Gdańska Stocznia Remontowa SA z grupy Remontowa Holding remontuje lub przebudowuje obecnie 25 jednostek różnych typów. Stocznia została sklasyfikowana na 6. miejscu w świecie pod względem ilości scrubberów zainstalowanych na statkach.
Wśród remontowanych i przebudowywanych jednostek są m.in.: zbiornikowce, masowce, chemikaliowce, statki rybackie, ro-ro, chłodniowce, a także pięć promów pasażersko - samochodowych.
Trzy statki wyposażane są w systemy oczyszczania wód balastowych. To stosunkowo młoda dziedzina stoczniowych usług, która zaczęła rozwijać się kilka lat po przyjęciu przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), międzynarodowej konwencji w sprawie kontroli i zarządzania wodami balastowymi i osadami ze statków (Ballast Water Management Convention). Stocznia jest jedną z pierwszych firm na europejskim rynku instalacji tych systemów, które zaczęła montować na statkach już w 2007 roku.
Stocznia jest także liderem w zakresie wyposażania statków w systemy odsiarczania spalin, czyli scrubbery, ograniczające emisję tlenków siarki w gazach wylotowych do atmosfery. Obecnie są one instalowane na trzech chemikaliowcach, kontenerowcu kombinowanym/ro-ro i promie pasażersko-samochodowym.
Według zestawienia stoczni wykonujących najwięcej instalacji scrubberów na statkach, opublikowanego niedawno przez brytyjską firmę analityczną Clarksons Research, na 12. czołowych pod tym względem stoczni na świecie Remontowa SA została sklasyfikowana na 6. miejscu, zajmując jednocześnie 2. miejsce wśród stoczni nie-chińskich.
W tym roku do stoczni zawinęły także jednostki z typu tych niecodziennych: ORP Bielik i statek-muzeum Dar Pomorza.
ORP Bielik to okręt podwodny Marynarki Wojennej typu Kobben. Prace w stoczni koncentrują się na kilku najważniejszych systemach okrętowych oraz konserwacji. Z kolei na żaglowcu-muzeum Dar Pomorza przeprowadzane jest m.in.: czyszczenie i malowanie kadłuba, inspekcja części podwodnej, inspekcja nitów na kadłubie, pomiary blach konstrukcyjnych, przegląd śruby napędowej, przegląd i konserwacja olinowania, wymiana blach poszycia, jeśli są zardzewiałe; konserwacja łodzi ratunkowych, a także remont systemu przeciwpożarowego i systemu monitorującego.
AL
Fot.: Marcin Koszałka
Pozdrawiam
handlowych w tym 10 statków polskich. W 1947 roku , 16 października połaczono dwie stocznie Stocznię nr 1 i stocznię nr 2 w przedsiębiorstwo pod nazwą Stocznia Gdańska, 1 lip[ca 1952 roku utworzono Bazę Remontową Ostrów i 7 listopada 1952 roku zmieniono nazwę na Gdańska Stocznia Remontowa. W latach 1945 - 1948 wyremontowano : 1872 statki z czego 40% w stoczni gdańskiej,
45 % w stoczni gdyńskiej i 15 % w stoczni szczecińskiej i Północnej.
Ciekawszym jest CLnD Palatina z już podniesionym pokładem samochodowym,drugi z serii.
Przy Darze Młodzieży stoi pod "parasolem" Bielik, chyba w obawie przed deszczem a nie zdradą tajemnicy wojskowej.
Na uwagę zasługuje Baltic Star 188.6 m,IMO 9765873, jeden z ostatnich chłodniowców, ma ciekawą rufę.
Ta grupa jednostek straciła na rzecz kontenerowców. Zwracam też uwagę na trójkę rosyjskich trawlerów z których dwa to polskie konstrukcje. Przypomnę również, ze czwórka czerwono- brunatnych jednostek, z których najmłodszy jest SIEM Rhapsody
były wodowane w latach 2015-2016 i porzucone. Odnośnie jednostek promy + RO-RO, to doliczyłem się 6 nie 5.
W grupie tej widać dobrych stałych klientów.
Dodatkowo mają 45 chemikaliowców po 49990 DWT (MR), zbudowane kilka lat temu przez Hyundai. Mają tez sporo większych,
łącznie 124 & czartery. W planach dekarbonizacji założyli zainstalowanie scrubberów na 42 jednostkach w 2019.
Safety4Sea pisze o MR-25, LR1-7 i LR2-30 (14.02.2019). World Maritime News ocenia koszt 52 instalacji na 79.6 mln $.
Na 2020 przewidują 28 przebudów. Ile przypadnie na Remontową ?
Około 1,5 mln $ za sztukę.Nie wiem gdzie będą montowane, ale sądzę,ze informacja jest ciekawa.
Pozdrawiam
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.