W południowokoreańskiej stoczni Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) 23 kwietnia odbyła się uroczystość nadania imienia HMM Algeciras nowemu, rekordowemu pojemnikowcowi. Kontenerowiec o ładowności ok. 24 000 TEU to - jak informuje armator - największa tego typu jednostka na świecie.
W uroczystości wziął udział m.in. prezedent Korei Południowej Mun Jae-in.
HMM Algeciras (dł.: 399,9 m; szer. 61 m) jest pierwszym z dwunastu statków tej pojemności, które mają być kolejno dostarczane do września 2020 roku.
Jeden ze statków z serii kontenerowców, określanych przez armatora i stocznię jako największe w świecie, będzie nosił imię HMM Gdańsk. Jest on już zwodowany i planowo powinien być przekazany do eksploatacji w połowie tego roku.
We wrześniu 2018 roku HMM podpisał kontakt na budowę dwudziestu, ekologicznych kontenerowców z trzema stoczniami: wspomnianą DSME, HHI (Hyunday Heavy Industries) i SHI (Samsung Heavy Indystries). DSME i SHI budują odpowiednio siedem i pięć kontenerowców o pojemności 24 000 TEU, zaś HHI buduje pozostałych osiem jednostek o pojemności 16 000 TEU, które mają być dostarczone po drugim kwartale 2021 roku.
HMM Algeciras legitymuje się ładownością 23 964 TEU i jest obecnie pod tym względem największym kontenerowcem świata.
Może się jednak zdarzyć, że zostanie szybko zdetronizowany. Do niedawna jego oficjalna, deklarowana ładowność wynosiła 23 000 TEU. Podobnie może być z "następnymi w kolejce" do tytułu kontenerowca o największej ładowności.
Statki z serii zapoczątkowanej przez HMM Algeciras mogą być (zanim cała ta seria zostanie wprowadzona do eksploatacji) teoretycznie zepchnięte na drugą pozycję np. przez statki z serii, do której należy wspomniany już CMA CGM Jacques Saade, którego ładowność deklarowana jest obecnie na poziomie 23 112 TEU.
Wśród budowanych obecnie są przynajmniej trzy rózne typy (projekty / serie) statków o deklarowanej ładowności ponad 23 000 TEU, z tym, że dwa z nich zostały zamówione relatywnie niedawno i mają stosunkowo odległe terminy przekazania armatorom (np. w 2022 r.).
Pozostaje nam mieć nadzieję, że wśród przekazywanych wkrótce pojemnikowców nie będzie jednak takich, dla których ukrywana jest teraz prawdziwa ładowność, która nagle "skoczy" przy okazji wprowadzania do eksploatacji przez armatora, albo że większy pod względem liczby dostępnych slotów kontenerowych (czyli pod względem ładowności) pojawi się w światowej flocie na tyle późno, by HMM Gdansk mógł się cieszyć przynależnością do serii "największych kontenerowców świata" przynajmniej przez kilka tygodni czy miesięcy... ;-)
HMM planuje zwiększyć swoje możliwości w zakresie ochrony środowiska. Nowo budowane statki wyposażone będą w tzw. scrubbery (inaczej płuczki spalin), systemy, które ograniczają emisję związków siarki do atmosfery. Zoptymalizowana konstrukcja kadłuba i wysoko wydajny silnik mają również poprawić efektywność energetyczną i zmniejszyć emisję dwutlenku węgla.
W dziewiczą komercyjną podróż (czyli z pierwszą z ładunkiem) statek wyruszył 26 kwietnia z portu Qingdao w prowincji Shandong po załadunku w terminalu Qingdao Port Qianwan Phase III Container Terminal. W Azji odwiedzi jeszcze takie porty, jak Busan, Ningbo i Shanghai zanim wyruszy w drogę do Europy, gdzie zawinie m.in. do Rotterdamu i Hamburga.
AL, PBS, rel (HMM)
Pod tekstem na pierwszym zdjęciu HMM Gdansk w trakcie wyposażania w stoczni. Na pozostałych zdjęciach - HMM Algeciras.
Czwarta jednostka z Daewoo to HMM GDANSK IMO 9868326.
Kontenerowce z Daewoo i Samsunga wyraznie różnia się nadbudówkami.
Pierwszy z Samsunga nazywa się HMM Oslo IMO 9868326. W grupie producentów tego tonażu są też chińskie
stocznie Jiangnan oraz Hudong. Evergreen otrzyma z Chin 4 sztuki po 23888 TEU, Samsung dostarczy 6 x 23764 TEU.
CMA CMG odbierze 4 x 23112 TEU. Jednostki są budowane na podobnych kadłubach,ale armator zdecydował
o zwiększeniu pojemności zbiorników kosztem ilości przewożonych kontenerów.
Wcześniej CMA CMG zbudował 3 jed 20600 TEU na Filipinach,teraz współpracuje z Chinczykami.
Stocznia Gdynia projekty: 8276/1 i 8276/2 :
4546 TEU 291.7x 32.2 x 21.8
Po długosci też nie były małe....
teraz Polska wstaje z kolan...... ,
elyta prawdziwych i nie wykletch date poPIS
To cała Polska właśnie...
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.