We wtorek, 25 lutego br., w Porcie Wojennym w Świnoujściu uroczyście podniesiono banderę na holowniku H-11 Bolko. To pierwszy z serii sześciu holowników budowanych dla polskiej Marynarki Wojennej w stoczni Remontowa Shipbuilding SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding.
Tym samym H-11 został oficjalnie wcielony do 12. Dywizjonu Trałowców wchodzącego w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Matką chrzestną jest Honorata Hyżyk, dyrektor szkoły podstawowej nr 2 im. Obrońców Polskiego Morza z Leszna.
Holownik nowej generacji
Jak mówi pierwszy dowódca jednostki, mł. chor. mar. Rafał Prokopiuk, Bolko, to holownik zupełnie innej generacji. Wśród wielu parametrów wyróżnia go zwłaszcza napęd, składający się z dwóch silników wysokoprężnych, z których każdy ma 1193 kW mocy. Za pośrednictwem dwóch linii wałów i przekładni kątowych napędzają one śruby w dyszach dwóch pędników azymutalnych.
Dzięki pędnikom H-11 zyskuje na manewrowości. Może wykonać zwrot niemalże w miejscu, płynąć bokiem, po ukosie, może też utrzymywać określoną pozycję bez rzucania kotwicy – mówi mł. chor. mar. Rafał Prokopiuk. - Wszystko to ułatwia pracę w basenach portowych, gdzie miejsca jest przecież stosunkowo niewiele. A jednym z głównych zadań holownika jest asystowanie większym jednostkom podczas cumowania czy wychodzenia na pełne morze. Manewrujący okręt nierzadko trzeba dopchnąć do nabrzeża, albo przeprowadzić przez newralgiczny rejon.
Jak podkreśla dowódca, Bolko będzie holował podczas ćwiczeń tarcze do strzelania i podejmował z wody torpedy. Może też wspierać akcje ratownicze, brać udział w ewakuacji marynarzy z uszkodzonych okrętów czy statków, posłuży do transportu ludzi i towarów.
Program modernizacji sił zbrojnych
Jestem szczęśliwy, że mogę uczestniczyć w podniesieniu polskiej bandery na holowniku H-11 Bolko – mówił podczas uroczystości Piotr Soyka, prezes grupy Remontowa Holding. - Jestem dumny, że Remontowa Holding, największa polska, prywatna grupa stoczniowa realizuje duży program modernizacji polskich sił zbrojnych. Już ponad dwa lata temu przekazaliśmy Marynarce Wojennej niszczyciel min ORP Kormoran – zaprojektowany i zbudowany przez nas najnowocześniejszy okręt tej klasy w NATO. Drugi okręt tej serii – ORP Albatros – jest już w bardzo zaawansowanej fazie wyposażania.
Jak podkreślił, razem z okrętami i holownikami dla Marynarki Wojennej, grupa ta buduje obecnie 18 całkowicie wyposażonych, bardzo nowoczesnych jednostek pływających, w tym 11 dla polskich odbiorców.
Mamy ogromną wiedzę i doświadczenie w projektowaniu i budowie statków i okrętów, którą wykorzystujemy w tworzeniu najlepszych rozwiązań na światowym rynku morskim. Mamy kadrę fachowców, projektantów, inżynierów i stoczniowców, dlatego możemy zbudować dla naszych sił morskich każdy okręt nawodny – od holownika, aż po korwetę. Jesteśmy gotowi do realizacji takich zadań – zadeklarował prezes grupy Remontowa Holding.
Obecnie stocznia Remontowa Shipbuilding, obok dwóch niszczycieli min, buduje jeszcze pięć holowników typu B860 dla Marynarki Wojennej RP. Oprócz H-11 Bolko, do 12. Dywizjonu Trałowców w Świnoujściu trafią jeszcze dwa holowniki – H-12 Semko i H-13 Przemko, natomiast trzy inne: H-1 Gniewko, H-2 Mieszko i H-3 Leszko – będą służyć w 3. Flotylli Okrętów w Gdyni.
Czytaj także:
Gniewko (B860/2) jest po próbach SAT i w tym tygodniu rozpocznie próby zdawczo-odbiorcze. Jego przekazanie planowane jest na pierwszą dekadę marca br. H-2 Mieszko (B860/3) jest w trakcie prób na uwięzi, których zaawansowanie przekroczyło 33 proc. H-12 Semko (B860/4) jest wyposażany – trwa montaż instalacji, systemów, okablowania. Próby na uwięzi mają się odbyć wiosną br., podobnie jak wodowania holowników H-3 Leszko (B860/5) i H-13 Przemko (B860/6).
Zobacz także relację TVP Szczecin: Holownik H-11 Bolko stacjonuje już w świnoujskim Porcie Wojennym
GL
Zdjęcia: st. chor. szt. mar. Marcin Purman/8 Flotylla Obrony Wybrzeża
A to przecież motorówka! Hi-hi-hi
A jeśli chodzi dawną Stocznię Gdańską to sprzedali ją pisowcy (w 2006 roku pierwszy pakiet, a w 2007 roku drugi - większościowy)! Można dodać, że dobił ją niejaki prezes z pisowskiego nadania Andrzej Jaworski.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.