie najniższą emisja hałasu. Jednostki mają również kilka rozwiązań, które pozytywnie wpłyną na rzecz ochrony środowiska, jak m.in.: zoptymalizowany kształt kadłuba. Działania statku badawczego możliwe będą także w warunkach o wysokim zalodzeniu.
Pierwszy z trzech statków badawczych, RCRV Taani 1, zostanie zwodowany w tym roku i trafi do University-Oceanographic Laboratory System (UNOLS). To grupa instytucji akademickich i National Laboratories zorganizowanych w Stanach Zjednoczonych w celu koordynacji wykorzystania statków badawczych do badań oceanów finansowanych ze środków federalnych.
Według Hamanna, systemy zarządzania ściekami na pokładach statków są przeznaczone do oczyszczania czarnej wody z toalet i szarej wody z pryszniców, umywalek, zlewów kuchennych i pralni, i mogą przetwarzać 6000 litrów ścieków dziennie.
Jak wyjaśniono, technologia DAF (Dissolved Air Flotation) firmy Hamman stosowana w tych oczyszczalniach nie wymaga stosowania żadnych filtrów ani membran, dzięki czemu jest mało wymagająca i niezawodna. Nawet silne wahania ilości ścieków do oczyszczenia, spowodowane zmienną liczbą osób na pokładzie, nie stanowią problemu dla tych instalacji.
AL, z mediów, rel (Hamann AG)